De 5 fif der fordobler din e-mail åbningsrate

Skrevet af Redaktionen d. 18 mar 2015, 12:56


Mens du læste overskriften, blev der sendt 20 millioner e-mails. Det er immervæk en del.

 

65% var spam mails, og det vigtigste du skal gøre, er at sørge for, at de e-mails du sender ikke ligner spam. Så vidt, så godt.

 

1. Det står og falder med overskriften

Din emnelinje er din overskrift. Det er dén, der afgør, om din e-mail når sin modtager eller ender sine dage i en skraldespand i cyberspace.

Hvis du bruger 2 timer på at skrive en eminent e-mail om et gratis event med masser af gratis kage, men kun bruger 2 minutter på at skrive emnelinjen, så er der noget, du har misforstået.

Gratis kage sælger nemlig sig selv.

Men e-mails har folk 1000-vis af i forvejen. Hvis du ikke laver en emnelinje, der virker tillokkende, ryger den bare langt ud af kommunen.

Så giv folk noget, de gerne vil have eller synes lyder interessant. Lidt ligesom kage.

 

Brug 50% af din tid på at skrive din emnelinje…

og den anden halvdel på at forfatte selve mailen.

 

Det kan lyde af meget, men tænk på, at når dine modtagere først har åbnet din mail, må man forvente at de i det mindste skimmer den. Fejler emnelinjen, har hele dit arbejde været spild af tid.

En god emnelinje kræver ikke nødvendigvis en god tekstforfatter. Tænk i stedet i tal og statistik. Du behøver ikke opfinde alt selv, for der er allerede blevet skrevet en masse gode emnelinjer med dokumenteret effekt.

Hos IIH Nordic tester vi ofte forskellige emnelinjer mod hinanden og arbejder med psykologiske triggers for at se, hvad modtagerne reagerer mest på. Det afhænger i høj grad også af målgruppen hvilken tone emnelinjen skal ramme.

Mangler du inspiration til effektive emnelinjer, kan du se de 50 all-time greatest retail-emnelinjer her.

 

Husk også at:

2. Gøre e-mailen mobilkompatibel

Ud af 100 mails, hvor mange bliver så i gennemsnit åbnet på mobile devices? 65. Ja, 65!

 

 

Det betyder 3 ting:

  1. Din modtager har mere travlt end tidligere (lav mere interessante emnelinjer)
  2. Skærmen de ses på, er blevet mindre (så lav dem kortere emnelinjer)
  3. Du skal vide hvad responsive betyder (din e-mail skal være læsbar på alle devices)

 

Mobilen forkorter emnelinjen

Fjern fyldord. På en iPhone 5, der er meget smal, må emnelinjen højst være 36 tegn, før den bliver forkortet med prikker […].

Analyser antyder, at mails der holder sig inden for 20-40 tegn, har bedre chancer for at blive åbnet, men prøv at holde dig inden for de 36.

Korte, skarpe linjer springer mere i øjnene, fordi de distancerer sig fra mængden 
Prøv evt. med en kort vs. en meget lang linje og splittest dem mod hinanden.


Fokusér på din preview-tekst

Preview-teksten, også kaldet snippets, er det, du ser under overskriften i din mail-app, g-mail og mange andre mailprogrammer. Det er en bid af det øverste brødtekst fra selve mailen.

Mange e-mail marketing-programmer har nogle disclaimers øverst, og hvis du ikke har indsat en overskrift inde i selve mailen, kommer disse disclaimers ind i dit preview, hvilket ser voldsomt spammy og autogenereret ud for modtageren.

Ofte er det teksten ”Ser denne mail forkert ud? Se den i din browser”, der står frem. Spørg dig selv: ”Bidrager det budskab til din opening rate?”. Nej vel?

 

Her et tilfældigt kig på et par e-mails fra Iphone-perspektiv:

Christina Klitsgaard er fantastisk dygtig til e-mail marketing. Læg mærke til, at hun fortsætter i preview-teksten, hvor emnelinjen slap, og trækker på denne måde modtageren ind i mailen. Hun taler også aktivt til dig, ved at bruge ”du” og ”vi”.

Jobbank.dk har ikke forstået hvad en preview-tekst er.

Content Marketing Institute har et mærkeligt &-tegn og en forkortelse vi ikke fatter ret meget af.
Bloglovin og LinkedIn derimod, bruger emnelinjen godt. De serverer pointen i den første sætning – så kommer det nemlig med i preview. Så gør som Christina, LinkedIn og Bloglovin.

 

Brug en mobilvenlig template

Så er indholdet altid responsivt og let at læse.
Og send altid en testmail til din telefon, hvis du vil have et sneak peek.

