SEO-udfordringer for virksomheder

Skrevet af Niels Tybjerg d. 14 mar 2012, 21:42

Marketing Sherpa har spurgt 1500 virksomheder, hvilke SEO-udfordringer de sidder med. Kan I se jer selv i statistikken?

 

Ekstern linkbuilding, indholdsproduktion og blogging er nogle af de ting, som virksomheder er udfordret af, når det kommer til SEO ifølge den anerkendte analysevirksomhed Marketing Sherpa.

De har undersøgt, hvordan 1500 virksomheder vurderer sværhedsgraden af forskellige elementer af søgemaskineoptimering.

Imens de har forholdsvis nemt ved basal SEO som Meta descriptions, title tags og intern linkbuilding, så bliver det straks værre, når det kommer til de mere tekniske og ressourcetunge opgaver.

 

Danske virksomheder har svært ved SEO

Undersøgelsen afspejler i høj grad den oplevelse, vi har af det danske marked, når det kommer til niveauet af søgemaskineoptimering hos større virksomheder. De færreste formår at hæve SEO op på mere end et basalt niveau, og det ser vi typisk 4 årsager til:

 

Derfor har de det svært i søgemaskinerne:

  • De mangler den tekniske forståelse for SEO
  • De har ikke tiden til at komme i bund med opgaverne
  • De ved ikke, hvilke søgeord, der giver omsætning
  • De mangler den rette systematik

Den tekniske forståelse for SEO

De fleste virksomheder kan godt håndtere de mere simple dele af SEO, som undersøgelsen også viser, men når det kommer til tekniske detaljer som redirects, canonical tags, og query-parametre, så kommer de fleste til kort.

Det er ikke usædvanligt, at deltagerne på vores kursus i SEO går både overvældede og frustrerede hjem, når de bliver klar over, hvor mange fodfejl, der er begået på deres hjemmeside på grund af manglende teknisk SEO-kendskab.

 

De ansatte har for travlt til SEO

De færreste virksomheder i Danmark har ansat dedikerede SEO-medarbejdere, og det betyder, at opgaverne skal løftes af ansatte, der har travlt med en masse andre opgaver. Det går naturligt ud over positionskampen på Google.

 

Søgeordsanalysen mangler på direktionsgangen

Ofte er danske virksomheder ramt af HIPPO-effekten (Highest Paid Person’s Opinion), når det kommer til udvælgelsen af, hvilke søgeord deres hjemmeside helst skal klare sig godt på. Direktionsgangen har en række trophy words, der er vigtige for dem, men det er ikke nødvendigvis her, indtjening er. Den grundlæggende søgeordsanalyse mangler.

 

SEO-succes kræver systematik

Kombinationen af manglende tid og tekniske kompetencer går ofte ud over den altafgørende systematik, der skal til for at få succes med SEO. Tekst, teknik og linkbuilding skal gå op i en højere enhed og konstant holdes ved lige, og oftest har den samme medarbejder ikke evner inden for alle 3 områder.

Som SEO-leverandør har vi den luksus at have specialister på hvert område, som kan arbejde sammen, men så privilegerede er de færreste virksomheder.

 

Hvad er jeres største udfordringer med SEO?

Kan I klare det hele selv, og klarer I det godt? Eller afspejler grafikken nedenfor jeres egen situation?

 



Synes du dette indlæg var spændende?

Del det med dine venner på de sociale medier




Efterlad en kommentar


Hold dig opdateret

Få seneste nyt om indhold og events direkte i din indbakke