Klikker jeres kunder eller kigger de bare?

Skrevet af Martin Rytter Albertsen d. 31 mar 2016, 09:33

 


I gamle dage fokuserede man udelukkende på rankings, når man arbejdede med søgemaskineoptimering, men det er ikke nok i dag.

Har I høje rankings, men ingen som klikker sig videre til jeres hjemmeside, er I lige vidt. Derfor er ”Click Through Rate Optimization” blevet et vigtigt begreb, hvis I vil tiltrække mere organisk trafik end konkurrenterne.

Efterhånden som vi har fået adgang til mere data, har vi bedre mulighed for at forbedre vores online synlighed, men den øgede kompleksitet betyder også, at det er sværere at følge med udviklingen.

I dag har vi f.eks. adgang til dybdegående CTR-data, der giver os helt nye muligheder for at tiltrække flere besøgende fra Google – uden at vi behøver arbejde på at forbedre vores placeringer.

 

Hvorfor fokusere på CTR fremfor rankings?

Hvis I arbejder på et marked, hvor konkurrencen er hård og der er nogle klare markedsledere, kan det ofte bedre betale sig at optimere jeres CTR i stedet for at bruge alle jeres kræfter på at forsøge at slå deres rankings. Det kræver færre ressourcer og skaber en bedre ROI.

En anden grund til at arbejde med CTR er, at der – ifølge flere undersøgelser – er sammenhæng mellem CTR og rankings. I korte træk betyder det, at hvis I øger jeres CTR, så vil I i mange tilfælde også se, at rankings stiger. Det skaber en positiv spiral, der kaster endnu flere besøgende af sig.

Men hvordan kommer I i gang med at høste flere besøgende og hvordan vurderer I, hvad en god CTR er? Læs videre og få svaret.

Er du den nysgerrige type, kan du dog også hoppe direkte ned og læse om vores nye værktøj, der vil bringe dig foran dine konkurrenter

 
Hvad er CTR og hvordan måles den?

CTR er en forkortelse af “Click Through Rate” og det er forholdet mellem antallet af visninger og kliks i procent. Man bruger især udtrykket i forbindelse med online markedsføring, når man arbejder med SEO og AdWords, hvor det gælder om at tiltrække besøgende fra Google.

 

En CTR udregnes sådan her:

CTR = Kliks / Visninger

Her er et eksempel: 10 kliks / 100 visninger giver en CTR på 10 %

Så hvis der for hver 100 visninger af jeres søgeresultat (eller annonce) er 10, der klikker sig ind til jeres website, er jeres CTR 10%.

CTR er et vigtigt parameter, da den fortæller hvor attraktivt jeres søgeresultat er, i forhold til de øvrige resultater på siden.

Som en tommelfingerregel, så bliver jeres CTR højere, jo bedre I er placeret i de organiske søgeresultater på Google. Men gør man sit arbejde godt, kan man øge CTR uden at øge sin placering.

Case: Forskellen på at ligge nummer 1 og 2 på Google

Mange virksomheder fokuserer endnu ikke på at øge deres CTR. Derfor kan man mange gange få ligeså mange besøgende, som dem, der ligger nummer 1 på Google.

Når det er sagt, så er der også markeder, der er længere fremme end andre. Et af dem er lånemarkedet.

Hvis I driver et låneselskab eller en bank, så er søgeordet ”lån” et af de mest attraktive ord at ligge nummer 1 på.

I forhold til de øvrige låneord, er søgevolumen tårnhøj, men det er også et af de absolut sværeste søgeord at ranke på i Danmark. Det kræver hårdt arbejde at komme derop!

Med en høj søgevolumen på over 20.000 søgninger om måneden, er der også kæmpe forskel på, om I ligger nummer 1 eller 2.

Vores erfaringer siger, at på en søgning som denne, hvor der altid er fyldt op med annoncer i toppen:

  • Vil en 2. plads have en CTR på omkring 5 %
  • Vil en 1. plads have en CTR på omkring 9 %

Når vi snakker en søgevolumen på 22.000, så giver det omkring 900 flere besøgende at ligge nummer 1 fremfor nummer 2.

