Undgå at gå glip af de lokale kunder med Google Places

Skrevet af Niels Tybjerg d. 9 nov 2010, 14:32

På det seneste har Google opgraderet prioriteringen af local search, og det ses nu tydeligt med placeringen af Google Places i dine søgeresultater. Her får du en forklaring på, hvordan du undgår at miste dyrebare placeringer

 

Det kan godt være, at Google er et af de største globale selskaber i verden, men de vil så gerne være så lokale, at de lige så godt kunne være din nabo, der kommer med gode råd om de bedste restauranter i dit nærområde. Derfor har de haft enorm fokus på Google local business den seneste tid.

Dette er virkelig kommet til udtryk med udrulningen af Google Places, der i løbet af de sidste par uger har fået enorm betydning på en lang række søgninger i Google. Som du kan se på billedet nedenfor, ser en søgning på for eksempel biludlejning ud på en helt ny måde. Først har du tre adWords-annoncer i den lyserøde boks, så har du syv resultater fra Google Places, og først under folden, der ikke kan ses på billedet, kommer der tre normale organiske resultater.

I højre side er der i toppen kommet et kort, der viser placeringerne af Places-resultaterne og derefter igen en række adWords, der dog løbende bliver dækket af kortet, der følger med ned, når du scroller. På den måde bliver Google Maps en integreret del af Places.

 

Google Places søgning på biludlejning


Kommer kunderne til dig? Så har du brug for Google Places

Du får resultaterne vist på denne måde, hvis du bruger en søgeterm, der giver Google en indikation af, at du søger et sted, der har en fast adresse. Derfor er Google Places livsnødvendigt for dig, der er afhængig af, at kunderne kommer til dig. Skræmmescenariet er, at du går fra en førsteplads hos Google på dit vigtigste søgeord til slet ikke at være synlig, hvis ikke brugeren scroller.

 

Konsekvenser af ikke at være synlig på Google Places

For at sætte det i perspektiv kan vi komme med et lille eksempel. Et søgeord som ”hotel København” giver ifølge Googles eget keyword tool omkring 50.000 søgninger om måneden i Danmark. Dette er en typisk Places-søgning. Det skal nævnes, at vi her har at gøre med en bred søgning, så alle søgninger, hvor ordene ”hotel” og ”København” indgår vil blive inkluderet.

På denne søgning kommer Admiral Hotel på havnefronten frem som nr. 2 af Google Places-resultaterne, hvilken reelt betyder, at de fremstår som resultat nummer 4 på siden. Men da de har gjort en del ud af deres Places-side, kommer deres beskrivelse frem med både billede og gode stjerneanmeldelser som den første på siden, hvilket er et fantastisk blikfang i forhold til de andre resultater.

Et forsigtigt estimat kunne være, at de kan trække op mod 20% af alle klik på sådan en søgning. Nu ligger Admiral Hotel i den dyre ende med en overnatningspris på 1200kr for et standard dobbeltværelse. Prisen og konkurrencen gør formentligt, at konverteringen er forholdsvis lav, så vi lader den i dette eksempel være på 1%, imens vi sætter den gennemsnitlige ordre til 2500kr.

 

Kunne du godt bruge en kvart million kroner?

20% af 50.000 søgninger er 10.000 klik. Hvis 1 % - i alt 100 besøgende - ender med at købe et ophold til 2500kr, så har Admiral Hotel omsat for en kvart million kroner på denne søgning. Og det er HVER MÅNED.  Havde de ikke ligget på Google Places, havde de højst sandsynligt ikke sneget sig ind på side 1 og var dermed gået glip af størstedelen af denne omsætning.

 

Vent ikke til i morgen med at udfylde din Places-konto

Derfor kan vi ikke understrege nok, hvor vigtigt det er, at du får udfyldt dine oplysninger til Google Places indekset – specielt fordi det tager sin tid for Google at godkende dine indsendte data (vi har set eksempler på flere måneder).

Du skal i den forbindelse udfylde så stor en mængde data som muligt i Places kontoen, da Google vægter en ordentlig udfyldt profil som et af deres parametre, når de vurderer placeringen af din Places-profil. Nu kan du måske tænke, at hele dit SEO-arbejde er tabt på gulvet, men det er ikke tilfældet. Følgende ting har nemlig påvirkning på din placering på listen af ”places”:

 

  • Korrekt og omfattende udfyldelse af din Places-profil inklusiv vigtige keywords
  • Din geografiske placering i forhold til den søgendes placering
  • Din placering i forhold til en geografisk stedangivelse i søgningen (f.eks. biludlejning Odense)
  • Din SEO-indsats på din egen side + linkbuilding. Dette er vigtigt både for den organiske placering og din placering blandt Places-resultaterne

 

Det er meget muligt, at der er andre faktorer, der påvirker din placering blandt Places-resultaterne, men det her er så nyt, og Google holder deres kort så tæt til kroppen, at vi p.t. kun kan gisne om dette.

