Vi vil hjælpe kunderne med enten at spare eller tjene flere penge

Skrevet af Niels Tybjerg d. 15 jan 2015, 14:29

Et af nordens førende konsulenthuse inden for webanalyse opgraderer med Jonas Damgaard Nielsen. For ham er det vigtigt, at IIH Nordic kan levere analyser, kunderne kan handle på.

 

Jonas Damgaard Nielsen har arbejdet med webanalyse og Analytics siden 2000. På den tid har han både været konsulent, specialist og selvstændig. D. 5. januar startede han i IIH Nordic efter næsten 10 år hos Adobe, blandt andet som chef for konsulentafdelingen i Danmark og Norden.

I IIH vil Jonas, som Director of Analytics & Execution, have fokus på, hvordan kunderne kan eksekvere på deres data og i endnu højere grad udnytte Analytics til at styrke forretningen. Vi har taget en snak med ham om at starte i IIH, forventninger og mål.

 

Velkommen til IIH, Jonas. Hvad kan du bidrage med?

Jeg vil gerne arbejde ud fra return on IIH. På den måde sikrer vi, at kunderne får værdi af deres investering. Gennem årene har jeg set, at folk bruger mange penge på konsulenttid, hvilket de sjældent kan måle effekten af på bundlinjen. Det vigtigste er, at den værdi kunderne ligger i IIH – den får de også hjem igen. Vi vil hjælpe kunderne med enten at spare eller tjene flere penge.

 

Hvordan kunne det for eksempel gøres?

Et eksempel på det kunne være en virksomhed, der sælger abonnementer. Vi kan anvende data om adfærd til at identificere de personer, der overvejer at opsige deres abonnement. Med den information kan vi målrette information og tilbud til netop denne gruppe og dermed øge chancerne for at fastholde dem som kunder.

Det handler om, at kunderne skal kunne handle på vores analyser og rapporter. Webanalyse i sig selv giver ingen værdi – det er først når du tager action på data, at du ser værdien. Vi skal bevæge os ud over rapportering – hvor du kan se, at det går godt eller skidt – og over til at bruge analysen til at forbedre ting.

 

Hvad kan virksomheder bruge webanalyse til?

Webanalyse optimerer kundernes forretning. Hvis du ikke ved, hvad der foregår, kan du ikke handle. Når du analyserer data, kan du bruge den viden til at forbedre din nuværende situation. Webanalyse er fundamentet for SEM, SEO og Content, fordi det kan give os de data, der er nødvendige for at træffe de rigtige beslutninger.

 

Nu har du jo været med længe. Hvordan har tilgangen til webanalyse ændret sig?

Tidligere var det primært IT-afdelingerne der drev analysen, og det var et IT-værktøj. I dag er det marketingafdelingerne. Det betyder også, at hvor rapportering tidligere var i centrum, er det i dag predictive analysis.

 

Hvad er predictive analysis?

Med predicitive analysis kan vi – via historiske data, matematiske modeller og andre variabler – forsøge at forudsige hvad der sker fremadrettet.

Et eksempel på det er marketingchefen, der optimerer sit marketing mix. Via historiske data, ved vi at så og så mange har besøgt websitet, heraf er så og så mange kommet via paid search, og det har haft en bestemt effekt. Ved at lægge modeller ned over det, kan vi simulere hvordan det optimale marketing mix skal være, for at få det maksimale ud af et marketingsbudget.

 

Hvor ser du fremtiden for webanalyse?

Jeg tror, vi bevæger os endnu mere hen imod predicitive, hvor vi bruger data og analysen mere intelligent til at handle ud fra.

Generelt har webanalyse størst værdi, når virksomhederne anvender det til at træffe beslutninger. Hvis vi taler om people – processes – technology, så investerer virksomheder normalt meget i teknologi. Men det der egentlig skal til for at vi kan bruge den viden, vi får fra alle de dyre værktøjer, er mennesker og processer.

Vi skal have opbygget den rigtige organisation og de rigtige processer. Vi skal have løsningerne eller it-ressourcerne på plads til at lave de ting, analyserne fortæller, så vi når vores mål. Det er noget af det, IIH kan hjælpe kunderne med.

 

Hvad glæder du dig mest til at komme i gang med?

At arbejde med kunderne og at kunderne får endnu mere ud af deres Web Analytics, så de får større værdi og får mere ud af deres data.

 

Hvad kan kunderne forvente af dig?

Både for mig og IIH er det vigtigt, at vi er førende inden for webanalyse og har en høj faglighed. Derudover proaktivitet – vi skal komme til kunderne med vores anbefalinger. Sidst, men ikke mindst, kan de forvente at vi vil bidrage meget mere til, hvordan de kan opbygge deres organisationer og processer for at få det fulde udbytte af webanalyse.

 

"Webanalyse i sig selv giver ingen værdi – det er først når du tager action på data, at du ser værdien."

- Jonas Damgaard Nielsen

 



Synes du dette indlæg var spændende?

Del det med dine venner på de sociale medier




Efterlad en kommentar


Hold dig opdateret

Få seneste nyt om indhold og events direkte i din indbakke