Robotterne kommer – skal du med på bølgen?

Skrevet af Camilla Mie Kjeldsmark d. 26 sep 2017, 09:26

Området inden for sociale medier udvikler sig med lynets hast, og det der var cool sidste år er nok i mere end en forstand so last year i dag. IIH var repræsenteret på Komfo Summit 2017 for at blive inspireret af alt det nye fra ind- og udland. Et emne stjal i høj grad dagsordenen – og med rette, for vi bliver nødt til at kigge på de muligheder, der foreligger, hvis vi skal med på den bølge, der ruller lige nu. Robotterne kommer, om vi vil det eller ej, men hvordan kan de hjælpe dig?

Komfo Summit 2017 bød på masser af rendyrket nørderi. Pointerne var mange, og vi blev ført vidt omkring i det forjættede SoMe-land. Først en tur omkring geofiltre i Snapchat som en ny form for markedsføringsinitiativ efterfulgt af en venligt leveret ørefigen om at fokusere mere på storytelling i vores indhold. Vi kom ligeledes en tur omkring østen til det kinesiske, lukrative kæmpemarked, som er lukket for langt de fleste vestlige forretningsimperier. Naturligvis til deres store ærgrelse. Èt enkelt emne udmærkede sig dog ved, at det blev nævnt igen og igen som det helt nye, vi vil se meget mere til i fremtiden – robotterne er nemlig kommet for at blive. Men hvordan bliver de brugt? Og hvordan fungerer de? Det vil vi kigge nærmere på herunder.

Hvad er bots?

Bots, der er den hippe forkortelse for robots, kan være mere eller mindre avancerede. Der findes groft skitseret to forskellige typer af bots. Enten består botten blot af en algoritme, der er kodet til at kunne afgive nogle standardsvar, som ikke tager synderligt højde for det brugerinput, den fodres med. Eller også er der tale om en intelligent bot, der ved hjælp af AI (Artificial Intelligence) er i stand til at svare på lige præcis det, du spørger om og efterligne den menneskelige interaktion. Komfo selv har forsøgt sig med en chatbot ved navn Amigo, der var fokuseret omkring netop Komfo Summit 2017. Amigo kunne give deltagerne svar på spørgsmål omkring konferencen, så de ikke behøvede at slå det op selv.

Det tager tid at skabe en god bot, hvis den skal bygge på AI. Algoritmen skal lære, og dette sker kun i interaktionen med brugerne, der stiller den spørgsmål. Først vil algoritmen svare primitivt og ikke kunne skelne mellem forskellige input. Med tiden vil den dog lære, hvad svaret på de forskellige spørgsmål er, og den vil dermed svare mere og mere som et rigtigt menneske. Denne form for bots kan ende med at få stor betydning for vore fremtidige måde at interagere med brands på.

Hvad kan vi bruge bots til?

Som social media manager har du nok at se til. Foruden at skulle skabe engagerende indhold, der skal koordineres på tværs af sociale kanaler, skal du også levere lynhurtige svartider og drøngod kundeservice. Det kræver alt sammen ressourcer. Her kommer bots ind i billedet. Hvis robotterne bliver så avancerede, at de kan være behjælpelige med besvarelse af kundehenvendelser – faktisk helt almindelig kundeservice – og måske ovenikøbet facilitere salg direkte i beskedappen, så er der pludselig et helt element af jobbet, der ikke behøver menneskelige ressourcer længere.

Bots kan sørge for, at dine kunder bliver mødt med en strømlinet, professionel og hurtig service, når de henvender sig til jer i beskedcenteret på f.eks. Facebook. De kan arbejde på alle tider af døgnet, og de kan håndtere mange kunder på én gang. Der er jo ikke noget mere irriterende end ventetid, når man egentlig bare vil have svar på et simpelt spørgsmål. Bots kan derfor give et løft i kundeservicen, samtidig med at de kan gøre det endnu lettere for folk at shoppe uden at skulle gøre ret meget selv.

Her bruger de bots

Bots bliver flittigt brugt af flere store brands over hele verden. Specielt er der mange store amerikanske virksomheder, der har nogle rigtig gode løsninger. Se for eksempel CNNs bot, der kan hjælpe dig med at finde lige præcis det indhold, du gerne vil have.

Også Starbucks bot er værd at nævne. Den gør det muligt for dig at bestille din kaffe direkte i Facebook Messenger, så du ikke behøver at vente, mens den bliver brygget, men kan snuppe den med i forbifarten.

Godt nok er bots endnu primært udbredt i andre lande end Danmark, men mon ikke antallet i vores lille land bliver stødt stigende inden for en overskuelig fremtid? Det tror vi. Så kort fortalt, AI og bots bliver helt sikkert en endnu større del af din hverdag snart, så begynd allerede nu at tænke det i ind i forretningen. Så kan du ride på bølgen i stedet for at forsøge at fange den.

IIH arbejder allerede selv med AI, om end på en lidt anderledes måde end de bots der er beskrevet i dette indlæg. Vi har skabt en avanceret algoritme, der med stor nøjagtighed kan forudsige, hvilken side du vil åbne næste gang og sørge for, at den er loadet, allerede før du klikker på den. Sådan kan brugeroplevelsen forbedres selvom loadtiden på selve siden ikke er helt i top. Dette er blot endnu et eksempel på, hvordan AI kan udnyttes i jagten på den gode brugeroplevelse. Hvis du vil høre mere om, hvordan IIH arbejder med AI, så tøv ikke med at kontakte os.

 



Synes du dette indlæg var spændende?

Del det med dine venner på de sociale medier




Efterlad en kommentar


Hold dig opdateret

Få seneste nyt om indhold og events direkte i din indbakke