Sådan gør I 2015 til emailens år

Skrevet af Niels Tybjerg d. 23 jan 2015, 13:58

 

 

Det lyder godt nok ualmindeligt oldschool. Men vi mener det faktisk! 2015 bliver året, hvor emailen gør sit store comeback som marketing værktøj.

I en årrække har manges nyhedsbreve levet en stille tilværelse - og flere steder været på grænsen til at blive pensioneret i takt med, at nye, spændende markedsføringsmuligheder er kommet til.

 

Email marketing – the comeback kid!

Men nu hvor det er ved at gå op for virksomheder, at klikpriserne stiger på Google, Facebook har lukket den gratis fest for virksomheder og der efterhånden ikke længere er en fornemmelse af ”blue ocean” på nogen online kanaler grundet øget konkurrence, er det på tide at få emailen ind i ringen igen.

Men hvis det hengemte nyhedsbrev skal blive en succes, så har det brug for en makeover, der består af mere end farvning af de grå stænk i håret og et nyt sæt tøj fra den nyeste kollektion.

 

7 veje til succesfulde nyhedsbreve

Derfor giver vi jer her 7 områder, I skal fokusere på for at få maksimal værdi af jeres nyhedsbreve i fremtiden:

 

1. Segmentering

Alt for mange virksomheder udsender stadigvæk ”spray and pray” kampagner ud, hvor hele modtagerlisten får den samme mail. Men virkeligheden er den, at modtagerne forventer indhold, der er personaliseret og tilpasset deres virkelighed.

Segmentering af modtagerlisten er den simpleste måde at opnå dette på. Og I kan segmentere på alt fra købsadfærd til demografi og meget, meget mere, hvis I indsamler de rette oplysninger om brugerne. F.eks. har vi en nyhedsbrevsliste med folk, der kun vil høre om vores events.

 

2. Trigger mails

Når I først har fået segmenteret jeres liste, er næste trin at arbejde med trigger mails. I stedet for kun at sende det månedlige nyhedsbrev, der passer til jeres salgsproces, kan I krydre det med serier af mails, der følger op på handlinger fra kunden og dermed tilpasser sig deres købsproces - også kendt som marketing automation.

Disse triggers kan være alt fra downloads af materiale til køb – eller bare et simpelt intro-flow til folk, der tilmelder sig jeres nyhedsbrev.

3. Responsivt design

Sender I stadigvæk emails ud, der ikke tilpasser sig til modtagerens devices? Så svarer det lidt til, at pensionisten ubehjælpeligt forsøger at kaste håndtegn til sit barnebarn – resultatet er, at modtageren vender det hvide ud af øjene. Når over 43% af brugerne åbner mailen på en telefon eller tablet, har I så råd til ikke at tilpasse jer deres virkelighed?

 

 

 

4. Opsamling af nye modtagere

I takt med, at websites er blevet oversvømmet med sociale deleknapper og andre call to actions, er også tilmelding til nyhedsbrevet blevet nedprioriteret mange steder, og uden nyt blod sygner medlemslisten langsomt hen.

Ved at arbejde aktivt med at skaffe nye tilmeldinger øger I markant værdien af jeres nyhedsbrev, og det kan gøres på mange måder.

Den nemmeste er oftest en pop-over løsning a la Sleeknote, der ganske enkelt går ind og gør opmærksom på jeres nyhedsbrev. Kombineret med et godt tilbud, noget unikt content eller en simpel, men relevant konkurrence kan det være ganske effektivt.

 

5. A/B tests

Nyhedsbreve er noget af det nemmeste at teste effekten af, og hvis jeres platform ikke understøtter dette, har selve teknikken nået pensionsalderen! Arbejd med A/B tests på flere niveauer – fra simple tests af subject lines, der kan øge opening rates til mere avancerede indholdstests, der kan øge click through rate og salg i sidste ende.

 

6. Analyse

De fleste nyhedsbrevsplatforme har efterhånden avancerede statistikmoduler, der i detaljer kan give jer indsigt i, hvad der virker og fejler i de enkelte udsendelser. Og I skylder jer selv altid at læse dette grundigt igennem!

Samtidig skal I sørge for at sammenkæde jeres nyhedsbrev med jeres webanalyseplatform. Det giver indsigt helt ned på bundlinjen, da I kan se både direkte genereret salg fra jeres nyhedsbreve samt påvirkning af kundernes lidt længere salgscyklus. Her kan nyhedsbreve spille en vigtig rolle i form af at skabe assisterede konverteringer.

 

7. Giv lidt mere af jer selv!

Det sidste tip er egentlig ikke noget nyt (som mange af de andre ting heller ikke er, hvis I længe har taget jeres nyhedsbrev seriøst), men alt for mange virksomheder bruger nyhedsbrevet til udelukkende at hælde tilbud efter tilbud efter tilbud i hovedet på deres modtagere.

Men hvis kunden lige har købt en blender af jer, tror I så virkelig, at de har behov for en ny ugen efter? Derfor bør I i højere grad tænke i at skabe godt indhold, der er tilknyttet til jeres produkter og services, så I på den lange bane opbygger jer selv som en autoritet på jeres område og modtagerne får en positiv oplevelse med jeres brand.

Når modtageren er købsparat igen, så er der meget større chance for, at de vælger jer, når de over en længere periode har oplevet, at I vil dem andet end bare forsøge at sælge dem noget.

 


Giv kunstigt åndedræt til jeres nyhedsbrev

Føler I allerede, at jeres nyhedsbrev er afgået ved døden? Så giv ikke op, for med lidt digital førstehjælp kan det genopstå som en af jeres vigtigste markedsføringskanaler i 2015.

 



Synes du dette indlæg var spændende?

Del det med dine venner på de sociale medier




Efterlad en kommentar


Hold dig opdateret

Få seneste nyt om indhold og events direkte i din indbakke