Brug analytics til at tune jeres forretningsmodeller

Skrevet af Sofie Hermansen d. 17 feb 2015, 14:49

’Webanalyse handler om at kortlægge og visualisere brugernes behov. Alt for mange måler på, om knappen er rød eller grøn’

 

 Danmarks bedste analytics hus tre år i træk, teamer op med senior web analytics specialist Casper Radil. Casper har præget den danske webanalyseverden, siden det handlede om logfiler og scripts og hvor tanken om dashboards var revolutionerende. Med en baggrund i sociologi og statistik, og som benhård UX’er, går han op i brugeroplevelsen og i at skabe sammenhæng i data.

Vi har snakket med Casper om hvordan UX, statistik og sociologi hænger uløseligt sammen med web analytics.

 

Hej og velkommen til IIH. Du er uddannet sociolog, men har altid arbejdet med webanalyse. Hvordan hænger de to ting sammen?

Grundlæggende handler det om at kortlægge, hvilke behov brugerne har, og hvorfor de gør, som de gør. Mennesker ved sjældent, hvad de vil. Derfor kan vi ikke bare spørge dem. Hvorfor køber vi en iPhone? Ikke ud fra ren nytteværdi. Derfor er det svært at generalisere eller segmentere. Med metoder fra sociologien, kan jeg visualisere relationer mellem data og gruppere dem.

Når webanalyse handler om brugeroplevelsen, altså UX, bliver det rigtigt interessant. Et produktkøb er mere end de specifikke sider og den specifikke købsproces, der knytter sig til en konvertering.

 

 

Hvorfor er det vigtigt?

Især i private virksomheder er der kæmpe fokus på salget. Hvis kunden forlader købsprocessen ses det som en fiasko. Jeg ved fra utallige analyser, at salget er en meget lille del af de mange touch points vi har med en kunde. Mange kunder køber i fysiske butikker, selvom de også bruger hjemmesiden. Derfor er der behov for goals eller konverteringer på ting, der ikke er relateret til købsprocessen. Det handler i virkeligheden om at skabe nye events.

 

Hvilke events kunne det være?

Det kan være et event, der viser mulighederne for telefonsupport. Men det kan også være ikke-events; det jeg kalder anti-content. Det er ting brugerne ikke gør, men som de måske burde gøre. Hvis brugerne fx forlader produktbeskrivelsen for et teknisk produkt efter kort tid, må vi se på sammenhængen for at finde årsagen. Måske ved de allerede, at de vil købe produktet. Måske har de brug for noget, der ikke er på siden – fx produktbeskrivelser eller sammenligninger. I så fald er årsagen dårlig SEO eller SEM på disse produkter.

 

Men hvad skal vi så måle på?

Vi kan blandt andet måle det ved at skabe events, som fx et anker. Hjemmesiden er en kondensering af virksomheden – og ansigtet udadtil. Derfor skal vi i højere grad se hjemmesiden som et hele og som en proces. Det handler om re-finement frem for re-design. Der er ingen værdi i at lave hjemmesiden om hvert andet år bare for at gøre det. Mange ser web analytics som afrapportering, men det handler også om at bruge tallene. Hvis man til gengæld er klar til at udvikle organisationen på baggrund af de tal, er man allerede milevidt fra konkurrenterne.

 

Hvordan kommer vi derhen?

Først og fremmest skal man være villig til at forandre sine forretningsprocesser og på sigt organisationen. Derudover skal man:

  1. Sætte mål for hjemmesiden
  2. Undersøge hvad kunderne ønsker og kortlægge touch points
  3. Indsamle data og binde datakilder sammen – både digitale og offline
  4. Sætte en model op

 

Når virksomheden har de ting på plads, og der kommer højkvalitetsdata, har vi grundlaget. Lige nu taler mange om big data og predictive analysis, men uden et godt fundament, er der ikke megen værdi i de forudsigelser, vi kan komme med.

 

 

Gå ikke glip af Casper Radil på WAW 11. marts

Casper Radil giver en Big Brains præsentation på WAW i København, hvor han fortæller, hvordan I kan få indsigt i brugeroplevelsen ved at koble spørgeskemaer med webanalyse. Arrangementet er helt gratis og byder også på flere andre talere, netværk samt drikkevarer og snacks. Tilmeld dig her.

 



Synes du dette indlæg var spændende?

Del det med dine venner på de sociale medier




Efterlad en kommentar


Hold dig opdateret

Få seneste nyt om indhold og events direkte i din indbakke