Bliv Content Curation Connaisseur med disse 7 guldkorn

Skrevet af Redaktionen d. 3 jun 2015, 14:46

 

 

9 ud af 10 marketingfolk som dig selv tror på, at content marketing kun vokser sig vigtigere og større i fremtiden - så det er på tide at få lagt en strategi.

 

Men gør det på en smart måde, for content marketing er en tidssnylter, hvis du absolut vil skabe al dit eget content fra bunden:

 

Det skal skrives, redigeres, gøres lækkert som bare pokker af en rådyr AD’er og til sidst tilrettes og postes på et hav af sociale og asociale kanaler – hver med sin vinkel og tone tilpasset målgruppen. Og før alt dette, skal du også lige have tændt lyset i pæren, brainstorme og skitsere et udkast.

 

Har du virkelig tid til alt det?

 

”Verden er propfuld af episk content – du behøver ikke lave det hele selv”

 

73% af content marketeers mangler tiden til at producere originalt indhold, ifølge Überflip, og du er helt sikkert en af dem. Derfor bør du overveje at kombinere din content-strategi med også at blive content kurator.

 

For mens du slæber dig selv halvt ihjel for at opfinde überoriginalt content, er problemet for din kunde, at han ikke kan overskue den stadigt voksende overflod af information. Han ved simpelthen ikke, hvor det relevante content i branchen ligger gemt.

 

Kunden har brug for eksperter som dig til at filtrere indholdet og kort forklare, hvorfor han bør læse det, du udvælger.

 

Alle har brug for en lokal content-pusher

 

Folk er altid på udkig efter artikler, modeller og programmer, der kan gøre deres hverdag og arbejdsprocesser lettere. Så del det, du finder interessant, og giv det din egen vinkel. Forklar hvorfor det er værd at bruge tid på. Forklar værdien af indholdet, så man ved, om det er værd at bruge tid på.

 

På den måde, bliver det relevant for dem som følger dig. Du bliver værd at lytte til, fordi du kan lokalisere og sortere det bedste indhold. Så slipper andre for at lave den trælse research… Det er grundstenen i content curation.

”Folk lytter til dem, der kan fiske det bedste content ud af verdens største hav – Internettet.”

Vil du være content curation connaisseur? Det kan du blive. Det er faktisk ganske simpelt:

 

Du er entusiastisk omkring det, du laver


Det håber vi, du er. Ellers er det i hvert nemt at blive, når du først begynder at dele ud af din viden. 

På denne måde tænker du også mere over det arbejde du udfører, og det gør dig mere effektiv, åben for inputs, forandring og nye initiativer. Evnen til at søge viden og lade sig inspirere er nogle af de allervigtigste egenskaber inden for content marketing.

Desuden er det skønt at dele, og du udstråler samtidig en ekspertise, der vil lokke nye kunder i butikken! Jo mere entusiasme, jo mere vil dine følgere kommentere og dele deres ting med dig.

 

Du har noget på hjerte og vil gøre andre klogere 

Det ved vi, at du har. Alle har noget på hjerte og noget de brænder for. Godt content har hjertet med. Så bliver det meget mere spændende, læseværdigt og værd at dele. Det gode content skaber værdi og har en holdning, eller et standpunkt, som andre kan forholde sig til. Så får du også mere kritik, som man jo kun bliver stærkere af.
Det eneste du skal gøre, er at:

 

Lokalisere det content som du og dit publikum finder relevant

 

 

BuzzSumo er et super smart tool, hvor du kan søge nye og trending artikler inden for et hvilket som helst område og se, hvad der bliver delt mest på sociale kanaler. Det giver masser af inspiration – og så er du hele tiden first mover til at kommentere på nye features og tendenser.

For at blive en god kurator skal du også kende dit publikums behov. Lav en persona-analyse af dit kernepublikum, så du ved hvad, der interesserer dem og hvilke medier de bruger.

Med et konkret ansigt på din modtager, bliver det nemmere at udvælge relevante artikler og underholdning, der går lige i hjertet.

Hvis du vil researche markedet til bunds, har vi fundet en alenlang liste af andre curation-sites, du kan gå på opdagelse i, men ét godt værktøj i hånden er bedre end ti, du bare har hængende til pynt i redskabsskuret.

 

Alerts 


Du kan overvåge nettet, så du fanger content, der indeholder dine nøje udvalgte keywords. Du fanger også, når andre taler om dig/dit brand.

Mange firmaer får i forvejen notifikationer, når deres firma omtales på blogs og sociale medier, så de kan indgå i dialog med deres kunder. Det giver også en følelse af nærvær, hvis du svarer hurtigt.

Er du ekspert inden for digital markedsføring, kan det også betale sig at lytte med på nettet, når andre eksperter ytrer sig om content marketing, e-mail marketing eller det nye sorte – marketing automation.

 

Bliv the go to guy inden for dit område

Som content curator skal du være ekspert inden for dit område, men den gode nyhed er, at du er allerede rigtigt godt på vej! Du arbejder jo 37 +- timer om ugen inden for et felt eller niche. Bliv lidt mere refleksiv omkring det arbejde du udfører, og begynd at dele nyheder fra branchen eller gode idéer, du falder over.

Sæt din søgen efter content i system, og brug dine favoritkilder konsistent. Så går det hurtigere, også når du selv har brug for ny viden.

Jo mere karismatisk du er, og jo mere relevant content du pusher - jo mere kan du tillade dig at poste.

Hvis du gerne vil have statistik at gå ud fra, så hold dig til denne analyse, der viser hvor meget du kan poste på de forskellige platforme, før dine følgere skriger OVERLOAD og finder en mindre spammende connaisseur.

Find den gyldne frekvens, der passer til dine følgere

 

Det afhænger af dit brand, dine kunder og de kanaler, du bruger, hvor ofte du skal poste og videredele content. Men find et gyldent flow og få dine posts lagt i kalenderen og del konsistent.

Læg en strategi eller prøv dig frem og se hvad der giver den største effekt. Sørg også for at variere dine medier (tekst, billeder, videoer, infographics, events) og test effekten af de forskellige tilgange.

Mister du følgere, er det nok på tide at skære lidt ned. Med mindre du fokuserer på en hård indre kerne af engagerede følgere, der elsker det du laver og vil følge dig i tykt og tyndt.

Det var de 7 guldkorn, der gør dig til byens bedste Content Curation Connaisseur. Husk at content curation skal løfte indholdet.

Hvis du formår at vinkle det smukt med konstruktive eller fængende kommentarer, så bliver det endnu mere værdifuldt. Og så tager det 15 minutter at læse og kuratere en interessant artikel VS. et par timer når du selv skal skrive den fra bunden.

Én ting er content curation, men du kan også content recycle

Du kan genbruge det content du allerede har lavet for at maksimere effekten af din content marketing indsats. På denne måde sparer du tid, og kommer bredere ud på de sociale kanaler.

 



Synes du dette indlæg var spændende?

Del det med dine venner på de sociale medier




Efterlad en kommentar


Hold dig opdateret

Få seneste nyt om indhold og events direkte i din indbakke