Over halvdelen af Danmarks 300 største virksomheder risikerer at blive usynlige på Google fra april

Google opdaterer deres søgealgoritme. Det vil ramme toppen af dansk erhvervsliv


21. april 2015 bliver en skelsættende dag for danske virksomheder. Her udruller verdens største søgemaskine en ny søgealgoritme for mobile brugere, der kraftigt favoriserer hjemmesider som tilpasser sig besøgende, der kommer fra en mobil. Hvis du fx leder efter et realkreditlån fra din mobil, vil du i første omgang få vist alle de hjemmesider, der er mobilvenlige. Alle de andre vil blive gemt langt nede i søgeresultaterne, hvor kun den mest ihærdige internetbruger kommer.


Toppen af dansk erhvervsliv dumper

IIH Nordic har undersøgt de 300 største danske virksomheders hjemmesider for at se om de er mobilvenlige. 56 % dumper – og det kan koste dem på bundlinjen. Det gælder blandt andet Danske Bank, Novozymes og DFDS Seaways.


Arla har længe haft fokus på mobile brugere

Arla er til gengæld en af de virksomheder, der undgår Googles mobile massakre, da de længe har haft fokus på området.

“Al udvikling af vores digitale tilstedeværelse starter med mobil. Vi har set en meget markant stigning i antallet af mobile brugere på vores hjemmesider på tværs af vores markeder og brands. Forklaringen ligger i vores mobil-venlige hjemmeside og naturligvis forbrugeres skift til mobile platforme, ” forklarer Digital Director, Thomas Heilskov.  

IIH Nordics egne tal viser, at de fleste virksomheder får 20-30 % af deres trafik fra mobiler. For alle der ikke er mobilvenlige vil opdateringen således betyde, at de mister en markant del af deres besøgende fra den ene dag til den anden.

”Det svarer lidt til, da vi gik over til det digitale TV-signal, hvor gamle fjernsyn ikke længere kunne vise digitale kanaler. Hvis din hjemmeside ikke følger Googles standarder for mobil fra slutningen af april, risikerer du, at den ikke kommer frem, når brugeren søger via sin mobil, ” forklarer Karsten Nygaard, Head of SEO i IIH Nordic.


Vi bruger i stigende grad vores mobil på nettet

2,1 mio. danskere hiver hver dag – flere gange om dagen – mobilen op af lommen for at læse nyheder, gå på sociale netværk eller tjekke netbanken, ifølge Danmarks Statistik.

Dermed vil Googles nye opdatering få konsekvenser for alle danske hjemmesider. Også selvom man ikke er i top 300.


Mobiltrafik er vigtigt for alle typer virksomheder

”IIH har undersøgt de 300 største danske virksomheder, målt på omsætning, for at sætte fokus på problemet. Men det er vigtigt at understrege, at opdateringen får betydning for alle med en hjemmeside, ” forklarer Karsten Nygaard.

Ifølge Forbes bruger vi både mobilen privat og i forretningsøjemed. Beslutningstagere bruger fx mobilen til research, prissammenligninger, tekniske specifikationer og til at se video før de beslutter sig for et eventuelt køb. Den nye opdatering er derfor ikke kun af betydning for store virksomheder eller web-shops. Alle typer af virksomheder vil kunne mærke det på bundlinjen, hvis de bliver usynlige på mobilen fra den ene dag til den anden.


Hvad er en mobilvenlig hjemmeside?

Når Google vurderer om en hjemmeside er mobilvenlig kigger de bl.a. efter, at:

  • Indholdet tilpasser sig enhedens skærmstørrelse, så brugeren ikke skal scrolle eller zoome
  • Alle tekster er nemme at læse på små skærme
  • Knapper og links er i brugervenlige størrelser


Er din hjemmeside mobilvenlig?

Du kan læse mere om opdateringen på Googles egen blog her og teste om din side er klar til i dag via Googles mobiltest her

 

* Opdatering til artiklen * 

Siden marts har en række virksomheder haft travlt med at opdatere deres hjemmesider. Da vi testede deres hjemmesider i dag (21-4-2015), var 49% mobil-optimerede, mens 51% stadigvæk ikke er mobilklar. 

Udover mobilvenlighed har en række andre elementer betydning for, hvor højt i søgeresultaterne din virksomhed ligger - læs mere om IIH's tilgang til SEO