Dansk version English version Norsk version Svensk version

Monitorering

For at sikre websitets kontinuerlige succes bør man foretage Monitorering af 3 forskellige hovedområder.

Først er det nødvendigt at overvåge websitets position for at sikre synligheden i søgemaskinerne. Dernæst er det vigtigt at holde øje med, om der er problemer med kvaliteten af websitets opbygning eller brugervenlighed. Sidst giver en Monitorering af trafikken informationer om de besøgendes adfærd. Dette giver virksomheden mulighed for at tage beslutninger ud fra veldokumenteret viden om kunderne.

Monitorering af placering
Den algoritme, som søgemaskinerne benytter til at arrangere websider, ændrer sig jævnligt. Derfor vil en websides placering også skifte, selvom teksten forbliver uændret. Dette sker også, fordi andre websider ændrer sig, og nye kommer til.

Nyt indhold og opdateringer af de eksisterende sider krediteres af søgemaskinerne. Derfor vil websites, der aldrig opdateres, risikere at miste deres position i søgemaskinerne. Af disse grunde bør man løbende monitorere sine placeringer på de udvalgte søgeord.

Vedvarende succes kan derfor kun sikres ved jævnligt at opdatere websitet, så det tilpasses markedets konstante ændringer.

En god, offensiv strategi vil være at blive ved med at skrive flere tekster, der målrettes mod nye relevante søgeord, der så vil tiltrække endnu flere besøgende og kunder.

Monitorering af websitets kvalitet og brugervenlighed
Overvågning af websitets tekniske kvalitet og brugervenlighed er noget, der bør foretages både under oprettelsen og den løbende redigering af et website. Herved forhindrer man, at sitet ikke bliver redigeret på en måde, der går ud over placeringerne i søgemaskinerne eller de besøgendes oplevelse.

Typisk vil dårlig brugervenlighed resultere i, at potentielle kunder bliver irriterede og forlader websitet, inden de ser det, man forsøger at eksponere dem for, eller at de mister tilliden til at handle med websitet.

Her er en række af de vigtigste problemer:

  • Døde links
    Manglende billeder
    Langsomme sider
    Sider for dybt nede i hierarkiet
    Sider uden titel
    Manglende Meta tags
    Billeder uden ALT HEIGHT og WIDTH tags
    Sider uden links fra andre sider
    Uddateret indhold

Monitorering af trafik
Logfilen på webhotellet registrerer store mængder af informationer om kunder og besøgende. Denne viden, man får om kunderne, er guld værd, når man skal planlægge virksomhedens fremtidige strategi både online og offline.

Af denne grund bør man mindst en gang årligt og helst løbende få analyseret websitets trafik af en, der har kendskab til analyser af webtrafik. Uanset om man selv vil gøre det, eller om man hyrer en til det, kan det gratis program til trafikanalyse kaldet Google Analytics anbefales.

En statistisk analyse af trafikken på websitet bør kunne vise følgende:

  • Antal besøgende
    Hvilke websites de ankommer fra
    Hvilke lande de kommer fra
    Hvilke søgeord de bruger for at finde siden
    Hvor længe de bliver
    Hvor de forlader websitet
    Hvilke sider der er populære
    Hvilke sider der er upopulære
    Den besøgendes styresystem, browser, opsætning og skærmopløsning
    Antal unikke besøgende
    Antal, der kommer igen
    Antal ønskede handlinger
    Hvor mange procent der foretager en ønsket handling
    Pris per ønsket handling
    Kampagnens indtægter

Hvor meget tjener man i forhold til udgifterne til kampagnen?
En stor stigning i trafik til websitet er godt, men det er ikke det eneste kvalitetskriterium. Derimod vil lidt kvalitetstrafik være meget bedre end mange besøgende, som ikke køber eller aldrig kommer tilbage.

En SEO konsulent kan hjælpe med at skaffe besøgende til websitet, men de kan ikke få folk til at købe. Her er det virksomhedens ansvar at sælge et godt produkt eller en god ydelse til konkurrencedygtige priser.

Skjulte effekter af SEO
En afledt effekt af optimeringen, som ikke kan registreres, er købere, der finder produktet online men køber offline. Disse kunder hører til gruppen, der er en succes fordi de foretager den ønskede handling, men de kan ikke måles statistisk i logfilen. Derfor vil salgstallene i virkeligheden altid være bedre end det, en statistisk analyse af logfilen viser. En undersøgelse fra NPD Group viser, at dette usynlige salg udgør 51%.

Derudover er værdien af den mere langsigtede branding også ret svær at vurdere ud fra logfilen. Hvor stor en effekt har det, at en bruger husker firmaet, efter de har set websitet? Den besøgende kommer muligvis tilbage og foretager et køb på et senere tidspunkt eller anbefaler måske firmaet til en bekendt, som køber noget.

Pointen er, at både branding og online tilstedeværelse, som resulterer i offline salg, er væsentlige fordele ved søgemaskineoptimering, som desværre ikke kan registreres.

 

 

1297
www.iihnordic.dk - IIH | Lille Strandstræde 6 | 1254 København K | Telefon: +45 70 20 29 19 | Fax: + 45 77 33 40 01 | iih@iihnordic.com