Top 5 SEO fejl i større firmaer og organisationer

Skrevet af Karsten Nygaard d. 19 aug 2014, 13:07

 

Når vi kommer rundt til større danske virksomheder og organisationer falder snakken ofte på proces og prioritering og til et kundemøde beskrev vi nogen af de typiske fejl vi ser på SEO. Efter et godt endt møde sagde en af mødedeltagerne til mig at vi burde skrive det vi havde fortalt - og det blev der denne blogpost ud af.

 

1. Der bliver afsat for lidt tid til SEO

Der bliver ikke afsat tid til kontinuerligt at arbejde med SEO. Det bliver behandlet som ”kampagner” og derfor bliver indsatsen oftest kortvarig og hektisk – og det samme bliver rankingen. At nå langt med SEO kræver et vedvarende tryk, og det er lidt som med rengøring - hvis du først er i bund med tingene, så er det også nemmere at holde ved lige.

 

2. Der arbejdes for siloopdelt og der er ingen koordinering

Det er svært at ligge nr. 1 på tunge søgeord. Det kræver som regel en masse arbejde, og det involverer mange personer i organisationen. Det kræver, at teknikerne er på dupperne, at content/tekst-folkene ved, hvad de laver, og at ledelsen ikke laver halvdumme beslutninger om websitets struktur. Så det, der oftest mangler, er nogen, der koordinerer de forskellige ansattes indsats, så der bliver gjort en fælles front.

 

3. Der måles for lidt og for dårligt på effekten

De fleste medarbejdere motiveres af gode resultater og det at se en udvikling i deres arbejde, og det gælder også, når man kigger på SEO. En fornuftig ledelse kan også se ideen i at smide flere penge efter noget, der performer og giver merværdi for virksomheden. Men det kræver, at man måler effekten løbende og både før og efter en indsats, for ellers kan man ikke se, om det er pengene værd. Det betyder, at der skal være større fokus på korrekt opsætning af mål og værdien deraf, fordi det smitter af på hele organisationens arbejde.

 

4. Der bruges ingen eller for dårlige værktøjer

De dage, hvor man selv slog op på Google, hvilken placering man havde på et givent søgeord, er ovre, og det er også slut med at sidde og kigge ting meget manuelt igennem. Nu findes der smarte og hurtige værktøjer, der kan automatisere en masse SEO processer, og det skal udnyttes til det yderste. Det at få styr på de forskellige værktøjer giver fordele på både videns- og effektivitetsniveauet, og dem med de rigtige værktøjer, vil stå som vinderne til sidst. Et godt værktøj er f.eks. Searchmetrics.

 

5. Der satses ikke nok på videreuddannelse

SEO går meget stærkt, og Google spytter mange og tunge updates ud hele tiden, hvilket gør, at det man lærte i 2012, ikke nødvendigvis længere holder. De forskellige algoritmeændringer har en afgørende betydning for SEO effekten, og hvis man ikke forstår det, er det også svært at navigere i. Så det er en udfordring at følge med, og det kræver kurser og sparring at holde sig ajour med alt det nye, hvilket er hele fundamentet for at tage de rigtige valg i det daglige arbejde.



Synes du dette indlæg var spændende?

Del det med dine venner på de sociale medier




Efterlad en kommentar


Hold dig opdateret

Få seneste nyt om indhold og events direkte i din indbakke