 

3. Skab værdi og vær personlig (og undgå klichéer)

Du åbner dine venners e-mails, fordi de ikke prøver at sælge dig alt muligt gejl hele tiden. Vær personlig og skriv noget interessant, ligesom dine venner ville gøre. Skriv aktivt og brug du/I, i stedet for ”man” og passive sætninger. Selv hvis du er en kedelig B2B, er det efterhånden de færreste, der stadig bruger Des.

”Tænk over hvad modtageren får ud af at åbne din e-mail. Beskriv det positivt, personligt og måske endda poetisk. Så skal e-mailen nok blive pakket ud.”

Der er så mange exceptionelt ekvilibristiske ord i verden, der kan inspirere og medrive mennesker!
Brug dem.


Overvej ikoner, tegn og emojis

I skrivende stund gør ca. 2% af alle B2C e-mail-emnelinjer brug af specialtegn og emojis. De har umiddelbart en virkelig god effekt, fordi de er følelses- og billedskabende, og det er netop hvad tekst alene har svært ved.

#’s er også værd at tage med, da de også kan bruges til både at beskrive følelser og temaer på ekstremt kort plads.

Se om de virker på din målgruppe, men pas på ikke at overdrive.

Dermed ikke sagt at et godt tilbud i emnelinjen ikke virker, for gode tilbud er noget af det dejligste i verden. Bare din modtager har tillid til dig og er fast abonnent på dit nyhedsbrev.


4. Forklar hvad din e-mail indeholder (eller slå på nysgerrighed)

Groft sagt kan du gå to veje, når du skal kreere en emnelinje. Vær ærlig, ligefrem, og fokusér på hvad e-mailen indeholder. Tell, don’t sell. Lav emnelinjer der giver værdi.

Spammails har gjort menigmand langt mere skeptisk over for e-mails der ser lidt suspekte ud. Så jo mere konsistens der er mellem emnelinje og e-mailens indhold, jo højere åbningsrate, groft sagt.

Den anden grøft er at appellere til folks nysgerrighed.

Ved fx at stille et spørgsmål eller spille på humor. Det er her, du kan tillade dig at være lidt mere kreativ, men også her det kan gå galt. Kreative emnelinjer kræver som regel større troværdighed til afsenderen, men kan give overraskende høje åbningsrater.

 

Derfor: splittest dine emnelinjer

For den gyldne middelvej afhænger af din målgruppe og hvad de synes om dig. Skab tillid gennem menneskelighed.

Undgå det ved først at sende en testmail til dig selv. Når den popper op – overvej om du selv får lyst til at åbne den? Hvis ikke, er det en ommer.
 

5. Din mailrobot kan også være menneskelig

 

 

Hvis du har en mailingliste med navne på – hvorfor så ikke bruge den til at gøre dine emnelinjer mere personlige?

 

”Hej Yvonne. Vi ville være SÅ kede af, hvis du missede ugens tilbud!” Det er nemmere at sætte op, end du tror. Jo mere info du har, jo mere personlige mails kan du autogenerere.

Og folk bliver altid glade, når nogen kan huske deres navn. Hvad var det, du hed igen?


Marketing automation kan få din åbningsrate til at eksplodere

Du kan lave hele e-mail flows til forskellige kundesegmenter. Dem der vil have tilbudsmails får tilbudsmails, dem der vil have eventmails får eventmails, und so weiter.

Du kan også inddele kunderne geografisk eller demografisk, så ældre kunder får formelt sprog, mens de unge får emnelinjer med emojis og #’s.

Kæmpekunder kan få en helt tredje.

Unikke emnelinjer til dine forskellige kundesegmenter kan få dine opening rates til at eksplodere. Prøv det. The sky’s the limit!

Nu er du klar!

Skriv en nyhedsmail:

  • Brug 50% tid på emnelinjen, 20-40 tegn
  • Sørg for, at preview-teksten er lige så fængende som overskriften – eller kan læses i forlængelse af emnelinjen
  • Skab sammenhæng mellem emnelinje og hvad e-mailen indeholder
  • Skab interesse. Prøv med kreativt ordspil eller et spørgsmål der pirrer nysgerrigheden
  • Brug dine e-mail-lister til at lave unikke, personlige emnelinjer


God fornøjelse.



Synes du dette indlæg var spændende?

Del det med dine venner på de sociale medier


Maja Plesner den 26-10-2016 14:18

Jeg tror ikke, vi selv er herre over vores preview-tekst. Eller hvad?
Kan man lave en preview-tekst i alle nyhedsmail-templates (vi bruger SiteCore)?
Mvh Maja




Efterlad en kommentar


Hold dig opdateret

Få seneste nyt om indhold og events direkte i din indbakke