Det andet interessante ved lånebranchen er, at den gennemsnitlige pris vi betaler for et AdWords-klik (CPC) er rigtig høj. For søgeordet ”lån” er den f.eks. knap 100 kroner. Så hvis I rykker op som nummer 1 på ”lån”, så skaber I en merværdi på over 80.000 kroner.

Dertil kommer alle de long tail søgeord, der naturligt rykker med frem, når I ligger i toppen på et så konkurrencepræget søgeord som ”lån”.

 

Hvor kan jeg se min organiske CTR henne?

  1. Start med at logge ind i Google Search Console (tidligere Webmaster Tools)
  2. Klik på ”Søgetrafik” ude i venstremenuen
  3. Klik på ”Søg i Analytics”
  4. Tilføj ”CTR” som et parameter oppe i toppen

Som standard viser Google Search Console data på søgeordsniveau, men hvis I vælger ”Sider” i stedet for ”Forespørgsler”, kan I se, hvordan jeres enkelte url’er performer. Har I en side, der er målrettet mange forskellige søgeord, så kan den visning være en hjælp.


Hvis I har koblet jeres Google Search Console adgang sammen med jeres Google Analytics konto, har I også mulighed for at se nærmere på jeres CTR i Google Analytics (GA), hvor billedet er fra.

 

  1. Åben Google Analytics
  2. Klik på ”Anskaffelse”
  3. Klik på ”Søgemaskineoptimering”
  4. Vælg ”Forespørgsler” og ”Landingssider”

I kan også se, hvordan jeres placering påvirker jeres CTR ved at gøre følgende:

Hvordan øger jeg min CTR?

I kan påvirke jeres CTR på flere forskellige måder. I eksemplerne herunder tager vi udgangspunkt i, hvordan I arbejder med dem, hvis I vil forbedre jeres organiske CTR.

Page title

Et af de allervigtigste parametre indenfor SEO er jeres page title. Det er så at sige overskriften på jeres side (på Google) og det er den jeres potentielle kunder ser først, når de laver en søgning.

Hvis I ikke ved, hvordan den ser ud, så er det den her:

(Den er i øvrigt fra vores SEO-kursus, hvis du vil lære mere om SEO.)

I har 512 pixels til rådighed, når I skriver jeres page title, hvilket svarer til 50-60 tegn.

Hvad I skriver i de 50-60 karakterer har kæmpe betydning for jeres CTR, men det har også en stor betydning for, hvordan jeres side ranker på forskellige søgeord. Så I skal være lidt varsomme, når I retter den. Gør I det forkert, risikerer I at ryge længere ned i Googles søgeresultater.

I får mest ud af jeres page titles, hvis I opbygger dem sådan her:

Søgeord - sekundært søgeord / fordele - opfordring til handling (evt. Brand)

Lån penge hurtigt og nemt - få et online lån i dag hos XXX

Et eksempel på en dårlig page title er den her:

  • De udnytter ikke alle de tegn de har til rådighed
  • Halvdelen af pladsen bliver brugt på et brandnavn, der ikke er så kendt
  • Der er ingen sekundære søgeord
  • Der bliver heller ikke brugt nogen CTA
  • Og de har heller ikke inkluderet nogen fordele

Det er vigtigt, at I udnytter alle de tegn, I har til rådighed, for ellers risikerer I, at Google selv finder noget på jeres side og sætter det ind – og det forbedrer sjældent jeres CTR!

Start med at købe adgang til et crawling værktøj som Screaming Frog, der hurtigt kan give jer overblik over alle jeres titler. Så kan I nemt hive dem ud, optimere dem og dermed løfte både CTR og rankings.

Meta description

Jeres meta desciption påvirker ikke jeres rankings, så den kan I godt rette uden at frygte at miste placeringer på Google, men som jeres Page title, har den også en stor betydning for jeres CTR.

Også her er der en begrænsning på antallet af tegn, I kan bruge og den ligger på 155 tegn. Den kan dog variere alt efter browser, om I har rich snippets mv.

