3 ting Nigeriabreve kan lære dig om konverteringsoptimering

Skrevet af Niels Tybjerg d. 2 dec 2014, 10:40

Selvom scam mails er irriterende, så bruger de en række raffinerede teknikker, som du selv kan bruge til at øge din konverteringsrate.

 

Vi kender det. Midt imellem nyhedsbreve, sure reminders fra chefen og afsindigt grimme digitale julekort, gemmer sig en mail fra en smuk nigeriansk prins fra det gamle Guldkysten.

Den næste mail er fra en sydkoreansk diplomat med adgang til østens glemte skatkamre. Scam, scam, scam!

Vi sletter dem, men får nu en mail fra en amerikansk soldat, der efter en blodig ørkenmission har kapret et pengeskab. Nu mangler han bare lige din hjælp til at få det fragtet ud af landet. Vi må straks træde til og få del i skatten!

Vi spotter dem altid på grund af de haltende formuleringer og de lidt for fantastiske historier, som de må længere ud i ørkenen med. Men af og til falder nogen i nettet, og det er der 3 pænt gode grunde til, som du kan lære rigtig meget af:

 

1. Nigerianske prinser segmenterer

Jo, det gør de faktisk. De gør historierne tilpas usandsynlige, så kun de virkelig godtroende slipper igennem. De er nemlig værd at bruge tid på!

Smarte mennesker som dig og mig lugter lunten på forhånd, men hvad med din gamle tante, der lige er startet til EDB? Hun repræsenterer et langt mere interessant segment for smukke prinser. Hun vil SÅ gerne hjælpe folk i nød, og sende lidt penge via Western Union, og så har vi balladen! Og så har scammerne ikke spildt tid på folk, der havde luret det før eller siden. Derfor:

 

KEND DIN MÅLGRUPPE

Scam mails sendt til den promille som er mest modtagelig, vil altid have større chance for at lykkes. Det samme gælder mails du sender ud fra din egen virksomhed. Mal med hele paletten af personaer, spørgeskemaer, brugertests og Google Analytics. Jo bedre du kender din konverterende kernemålgruppe, jo bedre kan du skrive skræddersyede mails, der altid bliver besvaret.

 

2. Historier fra de varme lande

Nigeriabreve fortæller en god historie. De fortæller om spændende begivenheder, der skaber indlevelse, sympati og troværdighed. Andre gange er de endda bygget op om ægte begivenheder taget direkte ud af CNN.

 

Hero-villain-fortællingen er også en klassiker. Måske har prinsen hugget pengene fra en ond diktator, og vil give noget af det til velgørenhed. Og har den amerikanske soldat en syg moster? Naturligvis har han da det!

 

FORTÆL EN HISTORIE OM DIN VIRKSOMHED

Det der får folk til at falde i, er den gode historie. Din virksomhed består af mennesker – ikke kun service og produkter. Når du fortæller historier om din virksomhed, opnår du indlevelse og sympati hos dine kunder. Folk husker også historier LANGT bedre end fakta om priser og produkter. Få evt. 3. partskilder til at storytelle om dig. Det skaber endnu større troværdighed og social proof, end hvis du bare gør det selv. True story!

 

3. Bed aldrig om bankoplysninger i første hug

I et typisk Nigeriabrev beder prinsen, diplomaten og soldaten ikke om for meget i første mail. Oftest kræver de bare at den bliver besvaret for at modtageren bekræfter sin interesse. Først senere i processen, kommer de talrige beskeder om mindre pengeoverførsler for til sidst at bede om den helt store investering på Guldkysten.

TILLID TAR’ TID

Svindlerne lever af, at folk stoler på dem. Det samme gælder mellem dig og dine kunder. Forskellen er bare, at du er langt mere flink. Men beder du om for mange personlige oplysninger ved et køb eller download-formular, dræber du konverteringsraten.

Drop det. Keep it simple. Kunden stoler ikke på dig endnu. Tillid er noget du opbygger lidt efter lidt. Først hen ad vejen, kan du lave det helt store salg. Præcis som med din tante og prinsen, der lige skal lære hinanden at kende først, før han beder om guld og grønne skove.

Men den altoverskyggende pointe er naturligvis: Husk at læse dine scam-mails, før de ryger i skralderen. De er fulde af guld og god inspiration!



Synes du dette indlæg var spændende?

Del det med dine venner på de sociale medier




Efterlad en kommentar


Hold dig opdateret

Få seneste nyt om indhold og events direkte i din indbakke