5 tips til jeres Call-to-Action knapper

Skrevet af Niels Tybjerg d. 5 jan 2012, 10:08

Har I styr på jeres primære Call to Actions? Ellers er det på tide at gøre noget ved det – alt andet koster jer penge.

 


 Call to Action-knappen er vigtig

 

En af de store fordele ved at sælge sit produkt via en hjemmeside er muligheden for med det samme at påvirke de besøgende til et salg.

Stort set alt anden markedsføring kræver, at folk fysisk skal bevæge sig et sted hen for at foretage købet, hvilket typisk ikke er nødvendigt på jeres hjemmeside.

 

Men for at udnytte denne fordel optimalt, skal I selvfølgelig have fokus på at give de besøgende muligheden for at foretage de ønskede handlinger på jeres hjemmeside og motivere dem til at vælge jeres produkt i konkurrence med andre udbydere.

 

Call to Action-knappens anatomi

Et af de vigtigste værktøjer, I har til rådighed, når I vil motivere jeres besøgende til at købe jeres produkt, er Call to Action-knappen. Alt for mange hjemmesideejere tager det desværre som en selvfølge, at folk klikker på knappen, hvis den er der, og de er interesserede i produktet, men det er ikke nødvendigvis tilfældet.

Udformningen af Call to Action-knappen spiller nemlig en stor rolle både i den visuelle opfattelse af siden og i den psykologiske proces, som den besøgende går i gennem for at træffe beslutningen om, hvorvidt I fortjener et ekstra klik.

 

Derfor vil vi godt komme med 5 hurtige tips, der kan øge jeres click through rate og konverteringsprocent:

 

1. Kontrast på Call to Action
Når vi besøger en hjemmeside, så skimmer vi i høj grad indholdet, og i den forbindelse er det vigtigt, at Call to Action-knappen er i kontrast til det øvrige design. Den gamle skrøne med, at grønne knapper konverterer bedre holder ikke, hvis resten af designet også er grønt.

 

2. Størrelse på Call to Action
”When in doubt, make it big!” er et godt gammelt designmantra, og det gælder også for jeres Call to Action-knapper. En god tommelfingerregel er, at de primære Call to Action-knapper bør være minimum 20% større end alle andre knapper, der leder væk fra salget.

 

3. Placering af Call to Action
Det er ikke ligegyldigt, hvor I placerer knappen, hvis I vil have folk til at klikke på den. Best practice er at placere den over folden i nærheden af tilbuddet. Er det i forbindelse med et købsflow, bør den stå tæt på det sidste felt, der skal udfyldes.

 

4. Tekst på Call to Action
Alt for mange bruger generiske tekster som ”fortsæt”, ”bestil” og ”køb” på deres Call to Action-knapper. Sørg for, at teksten opfordrer til handling og giver en fornemmelse af fremdrift i en bestillingsproces – f.eks. ”fortsæt til adresseoplysninger” i et købsflow.

 

På produktsider kan det være en rigtig god ide, at Call to Action-knappen indeholder det søgeord, som de fleste besøgende er kommet ind på siden med, da det giver en umiddelbar relevans. Tjek det i Analytics eller vær opmærksom på, hvilke udtryk siden er søgemaskineoptimeret imod.

 

 

5. Test af Call to Action
Glem alt, hvad vi lige har skrevet, for I kan ikke regne med det. Best practice vil aldrig kunne byde på mere end nogle forslag, der måske vil virke for jer. Både jeres side og jeres målgruppe er unik, så den bedste måde at opnå den helt rigtige Call to Action på er ved et grundigt testforløb, hvor mange varianter bliver prøvet af.

 

Har I brug for hjælp til at få testet jeres Call to Action-knapper? Kontakt os for hjælp til optimering eller læs mere om mulighederne med A/B-tests her

 

 



Synes du dette indlæg var spændende?

Del det med dine venner på de sociale medier




Efterlad en kommentar


Hold dig opdateret

Få seneste nyt om indhold og events direkte i din indbakke