Google fjerner højresideannoncer: Hvad betyder det for jer som annoncører?

Skrevet af Mette Kjølbro d. 22 feb 2016, 11:30

I weekenden blev det offentliggjort, at Google i nær fremtid fjerner AdWords højreside-annoncerne på søgeresultatsiden. Få et bud på, hvad ændringen kommer til at betyde for jer som annoncører og hvordan I skal forholde jer.

 

Afskaffelsen af højreside-annoncerne på Googles søgeresultatside vil påvirke alle søgninger foretaget fra desktop computere. I stedet for højreside-annoncerne vil der nu kunne optræde et fjerde resultat blandt annoncerne i hovedkolonnen, hvor der lige nu maksimalt kan blive vist tre. De højreside-annoncer, der består af billeder (Også kaldet PLA eller Google Shopping), vil dog bestå. Dem vender vi tilbage til.

 

Det er en stor nyhed, men spørgsmålet er: Hvilken betydning vil det få for annoncørerne?

 

Den grønne markering illustrerer det organiske søgeresultat, der inddrages til fordel for et AdWords resultat, mens den røde markering illustrerer de annoncer, der afskaffes.

 

Hvad kommer ændring til at betyde for annoncørerne?

Først og fremmest kommer ændringen til at påvirke det antal af annoncer, der kan blive vist “over folden”. Det vil sige i skærmbilledet på en computer, før et eventuelt scroll. Helt konkret betyder det, at vi går fra 8-9 synlige AdWords resultater “over folden” til 4 (her glemmer vi lige PLA resultaterne et øjeblik).

Eller sagt på en anden måde: Konkurrencen om de synlige pladser skærpes. Og som vi joker med i branchen: Det bedste sted at gemme et lig er på side 2 i Googles søgeresultat.

Dermed kommer ændringen også til at stille endnu højere krav til annoncørerne om at levere relevante annonceresultater, med mindre I vil betale højere klikpriser (CPC).

 

Hvordan vil det påvirke de organiske resultater?

Introduktionen af et 4. annonceresultat i midter-kolonnen kommer også til at betyde, at de organiske resultater rykkes en tak længere ned på søgeresultatsiden. Og der bliver færre organiske søgeresultater over folden.

Vi ser generelt,at CTR halveres, når man går fra en 1. til en 2. plads i de organiske søgeresultater på en desktop computer. Det vil sige, at halvt så mange klikker på det andet organiske resultat sammenlignet med det første.

Så når Google udskifter den organiske førsteplads med et AdWords resultat, kan AdWords så tage trafik fra organisk?

Eftersom de fleste fint kender forskel på et organisk og et betalt søgeresultat på Google, vil vi formentlig se, at klikkene følger med ned til de organiske resultater. Men det bliver spændende at følge, når ændringen træder i kraft.

 

Flere mobilsøgninger uden højreside-annoncer

Er ændringen udtryk for, at Google bare gerne vil lukrere på den øgede konkurrence, som ændringen kommer til at medføre?

Nej, ikke nødvendigvis.

Ændringen skyldes lige så meget, at Google tager konsekvensen af, at flere og flere søgninger kommer fra mobil. Som bekendt indeholder søgeresultater fra en mobil ikke højreside-annoncer. De består derimod oftest af blot 2-3 AdWords-annoncer efterfulgt af de organiske resultater. 

Derfor kommer Google’s ændring heller ikke til at have lige så stor betydning, som den ville have haft for 5 år siden. For vi er i forvejen vant til at arbejde med en søgeresultatside, der kun består af 2-3 resultater på mobilen.

 

Product Listing Ads forbliver

Ændringen kommer højst sandsynligt også til at medføre, at flere annoncører vil benytte sig af Google’s andre features for netop at blive synlige “over folden”. Eksempelvis PLA (også kaldet Google Shopping), der som sagt fortsat figurerer i højre-siden.

 

Eksempel på et af de nye søgeresultater med 4 AdWords annoncer i midter-kolonnen og Product Listing Ads (PLA) til højre, også kaldet Google Shopping

 

Det er vores erfaring, at der er relativt få annoncører i Danmark, der er i gang med PLA. Det er ellers et effektivt format, da jeres produktbilleder træder frem på en side, der ellers udelukkende består af tekst.

For de virksomheder, hvis produkter ikke lige egner sig til PLA-annoncer, er det nu I skal få lagt en klar AdWords-strategi for bud og positioner. I skal sikre, at annoncekronerne bliver brugt netop dér, hvor I får ROI gennem et benhårdt fokus på positioner og søgeordsoptimering på baggrund af performance data.

 

Hvis I har brug for at få valideret jeres AdWords-konto, kan I selvfølgelig også tage fat i os inde hos IIH Nordic. Vi præsenterer også gerne de muligheder I har som AdWords-annoncør.

Kontakt os her, eller læs mere omkring hvordan vi kan hjælpe jer med AdWords her.



Synes du dette indlæg var spændende?

Del det med dine venner på de sociale medier




Efterlad en kommentar


Hold dig opdateret

Få seneste nyt om indhold og events direkte i din indbakke