Glem alt om dit digitale privatliv!

Skrevet af Mette Kjølbro d. 29 okt 2015, 11:55



Uanset hvad du foretager dig på nettet, bliver der opsamlet data omkring dig og din adfærd. Disse data bliver brugt af bl.a. Google til at målrette annoncering. Men hvor meget ved Google egentligt om os og hvordan kan du som annoncør udnytte denne viden bedst muligt? Læs om de 3 mest effektive (og lettere creepy) målretningsmetoder på Google og find ud af præcis hvad Google ved om dig!

Google ved alt om dig. Lige fra dine personlige oplysninger som navn, alder, køn og bopæl til hvilke websites du besøger, hvilke YouTube videoer du ser, hvilke e-mails du får, hvilke enheder du bruger, hvor du befinder dig geografisk og ikke mindst: Alt hvad du søger efter i deres søgemaskine.

 

Hvordan Google indsamler oplysninger om dig

Det gør de i kraft af deres mange produkter, der strækker sig fra selve søgemaskinen, til Gmail, browseren Google Chrome, YouTube, Partnersites og deres Android styresystem. Det gør netop Googles produkter ufatteligt præcise i forhold til at ramme en relevant målgruppe med digital markedsføring.

 

Og netop relevans er et vigtigt nøgleord i den sammenhæng. For jo bedre man som annoncør forstår at udnytte de mange målretningsmuligheder med Googles annonceringsplatforme, desto bedre oplevelse bliver det for brugeren og desto bedre forudsætning har annoncøren for at generere indtjening med sin markedsføring, hvilket jo er hele pointen.

Googles 3 mest præcise målretningsmetoder for annoncer

Her kan du læse mere om 3 af de mest præcise AdWords målretningsmetoder når det kommer til at målrette nye potentielle kunder, som vi har stor succes med at bruge hos IIH Nordic:

  • In Market Audiences
  • Affinity Audiences
  • Customer Match (Nyt!)

 


Affinity Audience

Affinity Audience består af over 100 forskellige persona-lignende segmenter, der går ud over traditionel demografisk målretning og gør det muligt at målrette brugere meget præcist på deres interesser. Hvis vi skal sammenligne det med noget vi kender, minder det meget om de typer målgrupper man kan købe ind i, når man køber TV (bortset fra at de er omtrent 1000 gange mere nøjagtige).

Og disse segmenter bliver til på baggrund af de data Google opsamler om os brugere og vores adfærd. Der bliver taget højde for hvilke websites du besøger, hvor ofte du besøger dem og hvor længe. Derudover ryger du igennem Googles algoritme maskine, der afgør hvorvidt din interesse for et specifikt emne er stor nok til, at du ender i et af de 100 interessesegmenter.

På den måde sikrer Google at vi som annoncører rammer et givent interessesegment uhyre præcist.

Et interessesegment er fx ’Globetrottere’, der spores helt ned til ”Rejsende der tager på luksusferier”. Andre segmenter er bilelskere, amatørkokke og boligindretningsentusiaster.

In Market Audience

Med Googles In Market Audiences har man mulighed for at ramme brugere, der via deres adfærd har udvist købsintention. Det vil sige brugere, der aktivt researcher eller sammenligner produkter på tværs af Googles produkter og tusindvis af partnersites.

På den måde har vi mulighed for at fokusere vores marketingkroner på netop de brugere, der er relevante for vores produkt eller service og som er meget langt i beslutningsprocessen omkring at foretage et køb eller konvertere.

I In Market Audiences bruger Google bl.a. real time data om hvilke annoncer brugeren tidligere har klikket på, indhold på de sider vedkommende besøger, og hvorvidt brugeren efterfølgende har konverteret.

Her kan du fx få oplysninger om brugere der researcher markedet for: Indboforsikring, boliglån, håndtasker, sportssko, stationscars og sågar dating tjenester.

In Market Audiences er især effektive, når det suppleres med remarketing, hvilket leder os videre til den nyeste målretningsmetode på Google.

 

Customer Match

 Customer Match er det nyeste skud på stammen og rent faktisk er det så nyt, at det endnu ikke er udrullet på alle AdWords konti. Med Customer Match kan du uploade en liste med e-mail-adresser, som derefter matches med brugere, der har en Google-konto. Derefter kan du målrette kommunikation mod brugere af disse e-mails på tværs af Googles produkter såsom Search, YouTube og Gmail.

Nu tænker du måske: ”Jo jo, men er det ikke det, vi også kan gøre på Facebook” og jo, det er det. Til gengæld tyder de første email-uploads på, at der er en højere match procent på Googles Customer Match end der er på Facebook.

Det næste du tænker, er muligvis: ”Jamen er det lovligt?!” – Og det korte svar er Ja. Det lange svar kan du læse i Googles Advertising Policies. Men så længe dit website har en opdateret privatlivspolitik og du i den informerer om, at du deler information med 3. part, bør du være dækket ind.

 


 

Netop de avancerede målretningssegmenter er noget af det vi hos IIH Nordic gennemgår på vores Google AdWords Advanced kursus, så hvis du vil hive din investering hjem med disse typer målretninger, så tag fat i mig eller kontakt os.



Synes du dette indlæg var spændende?

Del det med dine venner på de sociale medier




Efterlad en kommentar


Hold dig opdateret

Få seneste nyt om indhold og events direkte i din indbakke