De 10 mest opfindsomme event afbud

Skrevet af Sofie Hermansen d. 15 apr 2016, 12:00

Har du nogensinde oplevet, at du tilmelder dig en event og så ikke kan deltage alligevel? Selvfølgelig har du det (det har vi vist alle).

Sygdom, sure børn og uventede arbejdsopgaver kan korrumpere selv den mest minutiøse time manager. 

Her i IIH Nordic holder vi hundredvis af gratis events hvert år. Det er alt fra mindre morgenmøder, til webinarer og større konferencer med 300-400 deltagere - og især med de gratis events, oplever vi både afbud og no-shows.

Få styr på event marketing


Hvordan ser afbudsstatistikken for events ud?

Vi elsker data og analyse, og har netop analyseret vores afbudsstatistik. Overordnet fordeler begrundelserne for afbud sig i 4 kategorier: Sygdom, børn, uventede møder (og rejser), samt ren og skær forglemmelse.

Generelt har vi 10-20% afbud eller no-shows til en gratis event (også afhængigt af om det er en stort eller lille event), og vi kan i data bl.a. se, at ugedag og vejrlig har en stor betydning for antallet af no-shows. 

Da vi gennemgik statistikken, var flere af afbuddene uventede klassikere. Kort sagt, alt for opfindsomme til at leve et stille liv i Lindas indbakke. Så her får du - 


De 10 mest opfindsomme afbud, vi nogensinde har fået 

  1. ”Jeg kan desværre ikke komme. Jeg har fået en akuttid hos lægen. Den har jeg ventet på længe.”

  2. ”Jeg har forstuvet mit håndled, og har det ikke så godt med at bevæge mig.”

  3. ”Jeg er ikke helt på toppen, så jeg kan desværre ikke deltage.”

  4. ”Jeg er vist kommet til at tilmelde mig eventet 5 gange. Men jeg kan ikke komme.”

  5. ”Jeg kan ikke huske, om jeg har tilmeldt mig – men jeg kan i hvert fald ikke.”

  6. ”Jeg tog fejl af datoen og tidspunktet – og troede, at tidspunktet var datoen. Jeg kan derfor ikke komme.”

  7. ”Jeg har fået et haste-møde og kan simpelhen ikke nå det, da min cykel samtidig er punkteret – og jeg kan ikke nå at få den lappet.”

  8. ”Min datter er ked af at være i børnehaven, og jeg er nødt til at hente hende, så jeg kan ikke komme.”

  9. ”Min søn har slugt en (lille) hoppebold, så jeg kan ikke komme.”

  10. ”Jeg synes denne måned er blevet lidt for pakket, så jeg kommer ikke.”


Vil I lave events, deltagerne ikke tør gå glip af?

Hvis I holder events, kender I sikkert allerede udfordringen. Og det er vanskeligt at undgå både syge børn eller hastemøder. Og det er helt okay, og kan – som ovenstående viser -– endda være ganske underholdende. 

Men selvom I ikke kan undgå afbud, kan lidt forarbejde reducere antallet. 

Hvordan kan I reducere afbud og no-shows til events?

  1. Gør det nemt at melde fra. Det lyder måske paradoksalt, men det skal være nemt for deltagerne at framelde sig. Et godt planlagt afbud, giver jer en ledig stol – den kan I nå at fylde igen, hvis I får besked i god tid.

  2. Overbook altid. I erkendelse af, at der kan være op mod 20% no-shows eller folk, der melder afbud i sidste sekund, så gør som flyselskaberne og arbejd med en over-bookning på 10-20%. 

  3. Skil jer ud fra mængden. Er jeres invitationer kreative, opbygger I momentum via e-mail marketing og sociale medier, og giver I løbende deltagerne indblik i den oplevelse, der venter på dem? Det gælder om at skabe tilpas meget hype om jeres event, så deltagerne ikke tør gå glip af det. 

Hemmeligheden bag succesfulde events

Få hemmeligheden bag succesfulde events

24. maj kl. 8:45-10:00 deler vi, sammen med Kadaver, ud af vores hemmeligheder til event marketing.

I hører hvordan I kan skabe unikke events, som deltagerne husker jer for. I får vores tips og tricks, der kan reducere antallet af afbud og no-shows, og vi viser, hvordan I kan følge op, så I får fuldt udbytte af events.

Tilmeld dig morgenmødet her


Hvad er dit bedste afbud? 

Har du nogensinde givet - eller fået - et godt afbud til et event? Del det i kommentarfeltet nedenfor.  

 



Synes du dette indlæg var spændende?

Del det med dine venner på de sociale medier




Efterlad en kommentar


Hold dig opdateret

Få seneste nyt om indhold og events direkte i din indbakke