5 cool AdWords-features, der forbedrer jeres performance

Skrevet af Mads Bøgh Larsen d. 24 apr 2015, 10:31

 

 

Google tester og lancerer konstant nye AdWords features, som giver annoncørerne muligheder for at forbedre deres kampagner. Men i takt med den hurtige udvikling, oplever mange også, at AdWords er blevet en enormt kompleks marketing-kanal.

Bare inden for det sidste års tid, har Google lanceret et hav af nye features i AdWords. Vi har rodet i bunken og giver jer vores bud på de fem mest interessante lige her:

 

  1. Infoudvidelser (Callout extension)

Annonceudvidelser er der, hvor vi oftest ser Google komme med nye tiltag. De fleste kender sitelinks, hvor I har mulighed for at tilføje ekstra budskaber, som brugerne kan klikke på. I 2014 lancerede Google Callout Extensions, som er oversat til infoudvidelser på dansk.

I modsætning til sitelinks, som er klikbare, kan man ikke klikke på infoudvidelserne. I stedet giver de jer mulighed for at inkludere ekstra tekst om jeres virksomhed, produkter eller services.

 

 

 

Den ekstra plads, som infoudvidelserne giver, gør at I som annoncører pludselig får mulighed for at fremhæve flere af jeres unique selling propositions og gøre annoncerne endnu mere skarpe. Har I en webshop, er det fx muligt at bruge USP’er som:

 

  • hurtig levering
  • fri levering
  • prisgaranti
  • udvidet garanti
  • 24/7 kundeservice

 

…hvis I vel at mærke kan efterleve dem i praksis

Generelt er vi positive omkring infoudvidelserne - så længe de bruges korrekt. Mange falder i fælden med “vi bruger dem, fordi vi kan” og glemmer at tænke over, hvordan de udnyttes bedst.

Husker I fx at oprette mobilforetrukne infoudvidelser til jeres mobilforetrukne annoncer?

Og husker I at tænke på planlægning af dem, så det ikke nødvendigvis er de samme infoudvidelser, der vises på alle tider af døgnet?

 

Gør jeres annonce STØRRE og mere SPECIFIK

Her et eksempel fra VVS-eksperten, der gør annoncen mere specifik med tlf. nummer og henvisning til nærmeste butik, foruden ekstra USP'er.

 

En af fordelene ved infoudvidelser på jeres annoncer, er også at de kommer til at fylde langt mere og tager annonceplads fra konkurrenterne. Samtidigt kan der også ligge en indirekte økonomisk besparelse i at anvende infoudvidelser (det gælder generelt alle annonceudvidelser).

Vi ser ofte, at infoudvidelserne sammen med andre annonceudvidelser øger CTR’en, som har stor betydning for jeres quality score, der igen har betydning for jeres faktiske pris per klik.

 

  1. App-udvidelser

App-udvidelse er som navnet antyder, for de virksomheder, der har en app. Med app-udvidelser kan I promovere jeres app i jeres AdWords-annoncer på mobil og tablet. I kan linke brugerne direkte ind til enten jeres iOS-app eller Android-app.

I AdWords-interfacet har I også mulighed for at se, hvor mange der klikker sig hen for at downloade app'en. Ønsker I også at tracke, hvor mange der rent faktisk downloader app’en, kræver det, at I sætter tracking på jeres App.

Flere og flere virksomheder udvider den digitale tilstedeværelse med en App. Vi har eksempler på kunder, hvor forretningen decideret er bygget op omkring en app. Derfor er det super relevant, at de kan promovere app’en direkte i AdWords-annoncerne.

Herunder et eksempel på, hvordan en app-udvidelse performer:

 

 

 

I dette er CTR’en på Android små 3%. 315 har konverteret til en gennemsnitspris på lige under 1 kr. pr. konvertering. Det giver en konverteringsrate på over 59%.

Så har I en app, er det helt sikkert værd at få implementeret app-udvidelse i jeres AdWords.

Bonusinfo

Udover app-udvidelser i jeres AdWords annoncer, så har I faktisk også mulighed for at promovere jeres app via YouTube-annoncering. Det er vi gået i dybden med her.

 

  1. Ad Customizer (Annoncetilpasningstool)

En af de nye AdWords-features er Ad customizer eller på dansk annoncetilpasningsværktøj. Det er en ny teknologi, der gør jeres annoncer mere unikke og vedkommende.

Gennem forskellige parametre, opdaterer Google jeres annoncer i real time ved fx at indsætte søgeord, anvende nedtælling eller indsætte hvilken som helst information, I ønsker at anvende. Vi kender det lidt fra dynamic keyword insertion, hvor Google automatisk planter søgeordet i annonceoverskriften.

Det virker sådan, at I uploader et dataark til AdWords, som Google kan trække jeres data fra, når annoncerne opdateres real-time.

Sæt counter på – og skab urgency!

Med Ad customizer, kan I sætte nedtælling på jeres AdWords-annoncer. Lad os sige, at I har en webshop, der sælger covers til smartphones og tablets. De næste 3 dage er der 50% på alle covers, hvilket I ønsker at gøre opmærksom på i jeres annoncer. Derfor kunne en annoncetekst se ud som:

 

 

Ved at tilføje nedtælling til jeres annoncer, søger AdWords automatisk for at opdatere jeres annonce så dage/timer passer alt efter, hvornår brugerne søger. Så på dag to, vil der i annoncen stå 50% på alle covers de næste 2 dage. På den sidste dag, vil AdWords opdatere resterende antal timer fx 50% på alle covers de næste 4 timer.

