5 sikre guldkorn når du skal forretningsoptimere din hjemmeside

Skrevet af Niels Tybjerg d. 21 sep 2009, 14:47

 

5 sikre guldkorn, når du skal forretningsoptimere din hjemmeside

1. Opsæt mål for din hjemmeside
2. Overvåg dine brugeres adfærd på sitet
3. Vær i dialog med dine brugere
4. Mikrooptimér i stedet for at re-designe
5. Test, test, test… og test igen


Ingen mål - ingen scoringer

Du kan ikke score, hvis ikke du har et mål. Det samme gælder med dine online aktiviteter – du kan ikke få succes, hvis ikke du ved, hvad dine succeskriterier er. Så når du vil optimere dine online aktiviteter, er det første du skal gøre, at opsætte nogle mål.

… Og det er ikke nok, at måle hvor mange direkte salg du har fra din hjemmeside!
Der kan være mange andre mål med dine online aktiviteter. Måske har du direkte salg via f.eks. en webshop. Det kan være, at du gerne vil øge din kendskabsgrad via et nyhedsbrev, minimere opkald til kundeservice via en FAQ, bringe vigtige budskaber via artikler eller noget helt andet.

Uanset hvad, så er det vigtigt, at du får opsat nogle mål – så du ved hvornår, du har succes.


Hvad har dine brugere gang i?

Med analyseværktøjer som f.eks. Google Analytics og Webtrends har du mulighed for at se dine brugeres adfærd på din hjemmeside. Flere af disse værktøjer kan du installere ganske gratis – herunder Google Analytics.
Her kan du bl.a. se hvor mange, der besøger dit site, hvilke sider de ser, hvad de foretager sig og hvor de forlader din hjemmeside igen.

Med konkret data om dine brugere kan du optimere din hjemmeside ud fra fakta i stedet for formodninger. Det giver dig rig mulighed for, at optimere dine online aktiviteter, så du når dine mål.


Vær i dialog med dine brugere

For at forstå dine brugere, er det vigtigt at gå i dialog med dem – for ingen kender dem bedre, end de selv gør. Selv om du måske tror du kender dem – så kan det være, at de mener noget andet i morgen. Tiderne skifter og det gør dine brugeres behov også.

Derfor er det vigtigt at være i løbende dialog, og du skal ikke være bange for at spørge. Du får måske en masse kritik, men det er gratis at spørge og værdien er stor: Kritik udvikler os.
Du kan gå i dialog på mange måder – det kan være gennem spørgeskemaer eller brugerundersøgelser.

Du kan også vælge at implementere en chatfunktion på din hjemmeside, eller gøre det muligt at kommentere på indholdet på siden. Mulighederne er mange, og det er vigtigt at vælge den rigtige løsning og ligge en strategi, så effekten bliver som ønsket.


Mikrooptimer i stedet for at re-designe

Det er dyrt at få ny hjemmeside hvert 2. år – hvilket vil være nødvendigt, hvis din hjemmeside skal matche udviklingen og brugernes behov.
Hvis du er tro mod dine mål og løbende validerer dem, overvåger dine brugers adfærd med analyseværktøjer og er i løbende dialog med brugerne, så har du rig mulighed for at optimere din hjemmeside løbende med små ændringer.

Hvis du kan se, at brugerne ikke kommer hele vejen igennem dit købsflow, så behøver du ikke at re-designe hele siden. Måske skal der blot gives lidt flere informationer og markeres lidt tydeligere hvad man skal gøre. Det kan også være, at sign up til nyhedsbrev skal placeres på forsiden eller at downloadfunktionen teknisk ikke fungerer.

Alt dette er mikrooptimeringer, der kan foretages løbende – det er besparende, på brugernes præmisser og giver det bedste afkast i længden.


Test, test, test… og test igen

Ingen optimeringer virker – i længden. Tiderne skifter, brugernes behov ændres, virkeligheden i går er en anden i morgen. Derfor er det vigtigt, at du ikke foretager dine optimeringer, for derefter at læne dig tilbage.
At arbejde med sine online aktiviteter er en løbende proces.

Glem alt hvad du ved om traditionel markedsføring og lær at forstå de online forretningsprocesser. Dem, der siger, at de ikke kan få mere ud af deres online aktiviteter, har ikke set toppen af isbjerget.

 

Spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte IIH Nordic online, hvis du ønsker at vide mere om forretningsoptimering af din hjemmeside

Læs mere om optimering af dine online aktiviteter her



Synes du dette indlæg var spændende?

Del det med dine venner på de sociale medier




Efterlad en kommentar


Hold dig opdateret

Få seneste nyt om indhold og events direkte i din indbakke