Søgeord

Optimerer du jeres tekster med de rette søgeord?

Søgeord

Tips til søgeord og søgeordsanalyse

Udover at brainstorme over gode søgeord, er markedsanalysen et vigtigt redskab til at vurdere kvaliteten af søgeord. Derudover kan en analyse af din logfil fra dit webhotel give inspiration til, hvad der kan være gode søgeord. Find som udgangspunkt 5-10 søgeord. Find derefter gode søgefraser, der indeholder søgeordene. Hvis marketing er et udvalgt søgeord, kan det være bedre at satse på andre søgefraser. Eksempelvis er online marketing bedre, da der vil være færre, der konkurrerer på den specifikke frase. Derudover er denne søgefrase også lettere at få en høj placering på, og søgefrasen virker også på søgeordet marketing, som hvis det stod alene. Endelig er online marketing også mere specifikt for målgruppen, der ønsker søgemaskineoptimering, og derved sorteres andre former for reklame fra.

Vælg de rette søgeord

Der bliver endnu færre om buddet, hvis man satser på det specifikke sprog, f.eks. markedsføring som kun er dansk, frem for marketing, der også benyttes på engelsk. Her er online markedsføring bedre til et dansk marked, da konkurrencen formindskes væsentligt.

Søgeord er en stor del af SEO

Søgeord betyder alt for dit website synlighed

Brug ikke stopord

Undgå så vidt som muligt at benytte stopord som og, med, i, på, og men i søgefraserne, da søgemaskinerne ikke benytter dem, fordi de er for almindelige til at skulle have indflydelse på en søgning. Brug hellere en søgefrase som "sød sjov hund" end "sød og sjov hund". Den sidste frase har mindre vægt end den første. Hvis folk skriver sød sjov hund, sød hund, og selv hvis de skriver sød og sjov hund, så fjerner søgemaskinen automatisk "og", hvilket gør, at den første frase tæller bedst, selvom den anden i virkeligheden matcher søgningen.

Her kan software som Wordtracker hjælpe til med at undersøge alternative søgeord, og hvilke sammenhænge nøgleordene oftest bruges i, og hvor mange der søger på dem, i forhold til hvor mange web- og hjemmesider, der konkurrerer om dem.


Overvej alternative ord

Hvis konkurrencen er stor på nogle ord, skal du måske overveje et alternativ. Det er bedre at være synlig blandt de 10 første på 5 relevante søgefraser end nr. 80 på de bedste søgeord. Find søgefraser, der er populære, men ikke alt for benyttede. Det gør ikke noget, at der er lidt færre der søger på en bestemt søgefrase, hvis der er væsentligt færre konkurrenter. 


Keyword Selector Tool

Alternativt kan man bruge Keyword Selector Tool, som er en gratis funktion på Overture, der dog ikke medtager andre endelser. Hvis man f.eks. søger på bil, så kommer der ikke forslag til søgefraser med biler eller bilerne. Derfor må man foretage flere søgninger på de forskellige muligheder. Keyword selector tool viser kun, hvor mange søgninger der er på ordet, så man kan ikke vurdere hvor stor konkurrencen er på specifikke søgeord. Her må man selv undersøge det på andre måder.

Google har også et Keyword Tool hvor, hvor man kan få forslag til, hvordan et ord benyttes i forskellige søgefraser i forskellige lande. Denne funktion er god, hvis man satser på et dansk marked, da det er en fordel at kunne sortere lignende sprog fra som f.eks. svensk, norsk eller tysk. Derudover vil mange tekniske betegnelser være ens på de fleste sprog, eksempelvis benyttes SEO både på engelsk og dansk, og derfor er det vigtigt at kunne isolere de markeder, man målretter kampagnen mod.


Søgeord med word stemming, synonymer og stavefejl

Mange søgemaskiner benytter word stemming, hvilket betyder, at en søgning på ordet søgefrase også finder ord som søgefraser og søgefraserne. Derfor kan det være en fordel at skrive ord i flertal, da søgninger på både ental og flertal så vil kunne ramme websitet. Det kan af samme grund være effektivt at benytte de lange former af et ord, så længe det er muligt at læse grundformen af ordet, hvis man fjerner de sidste bogstaver. Eksempelvis fungerer det ikke at benytte ordet kurser, hvis man samtidigt vil målrette siden mod kursus. Husk dog, at det ikke er alle søgemaskiner, der benytter word stemming. Endvidere vægtes ord på websiden, der matcher præcist med søgeordet, der skrives i søgemaskinen, højere end de andre varianter. Generelt er det også godt at bruge flere forskellige former af ordet på en side. Benyt gerne synonymer, og overvej at satse på typiske stavefejl.


Passer de valgte søgefraser til websitet?

Et søgeord, der skaffer meget trafik er ikke godt, hvis det ikke skaber salg. Man får ikke meget ud af søgeord, der ikke på en eller anden måde har relevans i forhold til de produkter, ydelser eller budskaber, websitet skal markedsføre.


Hvilken side passer godt til den valgte søgefrase?

Det er ikke nødvendigt at få alle nøgleord ind på en side. Det er bedst at lave en eller et par gode sider, der benytter få stærke søgeord og et emne, der er relevant for kunden, så de får den information, de leder efter. Ellers er det sandsynligt, at de bare forlader sitet igen. Relevant indhold skaber bedre resultater over for både kunder og søgemaskiner end diverse teknikker til at snyde søgemaskinerne.

Husk også, at dine egne sider konkurrerer med hinanden om at ligge højest i søgemaskinerne. Derfor er det ikke nødvendigt at optimere sider, man ikke satser på, at brugerne skal ind i. Dog er det udmærket at optimere dem, så længe de ikke overgår de sider, du fokuserer på.