Tidsbegrænsede tilbud kan hæve konverteringsraten

Det er både en sjov og effektiv feature. Det vi oplever, når vi tilføjer nedtælling, er at både CTR og konverteringsraten stiger, jo tættere man kommer på sluttidspunktet. Det tvinger modtageren til at tage en hurtig beslutning om at købe eller ej, og et tidsbegrænset tilbud er svært at sige nej til. Det er dog vigtigt at overveje, hvor mange dage, du ønsker at tælle ned. Kører du med det samme tilbud igen og igen, med kort tidsfrist, kan det komme til at virke utroværdigt.

 

Annonce med nedtælling

 

Statisk annonce

 

 

 

Som det ses her, overhaler nedtællingsannoncen den statiske annonce, når tilbuddet bliver tæt på at udløbe. Folk sætter pris på tidsbegrænsede tilbud, fordi de føler det er noget ekstra særligt, de ikke må gå glip af.

 

  1. Demografisk målretning

Demografisk målretning har længe været en effektiv feature i fx Facebook, Twitter og LinkedIn. Men i 2014 åbnede Google også op for muligheden via Display Netværket. Med de nye demografiske indsigter kan I nu i langt højere grad segmentere jeres kampagner efter køn, alder og forældrestatus.

 

 

Udover at give værdifuld indsigt i, hvem der engagerer sig i jeres annoncer, er det også et nyt værktøj, som I skal bruge, når I optimerer jeres display-kampagner.

Det hjælper jer til at skræddersy jeres budskaber, så de bliver endnu mere vedkomne og relevante, og så sparer I penge ved kun at reklamere i områder der er relevante for jeres produkt eller service.

Ved at aktivere ”View demographic combinations”, har I mulighed for at se, hvordan de forskellige kombinationer af køn, alder og forældrestatus performer – fx kvinder - 18-24 år - forældre.

 

  1. Sig farvel til PLA og goddag til Google Shopping

I 2014 blev Product Listing Ads (PLA) erstattet med Google Shopping, som åbnede op for en række nye muligheder.

Sammenlignet med de gamle PLA-kampagner, så er Google Shopping mere fleksibelt og tilbyder samtidig en række nye features, der kommer online retailers til gode. Nedenfor har vi listet fire af de mest signifikante ændringer fra PLA til Google Shopping, som I bør vide:

 

Fokus på konkrete produkter, frem for en produktkategori:

fx T-shirts vs. blå T-shirt, grøn T-shirt, rød T-shirt etc. Med fokus på de enkelte produkter, giver Google os mere info om, hvilke specifikke produkter, der er solgt - i modsætning til PLA, hvor vi kun fik at vide, hvilken produktkategori, der havde solgt. På den måde, kan I styre jeres bud helt ned på de enkelte produkter og på den måde optimere jeres performance på dem I sælger mest af, har størst avance på, etc.

 

Mulighed for at oprette flere custom labels i dit produktfeed:

I de gamle PLA kampagner, var det kun muligt at oprette to custom labels, hvor det i Google Shopping er muligt at oprette fem. Det kunne fx være custom labels for “tilbudsvarer”, “sæsonvarer” “bestsellers” etc.

 

Benchmarking af konkurrenterne:

Med Google Shopping, kan I lave betydeligt bedre benchmarking.

  1. CTR (hvilken CTR ligger konkurrenterne med)
  2. Maks CPC (hvad byder konkurrenterne)
  3. Eksponeringsandelen på søgenetværket
  4. Mistet eksponeringsandel på søgenetværket

 

Det er alt sammen værdifulde indsigter, som I kan bruge til at optimere jeres performance og få lagt en mere effektiv strategi.

 

Prioritér jeres kampagner:

En ret værdifuld feature, som kom med Google Shopping, er muligheden for at prioritere jeres kampagner i højmellem og lav. På den måde, har I mulighed for at have en lavere prioritet på jeres brede kampagner og en høj prioritet på jeres bestseller-kampagner.

 

De nye AdWords-features er lavet for jeres skyld – brug dem!

Google vil gerne hjælpe, så I får flere konverteringer i AdWords og mere indsigt i jeres kunder, for det er det Google lever af. Sørg for at bruge de ekstra features, der giver mening for jer og jeres brand. Hos IIH kan vi også hjælpe jer med at optimere jeres annoncer med alle de nye tiltag, så I får udnyttet potentialet fuldt ud.

Nu har I set 5 nye cool features, men listen er større og vokser konstant. Allerede nu, er Google ved at teste nye features i USA, som vi nok kommer til at se senere på året i DK.

 

Men frygt ej

Vi opdaterer jer med et nyt blogindlæg, når friske features kommer over Atlanten, så jeres annoncer kun kan blive større, vildere, mere specifikke, med nedtælling, sitelinks, telefonnumre, billeder, købsknapper, mobilvenlige tags plus en helt masse andet. Vi glæder os, og det kan I også roligt gøre.



Synes du dette indlæg var spændende?

Del det med dine venner på de sociale medier




Efterlad en kommentar


Hold dig opdateret

Få seneste nyt om indhold og events direkte i din indbakke