BREAKING NEWS: Ny Google Orca update stiller krav til ekstrem responsivitet

Skrevet af Niels Tybjerg d. 1 apr 2016, 08:00

Er jeres website optimeret til alt fra Apple Watch til Smart TVs? Ellers kan I sige farvel til synlighed på søgemaskinen.

Efter sidste års annoncering om, at Google begyndte at straffe websites, der ikke er mobilvenlige, er det nu blevet afsløret, at dette kun er første skridt i en refokusering på brugervenlighed på alle skærmstørrelser fra søgegigantens side.

Efter nærlæsning af patentansøgning nr. 85277, som Google formelt indsendte til patent- og varemærkestyrelsen i USA allerede i juni 2015, kan vi nu afsløre, at Google i løbet af maj planlægger en udrulning af Google Orca, der er en redefinering af den tidligere Google Panda opdatering, der også til en vis grad havde fokus på brugervenlighed. Hermed fortsætter Google trenden med at navngive deres algoritmeopdateringer efter sort/hvide dyr.   

Ekstreme skærmstørrelser stiller ekstreme krav

I takt med, at forbrugerne har taget wearable tech til sig, men samtidig også i højere grad bruger nettet fra smart TVs samt projektorer, er der ifølge Google blevet behov for at gøre en ekstraordinær indsats for at få hjemmesideejerne til at tage imod disse brugere.

Besøg iihnordic.dk via dit Apple Watch, hvis du vil se, hvordan jeres site bør fungere.

”Kan jeres website ikke klare at blive projiceret op på en husgavl og stadigvæk være brugervenlig, så tager I ikke jeres besøgende seriøst”, udtaler Sushiaki Orca, der også er  den Google chefingeniør, der er bagmand til algoritmeændringen og også lægger navn til den. 

Tilpas jer eller bliv usynlige

Men i dette tilfælde har Google valgt for alvor at sætte tommelskruerne på, så regn med at miste alt undtagen brandede søgninger på både organisk og betalt trafik på tværs af platforme, hvis I ikke får tilpasset sitet hurtigst muligt. 

Den aggressive tilgang skyldes, at Google ikke har set den ønskede reaktion på mobilopdateringen, og relativt få sites er blevet opdateret til responsivt design siden da.

Google prøver at vinde brugernes tillid tilbage

Hos IIH Nordic ser vi en klar tendens til, at Google prøver at genindføre deres slidte ”Don’t be Evil” slogan, der efter en række knapt så kønne sager har klinget hult i en årrække.

”Google vil gerne være forbrugernes ven igen, og det er fint illustreret med Google Orca. Udfordringen bliver, at det går direkte ud over deres vigtigste indtægtskilde – de virksomheder, der annoncerer på søgemaskinen. Derfor mener vi, at Google spiller hasard med fremtiden, så dette kan være en mulighed for søgemaskiner som Bing og DuckDuckGo for at vinde store markedsandele på kort tid via passiv disruption”, udtaler IIH direktør Henrik Stenmann, der mener at Google udsætter sig selv for en utidig digital transformationsproces.     



Synes du dette indlæg var spændende?

Del det med dine venner på de sociale medier




Efterlad en kommentar


Hold dig opdateret

Få seneste nyt om indhold og events direkte i din indbakke