Advarsel! Så galt går det, når de sociale medier bruges forkert...

Skrevet af Niels Tybjerg d. 29 sep 2009, 15:13


Vi bruger alle mere og mere tid på nettet. Det betyder, at flere virksomheder bruger internettets mange muligheder for markedsføring og online branding. I kampen for at vinde brugernes opmærksomhed bliver de nye medier og kampagnefaconer i stigende grad brugt. Kampagnerne bliver mere og mere kontroversielle og brugerne har mere magt over dine brands end nogensinde før. Det betyder, at det er vigtigt at overvåge din virksomheds online tilstedeværelse.

 

Virale kampagner i de sociale medier

Det er positivt, at virksomhederne uden videre kaster sig over virale kampagner i de sociale medier. Men konsekvenserne kan være fatale, hvis ikke mediet bruges med omtanke. Et eksempel der ligger år tilbage er Visit Danmarks videokampagne, Karen26. Kampagnen fik massiv kritik i medierne da danske kvinder blev udstillet som unge blondiner, der har usikker sex i en brandert. Kampagnen fik konsekvenser langt op i Visit Denmarks organisation.

Et nyere eksempel er Momondos kampagne - The DNA journey som ifølge dem selv, ikke kun har til formål at sælge rejser, men ligeledes nedbryde grænserne imellem mennesker verden over – vel at mærke de kunstige grænser. Og det kan man bl.a. gøre ved at rejse mere, for det gør tolerancen større.

Filmen har i skrivende stund (29. juni, 2016) over 6 mio. visninger, og meget af succesen kan tilskrives eminent brug af storytelling, der taler til vores følelser. Dog har kampagnen fået hug med på vejen, efter det er kommet frem, at nogle af de castede deltagere var skuespillere… og det rykkede ved troværdigheden. 

 

Sociale Medier kræver know how
Kampagner i de sociale medier er blevet en svær balanceakt, hvor det er detaljer og know how om mediet og brugerne, der afgør om en kampagne bliver en bragende succes eller en dundrende fiasko. Vigtigheden i de sociale medier er at være i stand til at styre brugerne, indgå i dialog og møde reaktionerne, så de kan bruges positivt i din online tilstedeværelse og understøtte dine brands i forbrugernes bevidsthed. Således ser vi en stigende interesse for vores kursus i Digital Strategi og Sociale Medier. Her får du de nødvendige værktøjer til stå stærkere på nettet, og navigere i det til tider faretruende sociale hav uden at støde på grund.

 

Vær aktiv i de sociale medier
En aktiv tilstedeværelse i de sociale medier kan virke proaktivt i situationer, hvor medierne graver de mere lyssky historier frem. De medarbejdere, som har erfaring med internettet som kommunikationsmedie, står meget stærkere i stormvejr, når de kender brugeres adfærd udenfor stormvejret. Derfor er din tilstedeværelse på nettet vigtigere end nogensinde!

 

Læs mere om markedsføring i de sociale medier



Synes du dette indlæg var spændende?

Del det med dine venner på de sociale medier




Efterlad en kommentar


Hold dig opdateret

Få seneste nyt om indhold og events direkte i din indbakke