Er du ikke sød at sænke paraderne på dit online booking flow?

Skrevet af Redaktionen d. 26 feb 2015, 14:55

 

Rigtig mange webshops og bookingformularer kræver at du logger ind, for at du kan komme til at købe noget. Det gør de for at indsamle data om dig, men det er der rigtig mange kunder der ikke har lyst til at afgive. Det tager også alt for lang tid, og så smutter de bare, uden at købe noget som helst. 

 

Forleden blev jeg bedt af min mor om jeg ikke lige ville bestille nogle billetter til en forestilling på Det Kongelige Teater.

Jo, naturligvis. Men hvorfor gjorde du det ikke selv, kære moder?

 

”Da jeg ville prøve at bestille, skulle man først logge ind og oprette en profil, og det blev alt for bøvlet. Det kan jeg slet ikke finde ud af.”

 


Man hjælper jo sin mor. Altid. Det står skrevet i sten

Men man burde måske også hjælpe det Kongelige Teater med at konvertere deres kunder.

Hvem er lige deres primære målgruppe? Hmm, den er bred, men unge mennesker går jo ikke meget i teateret, så mon ikke den primære er 40+?

Kan de lide indviklede booking flows og oprettelse af profiler med password og indtastning af adresse? Nej.

Kan de unge mennesker lide det? Næh. Og de gider heller ikke bruge tid på det, selvom de gør det 17 gange hurtigere end min mor.

 

Ingen gæstelogin eller ”køb uden at logge ind”. Hvor trist at se.

 

Når du bliver mødt at en side, hvor du kun kan bestille via oprettelse af en profil, som på Det Kongelige – så har du sat paraderne helt op foran din kommende kunde. En kunde som min mor, der ellers havde fundet dankortet op af lommen, selvom hun foretrækker kontanter til hver en tid.

 

Ræk hånden op, hvis du kan huske passwords til alle dine webshop-logins?

 

 

Vidste du, at 23 % af brugerne falder fra, hvis de bliver bedt om at oprette en brugerkonto ifølge en stor undersøgelse fra Visual Website Optimizer? Det tar’ tid, og du glemmer dit password igen.

Med mindre du bruger det samme hver gang, men det er mange nervøse for.

 

Spids ører, for moralen er…

at når dine glade brugere rigtig gerne vil købe noget af dig, bestille din service eller bare komme i kontakt med dig:

Så SÆNK paraderne, og gør det så SIMPELT som muligt.

 

 

Det skal kunne gøres hurtigt. Jo længere booking flow, jo højere frafald.

Du vil naturligvis gerne vide noget om dine kunder, men har du navn og e-mail på din kunde, så bør du faktisk prise dig lykkelig. Det er guld værd, til at starte med.

 

Et rigtigt venskab og kendskab opnår du først når kunden vender tilbage igen – og igen.

 

Og når du først har fået en dedikeret kunde, vil de sikkert gerne give lidt mere af sig selv – helt af egen fri vilje. Jo, den er god nok. De putter nok også et par ekstra ting i kurven.

 

Tag lige et kig på din egen booking-formular, hvis du har en

 

Hvor mange felter har den? Hvor mange er obligatoriske?

Kan man bestille noget hurtigt, uden at skulle indtaste adresse, fødselsdato, nationalitet og hvor mange børn du har (ægte og uægte), og naturligvis din yndlingsfarve? Og vil du ikke lige ha’ et nyhedsbrev ned i halsen?

 

 

Dine kunder vil helst bare indtaste så lidt om dem selv som muligt. Det er mere end rigeligt at skulle have styr på sin adresse og alle tallene på dankortet. Du kan måske dit dankortnummer i hovedet, men min mor kan ikke, og hun roder også rundt online.

 

Nuvel…

I morgen skal jeg i teatret.

 

Men kun fordi jeg gjorde en indsats.

Loggede ind, efter jeg havde bedt om mit for længst glemte password, ventet på at få det pr. e-mail, for derefter at logge ind på deres tvungne profil med et midlertidigt password der for længst er glemt igen.

Men næste gang, begynder jeg at blive træt af det og tager i biffen i stedet. Og jeg tager min mor med!

 

Jeg håber alle bestillingsformularer bliver bare ET felt mindre fra nu af… man har jo lov at drømme.

 


IIH er specialister i konverteringsoptimering. Hvis du er blevet inspireret, vil vi rigtig gerne hjælpe jer med at fjerne et par felter og gøre jeres kunder lidt gladere.



Synes du dette indlæg var spændende?

Del det med dine venner på de sociale medier




Efterlad en kommentar


Hold dig opdateret

Få seneste nyt om indhold og events direkte i din indbakke