5 grunde til at Boost funktionen på Facebook er spild af penge

Skrevet af Mette Kjølbro d. 9 jun 2016, 11:16

Det kan være fristende at bruge Facebook’s Boost funktion, hvis du har lavet et opslag, som du skal hurtigt ud over stepperne med til en given målgruppe. Men det kan være en rigtig dårlig ide og spild af penge, hvis ikke du forstår forskellen på at booste og på at promovere opslaget via Annonceadministratoren.

Derfor gennemgår vi i dette blogindlæg forskellen på et boostet opslag og en annonce, samt 5 grunde til du ikke skal bruge Boost funktionen.

 

Forskellen på Boost og en annonce

Grundlæggende kan et boostet opslag og en in-feed Facebook annonce være identiske i deres udformning og det handler i begge tilfælde om, at vi betaler os fra at nå ud med vores budskab til en given målgruppe.  Dog vil den almene Social Media Manager nok også mene, at det er et hyr at sætte annoncer op i Facebooks annonceadministrator, sammenlignet med at bruge den let tilgængelige Boost knap.

Med Facebook’s Boost funktion, har du mulighed for, at betale Facebook et givent beløb, for at få vist dit opslag til X antal brugere på Facebook. Det kan gøres med 2 klik og så er du i gang.

Eksempel på hvor du finder Boost knappen på dit opslag, når du er logget ind på din Facebook side

Men det er ved at gå gennem Annonceadministratoren, at guldet ligger begravet. Facebook har ellers gjort sit for, at interfacet skal være besværligt at arbejde i, men når man først har lært hvordan, er der masser penge at spare.

Og forskellen på at lave en annonce frem for at booste et opslag er hovedsaligt kontrol. Og det er denne kontrol, der skal sikre, at vi bruger vores annoncekroner på at generere leads frem for visninger.

5 grunde til ikke at bruge Boost funktionen på Facebook

1. Du spilder penge på visninger, du kunne have fået billigere

Ved at booste dit opslag, overlader du kontrollen til Facebook og lader dem om at vurdere, hvor stort et beløb det skal koste at nå ud til en vis størrelse målgruppe. Og det er udelukkende reach, som Facebook går op i ved et Boost.

 

Når du annoncerer via annonceadministratoren, har du mulighed for selv at gå ind og sætte et bud for, hvad du er villig til at betale – og i 9 ud af 10 tilfælde, vil du kunne opnå billigere visninger, ved at gøre det på denne måde, end du gør ved at booste.

 

Det man skal huske at tænke på er, at Facebook også er en forretning og de tjener penge på, at du annoncerer. Med andre ord, er det lidt som at lade ulven vogte fårene, når du lader Facebook frit bruge det beløb, som du lægger i et boost.

 

2. Du betaler også for at få vist dine annoncer til din målgruppe klokken 03:00 om natten

Når du booster har du ingen kontrol over, hvornår på døgnet du får vist din annonce. Og det kan der godt være mange penge at tabe på, hvis Facebook vælger at lægge alle dine visninger klokken 03:00 om natten, hvor målgruppen ikke er lige så modtagelig over for dit budskab.

 

Via annonceadministratoren har du mulighed for at lave annonceplanlægning, hvilket vil sige at du kan styre, hvornår på døgnet eller ugen du vil have vist din annonce – alt efter hvornår din målgruppe er mest aktiv. Et tip er at gå ind via sit web analytics værktøj (f.eks. Google Analytics) og aflæse hvornår på døgnet du har den højeste konverteringsrate og så lade det afspejle sig i annonceplanlægningen på Facebook.

 

På den måde udnyttes budgettet langt mere intelligent.

 

3. Du skyder med spredehagl og kommunikerer det samme på desktop og mobil

Der kan være stort forskel på det mindset som brugeren er i, alt efter hvilket device de benytter. Er du på mobilen, kan du være på farten og skal have serveret budskaberne kort og to-the-point for, at de trænger igennem.

Det kan også være, du er en af de mange, hvis website måske ikke performer helt så godt på mobil, som det gør på desktop. I så fald skal du sørge for at bruge dine penge på desktop, hvor du vil få mest ud af dem.

Det bliver der ikke taget højde for når du booster, da du ikke har mulighed for at vælge hvilke devices, du får vist dine opslag på. Det kan du til gengæld i annonceadministratoren, hvor du også har mulighed for at lave særkilte opslag pr. device, så du sikrer kommunikationen sidder i skabet.

 

4. Facebook styrer mod at skaffe dig visninger frem for konverteringer og salg

Som standard betaler du pr. 1000 visninger (CPM), når du booster et opslag. Facebook sørger for at vise dit opslag til så mange personer som muligt inden for dit budget og optimerer løbende med det ene formål. Det er bare ikke specielt optimalt, når forretningsmålet for dig er at skaffe salg eller leads til virksomheden.

 

Heldigvis har du også muligheden for at sætte Facebook op til at optimere mod enten flere klik eller konverteringer inden for dit budget, når du gør det via annonceadministratoren. Og det er trods alt på websitet og ikke på Facebook, at vi får konverteret visningerne af din annonce til salg eller leads.

 

5. Du går glip af annonceformater der sparker røv

Når du sætter opslag op via annonceadministratoren har du mulighed for at kommunikere til din målgruppe i nogle helt unikke annonceringsformater, der kan aflæses på bundlinjen. Blandt andet favoritten Lead Ads, som er Facebooks nyeste skud på stammen, der gør købsrejsen meget lettere for brugeren og dermed meget billigere for annoncørerne.

Hvis du f.eks. ved, at de fleste salg kommer fra jeres nyhedsbrev, giver det god mening at have et mål om at skaffe flere sign ups til nyhedsbrevet. Det er gjort meget lettere med Lead Ads, som vi oplever rigtig flot performance på. Helt ned til 8 kr. pr. nyhedsbrev sign up med Lead Ads.

 

Undtagelsen hvor det er OK at bruge Boost funktionen

Overordnet set er der mange penge at spare ved at flytte kontrollen fra Facebook og over til dig selv, ved at stoppe med at booste blindt og i stedet køre annoncer eller opslag ud via annonceadministratoren.

Der er dog også undtagelser, hvor det godt kan betale sig at bruge Boost funktionen.

Som udgangspunkt når man kun ud til 10-16% af sine følgere, når man poster et opslag på Facebook. Hvis du gerne vil nå ud til de sidste med et lille beløb, kan det godt betale sig at bruge Boost funktionen, så længe du sørger for udelukkende at målrette personer der synes godt om din side.

Men så snart der er tale om, at vi skal ud at hente nye potentielle kunder på Facebook, er der ingen undtagelser – drop boost knappen og få mest ud af annoncekronerne.

 

Hvis du har brug for hjælp til annoncering på Facebook, kan du læse mere på IIH Nordics hjemmeside her . Vi laver også kurser i social advertising samt skræddersyede workshops og rådgiver omkring Facebook-tracking.



Synes du dette indlæg var spændende?

Del det med dine venner på de sociale medier


Karsten den 16-06-2016 08:36

God og brugbar artikel. Tak :)




Efterlad en kommentar


Hold dig opdateret

Få seneste nyt om indhold og events direkte i din indbakke