PPC - Pay Per Click

Betalt annoncering

PPC

Guide til Pay Per Click (PPC)

Ved Pay Per Click (PPC) betaler man søgemaskinerne eller et andet firma en fast pris pr. besøgende, der klikker sig ind på virksomhedens website. Oprettelsesudgifterne til PPC er lave, hvilket gør denne form for markedsføring særlig egnet til kampagner, der kun varer en kortere periode. Selvom vi gerne tilbyder PPC, er problemet, at prisen per besøgende aldrig falder. Omkostningerne stiger med øget trafik. SEO er mere langsigtet, da virksomheden selv ejer markedsføringen. Det er først og fremmest forbedringer på virksomhedens eget website, der tiltrækker flere kunder. Prisen for SEO bliver således ikke højere, fordi der kommer mange besøgende.

Direkte reklame som PPC

Et andet aspekt er, at PPC som bannerreklamer eller sponsorerede links er direkte reklame, som målgruppen er klar over kun er der, fordi der er betalt for det. En god placering i søgemaskinerne vækker mere tillid hos brugerne, fordi rangeringen bygger på søgemaskinernes vurdering af kvaliteten af en webside.

Hør mere om online annoncering

PPC betyder pay per click

Invalid Clicks øger omkostningerne af PPC markedsføring

Når man betaler pr. klik, kan konkurrenterne også klikke på disse links og derved øge virksomhedens udgifter, uden at det har den ønskede effekt i form af flere besøgende. Hvis man har lagt et loft over den månedlige PPC ydelse, kan konkurrenter også klikke så meget, at man når loftet hurtigt, med det resultat, at reklamen ikke vises mere den måned.

Senest er der også set eksempler på, at et PPC firma har benyttet software, der klikkede på linkene. Derved blev prisen presset op for kunden, uden at der kom rigtige besøgende til sitet. En analytiker fra Alchemist Media vurderer, at op mod 20 procent af alle klik kommer som følge af manipulation.

Pay For Inclusion - SEO snyd eller...

Med Pay For Inclusion kan man betale sig til en topplacering, der ligner et ægte søgeresultat. Uærlige konsulenter vil sige til deres klienter, at det er deres optimering, der har skabt denne flotte placering. Derfor er det vigtigt at undersøge, om den enkelte søgemaskine giver mulighed for at betale for topplaceringer, der ligner rigtige søgeresultater.