META Tags

Udførlig guide til META tags

META Tags

Alt det du ikke vidste om META tags 

META tag: Domæner

De vigtige Meta tags i forhold til SEO er title, description og keywords. Keyword domæner betyder meget lidt, så der er ingen grund til at købe et nyt, der indeholder søgeord. Branding af firmanavnet er en meget stærkere strategi.


META tag: Title

Relevansen af indholdet i title er noget af det allervigtigste, og jo færre ord, jo stærkere virker titlen på det enkelte søgeord. I Google er det en fordel at skrive en title på 3-27 ord. Til Yahoo anbefales 5-23 ord, og til MSN Search er 3-12 ord optimalt.

Derudover er det også væsentligt, at søgeordet går igen i titlen og i teksten på så mange sider som muligt, fordi søgemaskinerne så opfatter hele websitet som relevant for det pågældende søgeord.

Firmanavnet bør ikke inkluderes i titlen, da det dræner relevansen fra de andre ord. Da mange alligevel ønsker det, så anbefales det alternativt at gøre det til sidst i titlen. Grunden er, at det, der skrives først, vægtes højest. Dette gæler også for links, overskrifter og almindelig tekst. Title bør også placeres så tidligt i head som muligt og altid som den første meta tag.

Husk den psykologiske effekt af titlen

Nogle SEO konsulenter satser på en høj placering gennem en title udelukkende eller primært med opremsning af søgeord. Dette giver en god placering, hvilket kunderne ofte bruger som succeskriterium. Dog glemmer SEO konsulenter alt for ofte den psykologiske effekt af titlen. En restauratør ønsker eksempelvis at finde en leverandør af god is og ser de første ti placeringer i Google. I titlen står der ved den første kun is, ved den næste står der is, dessert, chokoladeis, jordbæris, vanilleis, og ved den tredje står der is og isdesserter af lækker italiensk kvalitet. Her vil en potientiel kunde ofte vælge den sidste, selvom den er placeret lidt længere nede, fordi titlen er mere indbydende, da den undgår opremsning af søgeord. Derfor kan man ud fra målet om at markedsføre sine produkter bedst muligt godt ofre få pladser mod at give en bedre title til potentielle kunder. I sidste ende kommer valget af title an på, hvor stor konkurrencen er på de pågældende søgeord.

META tag: Description

Description meta tags benyttes ikke af alle søgemaskiner, men vil på nogle søgemaskiner alligevel kunne give en smule ekstra trafik. Google vil ofte bruge denne tekst i sine resultater. Brug maks 160 spaces i dit tag.


META tag: Keywords

Keywords meta tags vægtes heller ikke højt af de største søgemaskiner og har derfor kun lidt relevans i dag. Man kan godt undlade dem, men det skader aldrig at tage dem med, da nogle søgemaskiner stadig benytter dem i et vist omfang. Hold dig til omkring 4-6 søgeord og skriv de vigtigste først. Tidligere sagde eksperter, at man kun skulle benytte søgeord, der også stod på websiden, men en del SEO konsulenter mener, det er bedre at benytte ord, der ikke står på siden, f.eks. alternative måder at stave ord på, stavefejl, synonymer eller specifikke søgeord som produktnumre eller navne, der kan give dig en fordel over for konkurrenterne. Her er det op til dig at vurdere, hvilken strategi der giver mest mening i forhold til den side, du arbejder med.

Husk at tjekke dine websider på W3C for, om de er validerede efter de internationale standarder, da det ofte belønnes af søgetjenesterne.

Læs mere om IIH's tilgang til SEO