Men I har god plads, så sørg for at inkludere disse ting:

  • Gør brug af det primære- og jeres sekundære søgeord
  • Nævn fordele og ting, der skaber tillid. F.eks. ”i branchen siden” og ”vores kunder omfatter”
  • Opfordring til handling / Call to action

Her er et eksempel på en god meta description:

Det er vigtigt, at I udnytter alle de tegn, I har til rådighed for ellers risikerer I igen, at Google selv finder noget på jeres side og sætter ind, hvilket oftest har store negative konsekvenser for jeres CTR!

Det kan I f.eks. se et eksempel på her:

Rich Snippets

Både title og description kan nemt optimeres i de fleste CMS-systemer, men hvis I skal optimere jeres side i forhold til Micro Data (også kaldet rich snippets), skal I have en udvikler med ind over eller gøre brug af Googles gratis værktøj ”Datefremhæver” som I finder i Google Search Console under ”Søgetrafik”.

Med Rich snippets har I mulighed for at få flere forskellige elementer ud i Googles søgeresultater. Det kan f.eks. være billeder som I måske kender fra de forskellige opskriftssider:

 

Events:

 

Eller brugeranmeldelser og produktpriser:

I kan læse mere om de forskellige typer her.

 

Når I laver en søgning på Google og der dukker et søgeresultat op, der bruger f.eks. billeder og / eller brugeranmeldelser, skiller det sig væsentligt ud fra de øvrige resultater:

 

Og derfor bliver CTR for den side også øget markant. Mit gæt er, at i ovenstående eksempel, vil 4. pladsen få flere kliks end selv 1. pladsen.

Officielt har Google meldt ud, at brug af rich snippets ikke forbedrer ens rankings, men det skader næppe at gøre det nemmere for Google at forstå ens indhold…

 

Andre ting der påvirker jeres CTR

  • Har I et kendt brand og indgår navnet i urlen, så øger det også CTR
  • Gør I brug af pretty urls, så kan I også øge jeres CTR
  • Viser Google sitelinks, vil det også øge jeres CTR, da I fylder mere

Er min CTR høj nok?

Som I kan læse, er der mange ting, der påvirker jeres CTR og udover de nævnte ting, er der også stor forskel på, hvad en god CTR er fra branche til branche - og endda fra søgeord til søgeord.

Derudover kan jeres organiske CTR også blive påvirket negativt, hvis Google har placeret lokale resultater på søgefrasen, mange billeder, eller Google Shopping resultater fra AdWords.

Så der findes ingen retvisende tommelfingerregel om, hvad jeres CTR bør være. I bør derfor overvåge og optimere den, så I gradvist øger den over tid.

Der er dog lavet flere grundige studier for CTR og én af de mest interessante er den som Advanced Web Ranking har foretaget. Her er nogle highlights fra deres research:

 

AdWords-annoncer påvirker jeres CTR betragteligt

AdWords spiller helt naturligt en stor rolle, når vi snakker CTR for de organiske resultater. Jo mere de fylder på en søgeside, jo lavere vil CTR på de organiske resultater også være. Ligger I nummer 1, så er der eksempelvist hele 10 procentpoints forskel.

Snakker vi generiske søgeord som ”Lån”, ”Køkken”, ”Biler” mv. så vil der altid være AdWords-annoncer til stede, men hvis I laver en god long tail strategi, har I mulighed for at finde søgeord, hvor der ikke er nogen / så mange annoncører til stede, og det vil betyde flere besøgende til jer og jeres hjemmeside.

 

Brand vs. Unbranded

Hvis en person laver en bred branded søgning som f.eks. ”Fullrate”, så vil hun i de fleste tilfælde være tilbøjelig til at klikke sig ind på Fullrates egen hjemmeside, fordi hun ønsker at læse mere om Fullrate og deres tilbud.