En af disse gisninger kunne være anmeldelsesfunktionen, der er en del af Places. Har du mange anmeldelser, og ligger de generelt i den høje ende, kan det muligvis have betydning for din placering. Under alle omstændigheder kan det give en bedre click through rate på dine annoncer, da gode anmeldelser selvsagt er med til at skabe tillid til din side.

 

Google Places SEO

Vi forudser også, at Google Places SEO på den måde vil blive et produkt for mange udbydere af SEO og SEM i den nærmeste fremtid, og at lokal søgemaskineoptimering bliver noget, som du som kunde vil blive tilbudt af en hær af telefonsælgere.

 

Betydningen af Google Places for dine adWords

Google Places har selvsagt også stor betydning for dine adWords. For det første skubber kortet alle andre end de tre annoncer over de organiske søgninger ned, og samtidig er kortet sidens suverænt mest visuelle element, der hurtigt fanger dine brugeres opmærksomhed.

Derfor er det blevet endnu vigtigere, at du ligger i top 3 med dine adWords, hvis det er med en søgeterm, som Google betragter som værende lokal. Heldigvis giver Google dig her mulighed for også at indstille dine adWords til at dække et specifikt lokalt område, som du kan se på billedet nedenfor.

Dette er i forvejen en vigtig funktion for dig, der kun servicerer et lille lokalt område – for eksempel  en blomsterforretning, der ikke bringer ud – da du kan undgå at blive vist og få klik der ikke konverterer uden for dit geografiske forretningsområde.

Vi skal til sidst lige nævne, at den omtalte visning af Googles måde at prioritere resultaterne på godt kan variere fra søgeterm til søgeterm. På nogle søgninger vil du opleve, at der kommer tre organiske resultater over Places-resultaterne, og der er også forskel på, hvor meget info, der bliver vist under hvert resultat.

 

Indstillingsvindue for geografisk placering af adWords

Google Places vil være Den Røde Lokalbog

Googles satsning viser en klar vægtning imod local search, og vores forudsigelse er, at det i høj grad også er rettet imod det voksende smartphone-marked, hvor du ofte bruger mobilen til at finde oplysninger på din vej.  For som du kan se på nedenstående screenshot, så får kortet (sammen med adWords) en endnu mere fremtrædende placering i en mobilbrowser.

 


 

Google Places som set i en mobilbrowser

 

Konsekvenser af ikke at være synlig på Google Places

For at sætte det i perspektiv kan vi komme med et lille eksempel. Et søgeord som ”hotel København” giver ifølge Googles eget keyword tool omkring 50.000 søgninger om måneden i Danmark. Dette er en typisk Places-søgning.

På denne søgning kommer Admiral Hotel på havnefronten frem som nr. 2 af Google Places-resultaterne, hvilken reelt betyder, at de fremstår som resultat nummer 4 på siden. Men da de har gjort en del ud af deres Places-side, kommer deres beskrivelse frem med både billede og gode stjerneanmeldelser, hvilket er et fantastisk blikfang i forhold til de andre resultater.

Et forsigtigt estimat kunne være, at de kan trække op mod 20% af alle klik på sådan en søgning. Nu ligger Admiral Hotel i den dyre ende med en overnatningspris på 1200kr pr overnatning for et standard dobbeltværelse. Prisen og konkurrencen gør formentligt, at konverteringen er forholdsvis lav, så vi lader den i dette eksempel være på 1%, imens vi sætter den gennemsnitlige ordre til 2500kr.

20% af 50.000 søgninger er 10.000 klik. Hvis 1 % - i alt 100 besøgende - ender med at købe et ophold til 2500kr, så har Admiral Hotel omsat for en kvart million kroner på denne søgning. Og det er HVER MÅNED.Havde de ikke ligget på Google Places, havde de højst sandsynligt ikke sneget sig ind på side 1 og var dermed gået glip af størstedelen af denne omsætning.



Synes du dette indlæg var spændende?

Del det med dine venner på de sociale medier




Efterlad en kommentar


Hold dig opdateret

Få seneste nyt om indhold og events direkte i din indbakke