4 grunde til, at du ikke får det optimale ud af dit content

Skrevet af Mette Riis d. 12 okt 2017, 14:26

Vi kender det med garanti alle sammen – enten fra os selv, eller fra andre. Måske handler det om tidsbekneb, dovenskab eller manglende interne ressourcer – men går den, så går den, ikke? Det siger vi i hvert fald til os selv, når vi hovedløst poster det samme indhold, stort set uredigeret, på tværs af forskellige kanaler. Og så venter vi ellers … På de mange likes, shares og kommentarer – der aldrig nogensinde kommer …

 

Hvorfor fejler vores content?

Fejl nr. 1 – Copy pasting

Hvad der virkede sidste år, virker formentlig ikke i år. Hvad der virkede godt på Instagram, virker ikke nødvendigvis på Snapchat. Vi må ikke – med stor og fed understregning under IKKE – bare copy paste content på tværs af kanaler – det handler om at respektere mediet og dets præmisser. Der er ingen, der gider spise dine digitale leftovers, så lad være med at copy paste og ukritisk bare genbruge dit content.

Som content-producenter er vi derfor nødt til at blive ved med at teste nyt content, finde nye måder at udtrykke os på, tænke i nye formater og tilpasse os til nye kanaler. Vi skal enten være sjove, kreative eller producere content, der uddanner. Måske alle tre ting på én gang. Men vigtigst af alt, så er vi nødt til hele tiden at blive bedre og fortsat tilpasse os det nye medielandskab, der konstant forandrer sig.

 

Fejl nr. 2 – Utilstrækkelig research

Det er ikke længere nok bare at producere godt content – den æra, hvor et godt stykke content automatisk stiger til tops og opnår engagement, er desværre ovre.

Hvis du forsøger at optimere engagementet med dit content, kan du i bund og grund både tabe og vinde kampen allerede i research-fasen. Det hårde research-benarbejde skal gøres, allerede før du overhovedet har sat første punktum i dit content-produkt, hvis du vil skabe rammerne for et godt stykke content. Hvordan kan du producere content uden først at undersøge, hvad der får din målgruppe op på mærkerne? Hvis du ved, hvad det er for en type content, din målgruppe liker, deler og interagerer med, har du en langt større chance for at producere præcis det content, som falder i deres smag – eller ramme målgruppens sweet spot, som vi kalder det her hos IIH Nordic.  

 

Fejl nr. 3 – Manglende content-forstærkning

Op imod 80% af alt content, der bliver produceret, bliver aldrig nogensinde set. Det er ikke kun skuffende, det er også spild af din kostbare tid og de allokerede ressourcer. Så hvorfor ikke bare producere noget content, som rent faktisk får lov til at komme ud og leve lidt? En af de største fejl, vi ser, er, at content bliver produceret hovedløst og eksekveret uden en reel amplification-strategi.

Det skal være slut med at producere en syndflod at content, som folk aldrig finder, eller som vores målgruppe aldrig kunne drømme om at interagere med. Det organiske reach på tværs af diverse kanaler er faldet drastisk, og det betyder i praksis, at dine følgere i vidt omfang slet ikke ser dine opslag, hvis du kun satser på det organiske reach. Det gælder særligt på Facebook, der dominerer det digitale medielandskab i Danmark, og har et mere eller mindre ikke eksisterende organisk reach.

 

Fejl nr. 4 – For dårlig monitorering

En anden fejl, der resulterer i, at dit content fejler, er monitorering. Eller nok nærmere mangel på monitorering. Manglende tracking og indblik i trends har stor betydning for, hvordan dit content performer. Hvis du handler hurtigt, har du mulighed for at fange målgruppens interesse og få glæde af et peak i interessen for ’det nye’. Omvendt, hvis du vælger at komme for sent til festen, så er der formentlig ikke flere ledige dansepartnere på dansegulvet og så er pardansen bare ikke helt ligeså sjov. Vi anbefaler derfor, at du sørger for at monitorere dine kunder via social listening tools. Den slags værktøjer kan bl.a. give dig brugbar indsigt i dine besøgendes adfærd online, hvilke interesser de har, og hvordan de kommunikerer. Med den indsigt bliver det pludseligt meget nemmere for dig at skabe aktuelt og engagerende indhold.

Er du i tvivl om, hvordan du bør kommunikere til dine følgere på f.eks. Facebook, så kan du læse meget mere om det her. 

Hvad betyder det for dit content?

Det betyder, at du skal lave nyt og originalt indhold, tilpasset de forskellige kanaler. Du skal researche på, hvad der interesserer dine følgere, du skal have lagt en amplification-strategi, og du skal huske at monitorere både dine brugere og dit content.

Tænk f.eks. over, om du har lagt en plan for hvem, der skal dele og linke til dit content? Er det måske endda nødvendigt at betale for at få forstærket dit content, så det kommer ud og lever lidt? Det er alt sammen faktorer, der spiller ind på effekten af dit content og noget som du bør tænke over i din fremtidige content-produktion.

 

Content-tjeklisten, der får dit content ud over stepperne

Vores kommunikation er under udvikling og spillereglerne ændrer sig hele tiden. Det er vi som content producers nødt til at tage alvorligt – vidste du f.eks. at en af de største trends for vores kommunikation online lige for tiden er brugen af robotter? Hvis du vil vide mere om robot-kommunikation, kan du læse med her. 

Hvis du gerne vil have det optimale ud af dit content, bør du derfor sikre dig, at du ikke begår nogle af de 4 ovennævnte content-fejl. Fremover bør du derfor sikre dig, at du:

  • skriver originalt content
  • husker at researche 
  • lægger en forstærkningsplan for dit content
  • monitorerer dit content og dine målgruppers adfærd 

 

Uanset om du bruger robotter eller ej, så er du nødt til at give dit kvalitets-content en fair chance for at overleve i et allerede content overloaded cyberspace. God fornøjelse :-) 



Synes du dette indlæg var spændende?

Del det med dine venner på de sociale medier




Efterlad en kommentar


Hold dig opdateret

Få seneste nyt om indhold og events direkte i din indbakke