Lær at skrive gode SEO-tekster

Skrevet af Camilla Mie Kjeldsmark d. 16 mar 2017, 09:26

Den gode SEO-tekst er en svær disciplin. Der er flere interesser, der skal plejes, og de går ikke altid, i hvert fald ved første øjekast, hånd i hånd. Men hvorfor er det egentlig, at det er så svært at skrive den gode SEO-tekst? Læs med og få gode råd til, hvordan du kan optimere dine tekster.

Som tekstforfatter på SEO-området skal du skrive godt og journalistisk. Ja, det er der intet nyt i, det skal man jo altid, når man vil fange sin læser. Det, der gør SEO-teksten svær, er, at du skal skrive godt med benspænd. Det skal ikke kun være en god og let læselig tekst for dine læsere, men ligeledes for maskinen Google.

I SEO-tekstforfatterens hverdag skal der derfor skrives til to meget forskellige målgrupper. Den ene er Googles algoritme, den anden er dine læsere, og de vil ikke nødvendigvis have det samme. Det er det, der gør opgaven svær. Du skal finde den helt rigtige balance mellem at give Google de rigtige signaler, samtidig med at du ikke fylder din tekst med de samme ord, så læserne står af efter de første fire linjer. For hvem gider læse en tekst, der gentager sig selv hele tiden?

 

Den gode SEO-tekst

Måske føler du dig som en fisk i vandet, når du skal nedfælde dine guldkorn på det blanke papir. Ordene kommer helt af sig selv, og du har bare taget på det der med at skrive. Det er klart en fordel, hvis det er sådan, du har det, men med SEO-brillerne på skal der meget mere til, for at du kan skrive den gode SEO-tekst. Her er der nogle helt bestemte ord, du skal bruge, som ikke nødvendigvis er de ord, du selv foretrækker. Med SEO-briller er det nemlig essentielt at se på, hvad brugerne søger på. Det nytter for eksempel ikke noget, at du skriver en tekst om USB-stik, hvis brugerne søger på eksterne harddiske.

 

Den rigtige balance

Den erfarne tekstforfatter har sandsynligvis fået ind med modermælken, at et nuanceret og afvekslende sprog er at foretrække. Dette er blevet endnu mere relevant med udviklingen af Google Hummingbird, der er en algoritme fokuseret på semantik. Google ønsker løbende at forbedre deres forståelse af vores sprog, så de kan blive endnu bedre til at ramme plet, når vi laver en søgning. Dette ønske understøttes af Rankbrain (en del af Hummingbird-algoritmen), der definerer de tre vigtigste rankingfaktorer for denne del af Googles algoritme: Semantik, brugerens hensigt og engagement. Du skal derfor engagere dine læsere, samtidig med at du gør det helt klart for Google, hvilke forespørgsler dit indhold passer til.

I SEO-disciplinen handler det derfor om balancen mellem at bygge en sky af relaterede, relevante ord, men samtidig få gjort det helt klart, hvilket ord der er allervigtigst. Skriver du om Mozart, så giver det for eksempel mening også at nævne: komponist, musik, noder, symfoni, osv. Disse ord er med til at give Google en klar idé om, hvad det er, emnet handler om. Det kunne jo også godt være din kat, du har navngivet Mozart, og i sådan et tilfælde er det nogle helt andre ord, der skal udgøre skyen. Desuden er det i denne henseende også vigtigt at nævne de ord, dine konkurrenter bruger.

I Googles øjne er den mest udbyggede sky nemlig oftest den bedste

 

I dette eksempel fra Searchmetrics ses det, at der er brugt mange af de ord, som konkurrenterne også bruger, når de skriver om SEO. Dog kunne ordene search og website med fordel flettes ind i teksten.

 

Et andet element er længden af din tekst. Også her gælder det om at være længere end sine konkurrenter. Google opfatter nemlig også længden af din tekst som et positivt element. Ergo skal du helst have en bedre og længere tekst en dem, du ønsker at slå. Det går derfor ikke, at du kun har en tekst på 300 ord, hvis de andre på området alle har skrevet mindre romaner på 1000+ ord. Vær kreativ, så du får dækket området 360 grader, men stadig fortæller relevante, interessante pointer som læseren finder brugbare.

 

Besvar spørgsmål

Google vil være den søgemaskine, der hurtigt og nemt leverer svaret på brugernes forespørgsler. Hvis du virkelig vil brillere, så gælder det derfor om at forstå, hvad det er, dine læsere leder efter og give dem det. Hvad undrer de sig over? Hvilke spørgsmål vil de have besvaret? Kan du give dem svarene, så har de en god grund til at læse din tekst, og på den måde får du et stort plus i Googles bog.

Her er eksempelvis et udpluk af spørgsmål, der bliver søgt på i forbindelse med bredbånd:

  • Hvorfor vælge mobilt bredbånd?
  • Hvem leverer bredbånd?
  • Hvor hurtigt bredbånd kan jeg få?

Her ses alle de spørgsmål, der bliver stillet på Google i et visuelt overblik. Der er en del, som man kan besvare i sine tekster.

 

Gode værktøjer er alfa omega

Som du nok har fået fornemmelsen af, så er der temmelig mange elementer, der skal være på plads, hvis din tekst skal score topkarakter hos både læserne og Google. Her er det selvfølgelig helt essentielt at have nogle værktøjer, der kan gøre dit arbejde lidt lettere. Hos IIH Nordic bruger vi Searchmetrics Suite, der kan give uvurderlig information om søgeordsidéer, overblik over dine konkurrenters indhold og hvor der er plads til forbedringer.

Ved at bruge sådan et værktøj kan vi fokusere vores energi på at skrive gode SEO-tekster, da vi har fået alle benspændene serveret på et sølvfad.

Searchmetrics er dog ikke udelukkende fokuseret på dine tekster. Det kan også give dig information om tekniske elementer, du kan forbedre ved dit website, din synlighed over tid og meget mere. Kort sagt kan det betale sig at have de rigtige værktøjer ved hånden, hvis du skal fokusere på at få dine tekster op som de første i Googles søgeresultat.

 

Har du lyst til at kaste dig ud i den svære SEO-disciplin, så lad os hjælpe dig i gang på et SEO-kursus, hvor du bliver klædt godt på til opgaven.

Kontakt os på her eller på Facebook.



Synes du dette indlæg var spændende?

Del det med dine venner på de sociale medier




Efterlad en kommentar


Hold dig opdateret

Få seneste nyt om indhold og events direkte i din indbakke