Update: Google offentliggør flere detaljer om Social Analytics

Skrevet af Redaktionen d. 20 mar 2012, 14:07

Google udvider porteføljen med Social Analytics, der har fokus på tracking af ROI på sociale medier.

 

Søgegiganten annoncerede allerede i december, at de var på vej med en udvidelse til Google Analytics, der ville gøre det nemmere at analysere på omtalen i sociale medier, og i dag er de så kommet med en mere officiel udmelding om indholdet.

Google har tre primære mål med Social Analytics:

 

  • De vil hjælpe os til at identificere værdien af trafik på sociale medier og måle på konverteringer derfra
  • De vil gøre os i stand til at måle omtale, både på vores egne sider og offsite
  • De vil sørge for, at vi er bedre klædt på til at træffe datadrevne beslutninger angående sociale medier
Nedenfor ses et udklip fra deres nye rapporter:
 

 

Det bliver i fremtiden nemmere at se, i hvor høj grad jeres indhold bliver delt via ”social buttons” som like, Google +1 og lignende funktioner. Samtidig kan I via den nye Activity Stream reelt se, hvad folk skriver om jer, så Google Analytics kan også kommer til at spille en rolle inden for reputation management.

Social Data Hub mangler Facebook, Twitter og Linkedin

Activity Stream indsamler lige nu omtale fra 21 forskellige sociale medier som Google+, Blogger, Delicious og Reddit, men de helt store netværk som Facebook, Twitter og Linkedin mangler på listen, og det er pt. Social Analytics store udfordring.

Disse sociale medier skal selv aktivt melde sig ind i samarbejdet, og spørgsmålet er, om de ser en interesse i at forære Google et bedre datagrundlag?

 

 

 

IIH Nordics syn på Google Social Analytics

Der er en masse fordele ved Social Analytics integrationen i Google Analytics. Meget af det manuelle arbejde, som folk før skulle gøre i form af at tagge links i sociale medier, opsætte tracking og lignende bliver nu gjort nemmere.

Det bliver i højere grad muligt at prissætte værdien af et ”like”, og i en datadreven virksomhed med fokus på kvalificeret trafik og konverteringsoptimering er det en mulighed, som vi glæder os til at kunne præsentere vores Google Analytics kunder for.

Vi slipper for at skulle arbejde i flere tools for at indsamle relevant data til kunderne, og det er klart en fordel med den nye udvidelse.

Mange af de nye muligheder har været tilgængelige før med en custom implementering, hvor man kombinerer link kampagne tagging, custom variabler og definerede arbejdeprocesser inden for social, men arbejdsprocessen er klart blevet nemmere.

 

Danskernes foretrukne sociale netværk mangler

Ud fra et dansk perspektiv er der kun perifere netværk med Social Data Hub, og det er lige nu en stor hæmsko i forhold til for alvor at kunne bruge data til noget i denne funktion – vi må håbe på, at Mark Zuckerberg og Co. ender med at gå med i datakvalitetens hellige navn.

 

Kan Google Social Analytics konkurrere med Adobe SocialAnalytics?

Under alle omstændigheder giver det en mere detaljeret ”social listing” som f.eks. Radian6 har budt på. Men systemer som Adobe SocialAnalytics er stadigvæk foran på point, da de er bedre integreret med de mest brugte social kanaler som Twitter og Facebook.

Google har annonceret, at alle i løbet af få uger vil få adgang til Social Analytics. Vi glæder os til at se, hvordan det udvikler sig.

Af Lars Gundersen og Bror S. Skardhamar - Google Analytics Teamet

 

Se nogle screenshots fra de nye rapporter

 

 

 



Synes du dette indlæg var spændende?

Del det med dine venner på de sociale medier




Efterlad en kommentar


Hold dig opdateret

Få seneste nyt om indhold og events direkte i din indbakke