SEO er multikunstnerens metier

Skrevet af Mikkel Lilholt d. 9 maj 2016, 11:04

Dagene hvor mange gentagelser af det samme keyword og købte links gav gode rankings på en given søgning, er ovre. Udskiftet med en kontinuerligt udviklet (og til stadighed mere avanceret) kravspecifikation for SEO’en.

 

Fokus på et enkelt keyword, og en landingsside for hver forskellig formulering af en søgning, er en kunst der hører fortiden til. Søgemaskinernes (Googles) algoritmer for indeksering af godt og relevant indhold, og (måske) i endnu højere grad devaluering af mindre godt indhold, stormer derudaf, og stiller højere og højere krav til SEO-specialisten, som ikke længere kan fokusere på tekst, teknik og links, men også skal tænke design, brugervenlighed og navigation ind i sine bestræbelser på at få sine (kunders) websider til at ranke højt på de interessante søgninger, og blive begunstiget af brugernes clicks.

 

IT-Developer – Teknisk optimering er fundamentet

Googles mantra er at de vil vise de mest relevante resultater (Svar), til enhver given søgning (Spørgsmål) – Med relevans kommer brugervenlighed, for den eksplosive udvikling indenfor teknologien, har lært forbrugeren at vi ikke skal tænke selv eller for den sags skyld vente på noget.

En teknisk velfungerende side med hurtige loadtider og en god infrastruktur, giver brugeren et overblik over sidens indhold på et splitsekund, og en nem navigation til at finde netop den information man fiskede efter.

Teknikken er dermed et af de første steder man bør kigge, når man tager hul på SEO-arbejdet, fordi det er teknikken der skaber fundamentet for resten af det arbejde man laver.

Hvor relevant er det at have en fantastisk beskrivelse af sit emne, hvis siden er så tung at hente at brugeren er tilbage på SERP’en og har clicket på det næste resultat før dit indhold er fremme på skærmen?

 

Editor – Quality Content is King

Det er ved at være nogle år siden vendingen Content is King blev introduceret, og det er blevet en floskel som bliver brugt i flæng når man taler marketing, online marketing i særdeleshed.

Content er bare ikke nok… Der skal være KVALITET i dit content his du vil gøre dig forhåbninger om at ranke på konkurrenceprægede ord, og du skal vise Google at du ved hvad du taler om, ved at beskrive dit emne fyldestgørende med god semantik, og mange beskrivende ord der relaterer  til det overordnede emne.

Længden på de bedst rankende sider er øget, og kvaliteten af de rankende siders indhold er steget. Hvis du vil ranke på et meget konkurrencepræget ord som eksempelvis ”Charterrejser”, er du pinedød nødt til at vise google at det du har på hylden, er relevant for forbrugeren.

 

UX Expert – Brugervenlighed er alfa omega

 

Når teknikken er på plads og semantikken er i orden, er det vigtigt at tænke på brugerens hensigt, og den ”rejse” de begiver sig ud på når de lander på din side.

 

Hvis en bruger eksempelvis lander på din side for ”Charterrejser” forventer han at få nogle informationer og valgmuligheder der handler om:

  • Destinationer
  • Hoteller
  • Flyforbindelser
  • Rejselængde
  • Priser
  • Seværdigheder
  • Restauranter
  • Standarder
  • Og meget mere…

 

Det er sjovt nok de samme informationer jeg hentyder til i afsnittet ovenfor, så sørg nu for at berige dit indhold med den information som brugeren kan drage nytte af, og som i sidste ende gør at du har en chance for at få organiske besøg i kraft af gode rankings. – Og husk:

 

Det skal være intuitivt for brugeren at navigere videre fra landingssiden, for at finde de informationer der søges efter, og i sidste ende konvertere brugeren fra en besøgende til en… betalende kunde!

 

IT-Architect  - IT-Struktur og intern linkbuilding hjælper google til at forstå

Når Google crawler dit website lægges der vægt på strukturen, og hierakiet på dit domæne i form af TLD, directories, sub-directories osv. Jo tættere på forsiden informationen er placeret, jo mere værdi tildeler Google url’en.

Derfor er det uhyre vigtigt at have en god arkitektur på dit domæne, så du sikrer at de mest generiske og konkurrenceprægede emner, ligger få klik fra forsiden, så de opnår mest mulig værdi.

På samme måde er det vigtigt at subdirectories og specifikke produktsider, linker til sin respektive kategori, således at der kommer et naturligt flow af ”linkjuice” på domænet.

 

Multikunst kræver multiskills – Der kræver multi-tools!

 

Med en stillingbetegnelse der skal dække over alle de ovenstående kvaliteter m.fl, begynder det stille og roligt at ”tynde ud” i antallet af kvalificerede medarbejdere på jobmarkedet. Hvis der overhovedet findes nogen der har specialist-viden indenfor alle områder.

Derfor er jobbet som SEO specialist et job der stiller krav til de værktøjer man bruger i sit arbejde, og evnen til at mestre disse tools.

Der findes et utal af værktøjer til hvert sit område, men data fra mange forskellige kilder kan være svære – og ikke mindst tidskrævende – at flette sammen så der kan handles ud fra dem.

 

Saml data i ét og samme tool – og spar oceaner af tid

Hos IIH Nordic bruger vi Searchmetrics Suite i vores SEO arbejde, fordi vi med Searchmetrics får samlet alle relevante data omkring

 

  • Trafik potentiale
  • Tekniske udfordringer
  • Loadtider
  • Bounce rates
  • Content optimering
  • Synlighed af billeder og videoer
  • Interne og eksterne links
  • Og meget mere

 

På den måde kan vi bruge vores værdifulde arbejdstid på at OPTIMERE, frem for at bruge tiden på at samle data og lede efter potentialet.

Searchmetrics giver os mulighed for at få et hurtigt overblik over optimeringspotentiale, tekniske udfordringer og uhensigtsmæssig intern linkbuilding. Data samles, pakkes og visualiseres i brugervenlige KPI’er, som er med til at gøre vores indsigt handlingsorienteret og eksekverbar.

 

Vil du bruge din tid på at optimere og eksekvere?

IIH Nordic er partner med Searchmetrics, og kan tilbyde licenser der er tilpasset det danske / nordiske marked.

Vi er Nordens stærkeste bureau indenfor Searchmetrics, og har mere end 100 aktive projekter kørende i Searchmetrics.

Kontakt os i dag, for at høre hvordan Searchmetrics kan hjælpe dig med at holde alle boldene i luften, og gøre dit arbejde mere effektivt.



Synes du dette indlæg var spændende?

Del det med dine venner på de sociale medier




Efterlad en kommentar


Hold dig opdateret

Få seneste nyt om indhold og events direkte i din indbakke