Drop kanaltunnelsyn

Skrevet af Mads Bøgh Larsen d. 1 jun 2016, 10:00

Taktisk remarketing, der giver dig langt større udbytte af jeres Facebook kampagner.

  • Kører I store kampagner for at få besøgende ind på jeres hjemmeside?
  • Husker I at genaktivere de besøgende, der ikke konverterer, men viser engagement?
  • Og gør I det cross channel og ikke kun på Facebook?

Hvis I kan sige nej til bare et af disse spørgsmål, går I glip af en stor potentiel værdi.


Dette indlæg handler om muligheden for - og værdien af - at re-engagere med sine bedste, ikke konverterende besøg fra større Facebook-kampagner og investeringer på tværs af kanaler!

Det eneste det kræver, er en Facebook, AdWords og Google Analytics konto. Og så det rigtige remarketing-setup og tankesæt.

Hvordan sælger du sko på Facebook?

Lad mig illustrere tanken, der ofte giver de digitale sjæle, som forstår hvor vigtigt det er at være på rette sted, i den rigtige kontekst, med det rigtige indhold en ”AHA” oplevelse.

Nike kører en stor kampagne for deres nyeste løbesko på Facebook. De har fokus på hjemmeside-besøg, eksponering og salg af deres nyeste model, Luna8.

Som annoncør har Nike den fordel, at de allerede har data om de tidligere besøgendes adfærd og, hvilke budskaber, der triggede dem på Facebook i første omgang.

Den viden og data skal vi have aktiveret i vores fremtidige annoncering.

 

Isolér trafikken og arbejd med segmenter

Første skridt er at arbejde med segmenter. Nike kan isolere trafikken fra kampagnen på landingssiden og filtrere trafik med en micro engagement konvertering, som fx over 1 min på sitet, ud. Det giver dem et værdifuldt remarketing segment bundet op en specifik adfærd.

 

Vælger de herefter at isolere alle køb af den nye model, har de pludselig to vidt forskellige segmenter og targeteringsmuligheder – og sætter de content i fokus, får de fuldt udbytte.

 

De to remarketing segmenter kalder vi:

Segment A - facebook_luna8_60+sek (ekskluderet B) og

Segment B - Luna8_køb

 

Det vil sige at, hvor segment A har udvist højt engagement uden at konvertere, er segment B dem, der allerede har købt.

 

Nike kan nu køre et parallelt remarketing-spor med fokus på segment A og arbejde ud fra et mål om at få dem tilbage på Nike.dk/luna8 eller på en landingsside senere i købsfunnel, der kan øge konverteringsfrekvensen.

Ved at isolere dette segment kan de målrette budskaberne og content millimeter præcist med fx en form for personalisering og incitamenter, der inspirerer segment A til at genoptage købsprocessen.

Parallelt med et remarketing spor mod segment A, kan Nike også fokusere på segment B og alle de personer, der allerede har købt Luna8.

Her kombinerer vi viden om tidligere købsadfærd på sitet med viden om, hvad andre kunder tidligere har suppleret deres køb med, når de har investeret i en lignende skomodel.

 

Det kan være specifikt træningstøj, træningshandsker eller måske ure. Igen har vi fokus på content, når vi forsøger at re-engagere segmentet.

 

Og ved at kombinere brugen af historiske data med perceptive analytics, hvor adfærd er analyseret og bruges til at forudsige mulige handlinger, er Nikes potentiale for mersalg lige steget.

 

Låser dine visioner dit potentiale?

Når I planlægger jeres remarketing kampagner, så husk at tænke længere end mellem Facebook og hjemmesiden. Vi kan arbejde med disse kampagner på tværs af Google Search, Google Display Netværk, YouTube og Facebook (og hvor teknologien yderligere tillader det). Hele tiden med fokus på de rette budskaber og rette kontekster og med en gennemtænkt frekvens, så det ikke virker som spam.

Det er kun fantasi, teknologi og volumen, der sætter grænser for virksomheders Facebook og remarketing strategier. Og de virksomheder, der skruer op for visioner og ambitioner bliver dem, der udvinder det store potentiale som mange andre lige nu går glip af.

 



Synes du dette indlæg var spændende?

Del det med dine venner på de sociale medier




Efterlad en kommentar


Hold dig opdateret

Få seneste nyt om indhold og events direkte i din indbakke