Hvad kan en liter mælk lære dig om at skabe online tryghed?

Skrevet af Niels Tybjerg d. 12 maj 2011, 11:27

Gå en tur i supermarkedet og få inspiration til brug af tryghedssymboler på din hjemmeside

Tryghedssymboler er et vigtigt parameter, når du vil vække tillid hos dine kunder online, og korrekt brug af dem kan have overraskende stor effekt på din konverteringsrate. Men tryghedssymboler har eksisteret lige så længe, som der er blevet solgt produkter. 

Et godt eksempel er ”Leverandør til det kongelige danske hof”, der har været et kvalitetsstempel i Danmark i generationer, selvom de færreste reelt ved, hvad det indebærer at være hofleverandør. 

Arla har styr på tryghedssymbolerne

Du kan lære rigtig meget om effektiv brug af tryghedssymboler online ved at kigge på emballage, selvom du ikke selv har et fysisk produkt.

Et firma som Arla har på deres mælkekartoner næsten lavet en mosaik af tryghedsskabende elementer, og dem vil vi kigge lidt nærmere på som inspiration.

For Arla er på et hårdt konkurrencepræget marked, og deres økologiske mælk fra Harmonie-serien er blandt de dyre drenge i brugsens køleboks. Derfor er de nødt til at overbevise kunderne om, at deres mælk er bedre.

Det mest åbenlyse tryghedssymbol er det klassiske røde mærkat med ”statskontrolleret økologi”. Det er næsten en selvfølge, at alle økologiske produkter bruger mærkatet, men Arla bruger det hele 4 gange, og ordet økologi går igen 10 gange på kartonen.

 

Økologi er trygt på flere fronter 

Og det er med god grund, at Arla gør så meget ud af det. For økologi handler om meget mere end sundhed og dyrs trivsel.

Det handler lige så meget om, at vi som forbrugere ofte gerne vil sættes personligt i forbindelse med økologi, da det er et statement over for vores medmennesker om, at vi er bevidste  forbrugere. 

Kan du få folk til at bruge dit produkt til personlig branding, så har du allerede vundet meget.


Giv ekstra værdi til kunden

Derudover har Arla også valgt at have ekstra fokus på miljø med selve kartonen, hvor symboler viser, at den for det første er lavet af ”pap fra ansvarlige kilder”, og at du som forbruger støtter bæredygtigt skovbrug ved at købe deres mælk.

Her laver Arla altså en slags donation på dine vegne – tilsyneladende uden at kræve noget igen. Ved at give noget ekstra til forbrugeren på den måde, skaber Arla et tillidsbånd, der er penge værd. Du er altså en bevidst forbruger, hvis du køber Harmonie fra Arla.

 

 

National og lokal tryghed

Et mere kamufleret, men ikke mindre vigtigt tryghedssymbol er placeret på kartonens top, hvor du kan se, hvilket mejeri mælken kommer fra – i dette tilfælde Slagelse Mejeri. Du kan så spørge dig selv, hvordan et ukendt mejerinavn kan skabe tryghed?

Det kan det ved at placere malkekøerne på landkortet. Det understreger, at du som forbruger får dansk mælk, hvilket er et vigtigt tryghedselement.

For rigtig mange forbrugere har en ide om, at vi i Danmark har bedre kvalitetskontrol og højere krav i forhold til brug af sprøjtemidler, end hvis mælken f.eks. kom fra Tyskland. Og det er endnu bedre, hvis mejeriet kan ramme noget nogenlunde lokalt.

Specielt i provinsen og på landet er der øget fokus på at støtte lokale virksomheder, og Arla sørger selvfølgelig for, at det enkelte mejeri leverer til de nærliggende områder.

 

 

Nøglehulsmærket drukner

Arla benytter også det mindre kendte nøglehulsmærke fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, der kun må bruges på produkter, der lever op til en række sundhedsmæssige krav. Mærket drukner dog lidt blandt de andre tryghedssymboler, da der ikke medfølger nogen forklaring.

 

Brug tryghedssymboler på din hjemmeside

Arla har altså været vidt omkring for at finde tryghedssymboler, der skaber merværdi til deres produkt, så det bliver så salgbart som muligt. Det bør du også gøre med din hjemmeside.

 

Er du medlem af brancheorganisationer, har du overvejet mærkningsordninger som E-mærket, støtter du en god sag eller kan du bare i dine produkttekster fremhæve elementer, der kan gøre dine kunder trygge og fjerne tvivlen ved at købe et produkt eller en service online?

Hvis ikke, så bør du helt klart overveje det, da det kan få betydning på bundlinjen.

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt det virker for dig, så er det et oplagt element at teste med simple A/B-splittests.

 

Din hjemmeside er dit produkts emballage

Betragt din hjemmeside som et stykke emballage, der skal sælge dit produkt bedst muligt. Når Den står der på hylden i supermarkedet ved siden af alle de andre lignende hjemmesider, så skal du overbevise kunden om, at dit produkt er bedre – specielt hvis din pris er højere.

 

Vil du lære mere om effektiv brug af tryghedssymboler? Her er et kursus, der kan hjælpe dig:

 

Kursus i optimering af hjemmesider



Synes du dette indlæg var spændende?

Del det med dine venner på de sociale medier




Efterlad en kommentar


Hold dig opdateret

Få seneste nyt om indhold og events direkte i din indbakke