Hvem er dine online konkurrenter?

Skrevet af Martin Rytter Albertsen d. 30 jun 2016, 09:45


Google er allemands land. Alle med viden om SEO kan søsætte en hjemmeside og bringe den til tops via hårdt arbejde.

Det betyder også, at jeres virksomhed konkurrerer med alle hjemmesider, der ranker på de samme søgeord som jer, og her adskiller konkurrencen sig væsentligt fra den offline.

Offline har man typisk defineret en række konkurrenter, der fører nogenlunde samme produktsortiment og som ligger i nærheden af virksomhedens fysiske butik(ker) rent geografisk. Det kan dreje sig om alt fra 1 til +10 konkurrenter. Når vi snakker online, så konkurrerer I som oftest med flere tusinde hjemmesider, da de er synlige på de samme søgeord som jer.

Laver man eksempelvis en søgning på ”Bredbånd”, så kommer der 397.000 resultater frem.


Nogle af hjemmesiderne er selvfølgeligt mere relevante konkurrenter end andre, men I kæmper alle sammen om de samme topplaceringer - og I kan ikke alle sammen få del i trafikken.

 

Derfor arbejder vi med det vi kalder for primære- og sekundære konkurrenter.

De primære konkurrenter

De primære konkurrenter er dem, der minder mest om jer. Det er typisk dem I også konkurrerer med i den fysiske verden (hvis I vel og mærke har offline aktiviteter). Hvis vi bad jer om at nævne jeres fem primære konkurrenter, så kunne I nok slynge dem ud på et øjeblik.

Derfor er det nemt at definere de primære konkurrenter.


Her ses et eksempel på en konkurrentovervågning over de primære konkurrenter:


På den måde kan man overvåge sine primære konkurrenter løbende og nøje følge udviklingen.


De sekundære konkurrenter

Det er til gengæld sværere at definere de sekundære konkurrenter, da de ikke er synlige med det blotte øje. Derfor skal man have fat i sådan nogle som os for at finde frem til dem, eller alternativt selv investere i et værktøj, der kan hjælpe jer med at definere dem.


Eksempler på sekundære konkurrenter

Et eksempel på sekundære konkurrenter som fylder meget på Google er f.eks. affiliates. De er ikke primære konkurrenter, da de ikke sælger produkter, men de er ofte synlige på mange af de søgeord, som I også gerne vil være ranke på, og derfor er det vigtigt at holde øje med dem. I nogle brancher som f.eks. a-kasse, bredbånd og forbrugslån fylder de ekstremt meget!

Laver du en søgning på ”lån” så støder du på +500 affiliate hjemmesider, der alle sammen ønsker at tjene en skilling på at videreformidle låneselskabernes produkter.

Samarbejder I med nogle af de affiliates, så kan I måske godt leve med, at de får en del af trafikken, men hvis det kun er jeres konkurrent, der arbejder med dem (eller han bare får flere kunder end jer), så er det dem, der løber med de besøgende og den ekstra profit der følger med.

Et andet eksempel på en sekundær konkurrent er Stylepit. Stylepit sælger tøjmærker fra en lang række brands - herunder også brands, der selv har en netbutik. Derfor kan disse tøjbrands se Stylepit som en sekundær konkurrent på Google.


Her ses et eksempel på en bred konkurrentovervågning for DBA:

 

Som det ses på billedet så konkurrerer DBA med mange forskellige hjemmesider. Og kigger man på listen over konkurrenter, så er det kun Gul og gratis og til dels Trendsales der er primære konkurrenter. Resten er sekundære, men de fylder stadig meget i Google søgeresultater.

 

Man kan også se på, hvordan man overordnet ligger i forhold til de sekundære konkurrenter, samt hvordan udviklingen har været over tid. Jo højere man ligger på Y-aksen, jo større markedsandel har man. Jo længere til højre man ligger, jo mere positiv har udviklingen været.

Nedenstående billede viser det samme - bare med de sekundære konkurrenter også - og pludselig ser billedet og konkurrencesituationen meget anderledes ud:


Hvorfor er det vigtigt at kende sine konkurrenter?

Internettet er dynamisk og der kommer hele tiden nye koncepter og start-ups til, der på et splitsekund kan ændre en hel branche. Se bare på et koncept som Airbnb, der har ændret hele udlejningsbranchen for både lejligheder og sommerhuse på rekordtid. De ses ikke som en primær konkurrent for mange udlejningsportaler og hoteller, men alligevel stjæler de deres kunder.

Hvis man ikke holder øje med både de primære- og sekundære konkurrenter, så risikerer man, at man først opdager dem, når de for længst er rykket forbi en på Google.


Hvordan holder man øje med konkurrenterne?

Der findes mange måder at holde øje med sine online konkurrenter, men hos IIH Nordic er vores foretrukne værktøj, Searchmetrics. Her kan man få et godt overblik over, hvordan man selv og konkurrenterne performer, så man hele tiden kan holde ens fremgang op mod andre.

Det gør det meget nemmere at vurdere om ens resultater er gode nok. Samtidig kan man kigge lidt efter dem, og eftergøre nogle af de ting de gør godt - og som Google belønner.


Her er nogle flere eksempler på, hvad Searchmetrics kan overvåge:


1. Synlighed over tid

For et par år siden var BT det meste synlige site, men efter en nedtur så har Ekstra Bladet overhalet dem og er derfor det mest synlige site i øjeblikket.


2. Antallet af søgeord man ranker på


 

Et andet vigtigt parameter at kigge på er, hvor mange søgeord og hvor meget trafik de forskellige hjemmesider tiltrækker i forhold til hinanden. Antallet af søgeord er væsentligt da det gør Ekstrabladet mindre sårbare overfor fald i rankings, da de ranker på mange søgeord.

Man kan også se, at Ekstra Bladet qua deres højere synlighed også trækker mere trafik.


3. Hvordan ens søgeord er placeret

 

Fordelingen af søgeord er også væsentlig. Hvis hovedparten af ens søgeord ligger omme på side 2 på Google, så får man ikke så meget organisk trafik, men til gengæld er trafikpotentialet højt.


4. Helt ned på søgeordsniveau


Man kan også gå helt ned på søgeordsniveau og se hvem der ranker bedst.


Et godt afsluttende tip

Arbejder I med et stort brand, der har mange forskellige produktområder, er det ikke nok at arbejde med primære- og sekundære konkurrenter overordnet for jeres virksomhed. Her bliver I også nødt til at dykke ned i de enkelte produktområder og definere konkurrenterne for disse.

Hvis man kigger på en virksomhed som Elgiganten så sælger de alt lige fra hvidevarer til konsoller og fladskærme, og det er vidt forskellige konkurrenter, der definerer disse områder.

Hvis man vil være stærk indenfor alle områderne, så bliver man nødt til at benchmarke sig mod de forskellige konkurrenter, så man hele tiden kan følge med i hvordan man performer.


Hvordan kommer I videre?

  1. Start med at definere jeres primære- og sekundære konkurrenter
  2. Brug et godt værktøj som eksempelvis Searchmetrics til at overvåge dem
  3. Hold nøje øje med dem og se hvad de foretager sig
  4. Lad jer inspirere af dem

Gentag step 3-4, så I hele tiden er opmærksomme på udviklingen og bevæger jer fremad.



Synes du dette indlæg var spændende?

Del det med dine venner på de sociale medier




Efterlad en kommentar


Hold dig opdateret

Få seneste nyt om indhold og events direkte i din indbakke