Udnytter I heller ikke jeres fulde organiske potentiale ved hjælp af en god struktur?

Skrevet af Martin Rytter Albertsen d. 12 aug 2014, 11:04

 


Når man bygger et nyt hus, så starter man med at støbe fundamentet, da det skal være den bærende del af det kommende hjem. Fundamentets funktion er - kort sagt - at det skal bære og stabilisere hjemmet, så huset ikke synker sammen eller bliver skævt, så husets mure begynder at revne. Hvis håndværkerne laver en fejl, når de støber fundamentet, så vil det få store konsekvenser for huset på længere sigt, da det vil tage skade og derfor miste værdi for de kommende ejere.

Selvom et hus og en hjemmeside har meget få ligheder, så er fundamentet netop én af dem. En hjemmesides fundament er bare ikke lavet af beton, det er lavet af den struktur, som hjemmesiden er bygget efter.

Mange virksomheder tænker på strukturen inden de søsætter en ny hjemmeside, men vi ser dagligt eksempler på virksomheder, hvor strukturen er blevet bygget forkert fra start af. Et eksempel på det er Tipsbladet.dk, som leverer fodboldnyheder til hele Danmark. Tipsbladet gør rigtig mange ting rigtigt - de skriver mange spændende og unikke fodboldnyheder som både fodboldelskere og Google sætter pris på, men på grund af deres hjemmesides struktur, så får de ikke det udbytte ud af anstrengelserne, som de fortjener for deres gode arbejde.

 

Google kan ikke helt placere Tipsbladet i deres søgeresultater

Hvis man ser på deres organiske synlighed (der er et samlet udtryk for deres placeringer på Google), så er deres kurve meget ustabil.


Som man kan se, så er Tipsbladets synlighed på Google meget ustabil

Synligheden hopper faktisk op og ned, hvilket ikke er et godt tegn. Det viser nemlig, at Google ikke kan finde ud af, hvordan de skal placere Tipsbladet i deres søgeindeks. Og når de ikke kan det, så er det umuligt at skabe gode og stabile topplaceringer. Årsagen til den ustabile synlighed er, at de mangler nogle essentielle faste ankre på deres hjemmeside.

 

Manglende faste ankre på hjemmesiden

Hvis man ser på billedet, så kan man se, at en masse af de vigtige, brede søgeord (dem der skal være med til at kendetegne siden) ranker på de enkelte nyhedsartikler - og det er langt fra en god løsning. Rent strukturmæssigt sker der nemlig det, at nyhedsartiklerne forsvinder længere og længere ned i deres struktur, efterhånden som der kommer nye nyheder til. De enkelte nyhedsartikler starter med at blive vist på forsiden, men efter få dage er de væk fra forsiden igen.

 

Tipsbladet mister mange placeringer på de vigtige brede søgeord

 

Når Google opdager det, bliver de gamle nyhedsartikler automatisk devalueret en smule, og når Google så finder nogle nye artikler som minder om de gamle, så er det i stedet dem, der kommer til at ranke på forskellige vendinger.

Den udfordring har Bold.dk løst ved at have faste ankre for både fodboldligaer og klubber, hvilket sikrer dem en god stabil synlighed på disse vigtige søgeord.

 

Den rigtige løsning tiltrækker mange flere besøgende

Den korrekte løsning på problemstillingen er, at Tipsbladet laver nogle faste sider, der handler om de forskellige ligaer, klubber og spillere. En del af indholdet på disse sider vil med tiden ændre sig efterhånden som den aktuelle stilling ændrer sig, der kommer nye nyheder om klubben og spillerne skifter klub, men meget af informationen på disse typer af sider bør være den samme og siden bør have en fast url. Det gør nemlig, at de har mulighed for at opbygge en værdi over tid, hvilket Google vil belønne med bedre og mere stabile placeringer.

Bold.dk har en klart højere synlighed end Tipsbladet

 

I Tipsbladets tilfælde har de mulighed for at rette op på fejlen, men i andre tilfælde vil det være en meget besværlig og potentielt dyr løsning at løse problemet.

Hvis man driver en webshop, så er strukturen næsten endnu vigtigere, da den kan skabe store mængder af duplikeret indhold, der kan skade webshoppens placeringer betragteligt, hvis det gøres forkert. Men det er en helt anden snak.

 

Er du i tvivl?

Inden man begynder at lave om på strukturen, så skal man være 110 % sikker på, at man har styr på, hvad man laver. Ændrer man f.eks. url-strukturen, vil det få alvorlige konsekvenser, hvis der ikke bliver opsat korrekte 301-redirects.

Martin Albertsen er Search Specialist hos IIH Nordic. Følg ham på Google Plus, hvis du vil have seneste nyt om søgemaskineoptimering og andre former for online markedsføring. PS. Værktøjet der er brugt på billederne er Searchmetrics.



Synes du dette indlæg var spændende?

Del det med dine venner på de sociale medier




Efterlad en kommentar


Hold dig opdateret

Få seneste nyt om indhold og events direkte i din indbakke