Kampen foregår ikke kun på fodboldbanen

Skrevet af Martin Rytter Albertsen d. 10 jun 2015, 09:00


Landets Superligadommere har fløjtet sæsonen af for de 12 klubber i Danmarks bedste fodboldrække. Og helt fortjent endte FC Midtjylland som Danmarksmestre.

Sæsonen har budt på drama, sensationer og god underholdning på fodboldbanen, men uden for grønsværen har klubberne også kæmpet en hård kamp om at tiltrække fans og sponsorer via online medier som Google og Facebook. 

Vi har gennemgået de 12 klubbers synlighed på nettet og sammenholdt deres resultater på banen med deres online synlighed - og vi kan allerede nu afsløre, at der er en klar sammenhæng. Se blot, hvordan Hobro kom på alles læber, da de sensationelt slog FC København 0-3 en sommerdag i august måned:

Interessen for Hobro har aldrig været større end da de slog FCK



Derfor er online synlighed vigtigt

Men inden vi starter på selve analysen, skal vi se nærmere på, hvorfor det er vigtigt for klubberne at optimere deres synlighed på nettet.

I dag bliver vi fodret med fodboldnyheder på næsten alle medier, men selvom der er nem adgang til mange informationer, så er det de enkelte fodboldklubber, der ligger inde med den direkte adgang til dagligdagen i en dansk topklub.

Et eksempel er fodboldklubben Brøndby, der livestreamer fra særlige begivenheder, som når spillerne f.eks. har opnået deres første landskamp og derfor skal op på den ærefulde ”Wall of Honour” på Brøndby stadion.

Igennem klubbernes online tilstedeværelse har de mulighed for at påvirke og kapitalisere på deres tilhængere ved at levere budskaber om sæsonkort, merchandise og billetter til den næste hjemmebanekamp - tre produkter, der tjener som en vigtig indtjeningskilde for de danske fodboldklubber.

Hvis alle nyhedsinformationerne i stedet blev lagt ud til eksterne samarbejdspartnere som print- og online nyhedsmedier, så ville klubberne miste en del af kontrollen, gå glip af en indtægt i millionklassen og samtidigt miste muligheden for at påvirke potentielle fans og sponsorer til at blive faste ambassadører.


Synlighed på Google er lig med succes

Det første parameter, vi har kigget på, er deres organiske tilstedeværelse på Google. Det vil sige, hvor gode klubberne er til at tiltrække relevante besøgende til deres hjemmeside fra Verdens største søgemaskine.

I top 3 har vi de to største klubber i Danmark; Brøndby og FC København, men lidt overraskende, så er det faktisk en tredje traditionsklub - AAB - der har den højeste online synlighed på Google:


AAB har den højeste synlighed på Google


AAB har blandt andet formået at blive synlige på nogle af de meget konkurrenceprægede søgeord, der relaterer sig til Superligaen.

Et eksempel er søgeordet ”Superliga stilling”, som mere end 5.000 danskere i gennemsnit søger på om måneden.


AAB er blandt andet synlige på søgeord, der relaterer sig til Superligaen

 

De øvrige fodboldklubber ligger inde med de samme informationer som AAB, men det er kun dem og FC København, der har taget kampen op mod de reelle nyhedsmedier som Bold.dk og Ekstrabladet.dk.

I den anden ende af synlighedstabellen har vi Hobro, FC Nordsjælland, Silkeborg og FC Vestsjælland og det mest opsigtmæssige ved det er, at Hobros succes på fodboldbanen har smittet af på deres online synlighed, så den er stødt stigende og har lagt yderligere afstand til FC Nordsjælland over sæsonen.



Silkeborg og FC Vestsjælland har den klart laveste SEO synlighed

 

Nøjagtig som i fodboldstillingen ligger Silkeborg og FC Vestsjælland nederst i tabellen - et godt stykke efter de øvrige fodboldklubber.

Ved at konkurrere med de traditionelle online medier har fodboldklubberne mulighed for at få fans og andre interessenter ind på deres egen hjemmeside, hvor de kan påvirke og kapitalisere på deres tilstedeværelse.


Daniel Agger i Brøndbytrøjen

 

Et andet eksempel er Brøndby-ikonet Daniel Agger. Alle ved, at Daniel er inkarneret Brøndbydreng, men alligevel ligger Brondby.com langt nede på resultatlisten når danske og udenlandske Agger-fans søger efter hans navn på Google. Noget som mere end 74.000 mennesker søger på - på verdensplan - om måneden.

Tænk, hvis Brøndby udnyttede ”Agger-brandet” og udarbejdede noget fedt og unikt indhold, der kunne tiltrække besøgende fra hele verden. Det ville booste kendskabet til klubben, øge deres sociale synlighed betragteligt - endda næsten gratis.
"Hvis ikke Brøndby er synlige på søgeord som ”Daniel Agger”, så er der nogen andre hjemmesider, der løber med de mange tusinde besøgende"

Social synlighed = stor passion!

Et andet vigtigt element er klubbernes sociale synlighed, som siger meget om, hvor stor passionen er for de enkelte fodboldklubber.

Jo større passionen og fanbasen er, jo større indtægtsgrundlag har klubben også (i grove træk). Derudover siger den sociale synlighed også noget om, hvor gode klubberne er til at formidle og pakke deres indhold ind.
 
"Ingen gider at dele indhold, de ikke kan stå inde for"

På de sociale medier er FC København den suveræne vinder, da de mere eller mindre har udraderet de øvrige klubber i Superligaen. FCK er suverænt de bedste til at engagere og interagere med deres fans, hvilket bringer klub og tilhænger sammen.


FCK er den klare vinder på de sociale medier

 

Den samlede stilling bærer præg af, at de første fem pladser domineres af de (vel nok) fem største fodboldklubber i Danmark, og det siger blandt andet noget om, hvor stor deres fanbase er, og hvor mange ressourcer de bruger online.

Helt i bunden har vi Hobro, der højst sandsynligt ikke har en dedikeret person siddende til at håndtere deres kommunikation, herunder sociale strategi.


Kampen om tilhængerne bliver større

I dag løber hjemmesider som bold.dk og onside.dk med rigtig mange sidevisninger, som er penge værd for dem. Det samme er sidevisningerne for fodboldklubberne. Alligevel er der reelt ingen af de 12 klubber i den danske Superliga, der udnytter deres fulde potentiale online, og det koster dem penge direkte på bundlinjen. Sagen er nemlig, at fodbold er benhård forretning, og det er kun ganske få klubber, der over en længere periode formår at skabe en positiv ROI.

Nogle af de manglende penge kunne komme fra internettet via en øget aktivering af nuværende- og kommende fodboldfans.

Jo bedre klubberne bliver til at tiltrække og fastholde de besøgende, jo større chance er der også for, at de besøgende ender som trofaste fans - og det er her, en stor del af omsætningen ligger for de danske fodboldklubber.

Mens klubberne holder sommerpause, så ruller bolden stadig på nettet! Så hvis du ikke er blevet fodboldtræt endnu, så kan vi anbefale dig at læse vores analyse af hjemmesiden, Tipsbladet.dk.



Synes du dette indlæg var spændende?

Del det med dine venner på de sociale medier




Efterlad en kommentar


Hold dig opdateret

Få seneste nyt om indhold og events direkte i din indbakke