Laver hun i stedet en søgning på ”Fullrate anmeldelse”, så er Fullrates egen hjemmeside ikke til stede længere og så vil hun højst sandsynligt ende hos enten Trustpilot, eller ét af de mange affiliate sites, der lukrerer på den søgning.

Derfor er det vigtigt, at virksomheder er synlige på alle søgninger, der indeholder deres brandnavn. Det er dumt at skulle betale en affiliate kommission for en branded søgning, I selv kunne have nuppet.

 

Der er guld gemt i long tail søgeord

Hvis I optimerer jeres hjemmeside til søgefraser med 4 eller flere søgeord, kan I regne med at få endnu flere besøgende. Brug Keywordtool.io til at finde frem til de gode søgeord.

 

Er I for fokuserede på at lukke salget?

Mange webshops fokuserer udelukkende på at optimere deres hjemmeside mod søgeord, der kan lukke salget lige nu og her, men som grafikken viser, så er der en væsentligt højere CTR på informative søgeord som f.eks. ”hvad”, ”hvordan” og ”hvornår". Derfor kan det også godt betale sig for webshop ejere, at udvide deres søgeordsfokus ved hjælp af Content Marketing.

 

Stor forskel fra branche til branche

 

Hedder I Sportsmaster, Fitness World eller lignende, er det vigtigt, at I ligger nummer 1 på jeres søgeord, da der kan være 13 procentpoints forskel på en 1. og 2. plads på Google.

I andre brancher er folk mere tilbøjelige til at scrolle og klikke på resultaterne længere nede.

 


Hent beregneren og undersøg jeres CTR

Nu er det tid til, at I selv skal arbejde med jeres CTR!

Som tidligere nævnt, kan det være svært at vurdere om en CTR er god eller dårlig.

Derfor har vi udarbejdet et smart Excel-ark, der nemt og hurtigt kan vurdere det for jer. Du får adgang til arket ved at indtaste din arbejdsmail, og så vil du modtage det i din indbakke om et kort øjeblik.

Det er det perfekte redskab til at forbedre CTR på kritiske steder!

 

 

Det gratis værktøj giver dig:

  • Informationer som dine konkurrenter ikke kan kopiere
  • Et klart forspring i kampen om kunderne
  • Detaljerede oplysninger om hvordan din titel og beskrivelse fungerer
  • Et super arbejdsark du kan arbejde ud fra

Arket bruges til at identificere søgeord, hvor I har en lavere CTR end forventet. Det kan f.eks. skyldes at jeres titler og beskrivelser ikke er gode nok eller, at I bliver udkonkurreret af betalte annoncer.

 



Synes du dette indlæg var spændende?

Del det med dine venner på de sociale medier


helle weesgaard den 01-04-2016 13:41

Super indlæg, vildt brugbart.

Har lige et spørgsmål vedr. din overskrift: Hvor kan jeg se min organiske CTR henne?
I Search console, hvad er forskellen mellem "Forespørgsler" og "Sider", når jeg klikker på de to; så ændres CTR markant, og hvilken af de to bør man benytte som det bedste måleværktøj (nemlig brugbar som KPI)


Martin Albertsen den 01-04-2016 17:11

Hej Helle,

Godt at du kunne bruge det.

Jeg ville tage udgangspunkt i "Forespørgsler", da det er nemmest at arbejde med. En side kan nemlig sagtens ranke på mange forskellige søgeord og trækker siden f.eks. organisk trafik for både brandede- og ikke brandede søgeord, så vil der være stor forskel på CTR for hver af disse typer søgninger. Derfor bliver "Sider" hurtigt lidt misvisende og svært at arbejde med.

Rigtig god weekend!


Peter den 02-05-2016 14:37

Hej med jer,

Mange! tak for det fede værktøj. I skriver selv, at man kan arbejde med filtre - og jeg kunne desuden godt tænke mig at lave lidt noter i "Beregninger"-fanen. Det lader sig dog ikke gøre, da arket er beskyttet. Kan jeg komme omkring det på nogen måde?

Dbh
Peter




Efterlad en kommentar


Hold dig opdateret

Få seneste nyt om indhold og events direkte i din indbakke