Styr på Pingvin 3, pandaer og hummingbirds

Skrevet af Karsten Nygaard d. 20 okt 2014, 10:21

Pingvin 3.0 rullet ud i weekenden

 

Google har endnu en gang rullet en update ud og til stor glæde for os, der arbejder med online 24/7 gjorde de det denne gang i en weekend. Når man arbejder med SEO, er det altid med stor spænding, at man imødeser disse store udrulninger fra Google, men også med en vis ærefrygt. Hos os i IIH monitorerer vi alle vores kunder på daglig basis, og derfor har vi allerede nu et godt overblik over, om det er godt eller skidt med den seneste pingvin 3.0 opdatering - og det ser heldigvis rigtig godt ud.

 


Sådan her skal grafen helst se ud når der arbejdes med SEO - bemærk hvordan der kan sammenholdes med tallene forneden

 

Men det skal indlægget ikke handle om - men om det at forstå, hvad der virker og ikke virker.

Vi laver løbende forbedringer og optimeringer på kundernes website, og det er essentielt, at manforstår effekten af disse ændringer og måler sine rankings op mod dem. Nogen gange har disse ændringer stor effekt, og andre gange virker det decideret modsat eller slet ikke - men det vigtige er, at disse learnings bliver forstået og brugt fremadrettet både på den enkelte kunde, men også på de andre kunder i vores bureau.

Ved at sammenholde eksempelvis  data fra Searchmetrics og algoritmeopdateringer fra Moz kan man se om ens hjemmeside er blevet ramt af en eller flere af de store opdateringer, og så kan man som regel herfra udlede flere findings, som man kan ændre på.

Herunder har vi kombineret to værktøjer - nemlig synlighedsgrafen fra Searchmetrics med datoer fra Moz, og det er meget tydeligt, at dette website er blevet hårdt ramt af Googles Pingvin 2.0.

 

Pandaer og hummingbirds bliver ved med at komme

Google opdaterer løbende, og denne pingvin 3 er bare "endnu" en update, og hos MOZ har de alene i 2014 registreret 10 større updates i 2014, og det er en trend, der vil blive ved. Så det er om at ruste sig med langvarige seo-strategier og is i maven, for Google vil blive mere og mere flydende i deres updates. Generelt kan vi konkludere, at når man holder sig rimeligt inden for Googles retningslinjer og satser på kvalitetsindhold, så kan det sagtens lade sig gøre at forblive på toppen af søgemaskinerne.

 

Bemærk at kurven knækker lodret ned den 23. maj 2013 og at Moz fortæller at Pingvin 2.0 er rullet ud den 22. maj


Hvad SEO, pingvin 3.0  og dette indlæg virkelig handler om?

SEO er blevet meget komplekst, og der er mange forskellige faktorer, der spiller ind, men der er kun en måde at tackle det på og, det er ved hjælp af viden og indsigt. Derfor har værktøjer til at scanne for årsag og effekt aldrig været vigtigere, da det giver klare indikationer om, hvor ens website enten halter eller har styrker. Vi sværger meget til at bruge et værktøj som Searchmetrics, da det viser dybden og bredden af den samlede SEO effekt, hvilket et almindeligt eller simpelt ranking tool ikke gør.

SEO handler ikke kun om keywords, links  og gode titler, men om sammenhængen mellem, hvad der virker og hvad man skal holde sig fra. Det bliver de SEO-folk og SEO-firmaer, der lærer mest af de enkelte updates, som kommer til at vinde slaget om søgemaskinerne på den lange bane.

 

Så indlægget her handler om, at du skal sikre dig følgende til fremtidige updates:

  • Den rette SEO strategi
  • De rigtige værktøjer
  • Den sidste opdaterede viden


Synes du dette indlæg var spændende?

Del det med dine venner på de sociale medier




Efterlad en kommentar


Hold dig opdateret

Få seneste nyt om indhold og events direkte i din indbakke