7 tips til CRO på mobilen

, ,

7 tips til konverteringsoptimering på mobil i 2019

I 2019 bruger flere danskere nettet fra mobilen end computeren. Men kun 2,03% af de mobile brugere konverterer til et salg sammenlignet med 3,83% på desktop. Det er et lavt tal, som mange virksomheder dagligt kæmper med.

Så hvad kan du konkret gøre for at øge antallet af kunder på mobil? Vi har samlet 7 gode råd til at øge din konverteringsrate på smartphone og få flere tilfredse kunder.

 

1: Placér elementerne i bunden og øg konverteringsraten

Du kan gøre det fysisk nemmere at konvertere på smartphone, hvis du designer din hjemmeside efter brugernes motorik. For selvom mobilskærmen er blevet større med årene, er vores tommelfingre ikke blevet længere. Placerer du derfor elementer over skærmens midte, kan brugerne ganske enkelt ikke nå dem. Det kaldes ”reachability-problemet”, og det udgør en af de største trusler mod din virksomheds konverteringsrate. .

 

49% af alle smartphonebrugere holder mobilen med én hånd (hvoraf 90% er højrehåndede), og de benytter tommelfingeren til at navigere rundt på skærmen. Tvinger dit design kunden til at skulle bruge begge hænder, risikerer du, at de bliver irriterede og forlader dit site. Men hvordan imødekommer du behovet for ”reachability”? Svaret er enkelt: Ryk menuen, dit call to action og andre vigtige elementer ned i bunden af mobilskærmen, hvor brugerne nemt kan nå dem med én hånd.

 

2: Giv brugeren overblik over det vigtigste

Det er ekstremt svært at fastholde kundernes opmærksomhed på mobil. De bliver bombarderet med distraktioner fra apps, beskeder og opkald, de hopper frem og tilbage mellem vinduer og slukker skærmen midt i et igangværende køb. Kun de færreste brugere ser dit website i én sammenhængende session, og det bliver dit design nødt til at tage højde for.

Hvis du vil øge din konverteringsrate på mobil, skal det derfor være let at skimme dit site. Er det ikke fuldstændigt klart og tydeligt, hvad din virksomhed tilbyder ved første øjekast, er der stor sandsynlighed for, at kunden lukker browservinduet og glemmer dit produkt.

Dine USP’er, ikoner, beskrivelser og billeder skal derfor fremstå knipskarpe på den lille mobilskærm, hvis du vil fastholde brugerne. Sørg for, at dine bedste tilbud og services loader øverst på sitet og ikke bunden, og sørg for, at vise kategorielementer som ikoner, ikke bare tekst. På den måde kan kunden lynhurtigt afkode dit site.

3: Brug sticky menu til din webshop

Mange webshops har utrolig lange feeds med deres produkter. Ofte scroller kunderne ned på feedet uden et bestemt produkt i tankerne ligesom ved shopping i fysiske butikker. Men når et produkt er lagt i kurven, skal brugeren nu scrolle hele vejen op igen, fordi kurv og menu ikke sidder fast på toppen af skærmen. Det er en væsentlig designfejl, som ikke kun irriterer, men også sænker konverteringsraten. Hvad er løsningen?  En sticky menu, der sidder fast i toppen af vinduet på dit mobile site. På den måde kan brugeren nemt komme videre med sit køb, uanset hvor på skærmen han/hun befinder sig.

4: Vis brugerne tydeligt, når de har aktiveret noget

Du skal give positivt visuelt feedback, når kunden aktiverer noget på dit site. Det glemmer alt for mange desværre. Et klassisk eksempel på denne fejl er ”læg i kurv”-knappen. Når kunden trykker på ”læg i kurv”, ændrer intet på siden sig. Den ser fuldstændig ud som før. Kunden ved ikke, om varen overhovedet ligger i kurven, og trykker ofte igen og igen og bliver frustreret over din webshop.

Men bare rolig. Det er en nem fejl at udbedre. Lav et simpelt pop-up vindue, der tydeligt viser, at varen er ”tilføjet til kurven”, og at kunden kan fortsætte med at handle. Eller ændr ”læg i kurv”-knappen til ”lagt i kurven” og tilføj et flueben. På den måde får du dit design til at interagere med kunden.

 

 

Protip: Vil du sætte ekstra fart på konverteringsraten på mobil? Så vis kunden, at der er knaphed på varen, eller at den kun er reserveret i én time. Om lidt er produktet væk, og der skal handles nu, hvis ikke chancen skal forbigås. Det kaldes ”scarcity”-princippet, og det er et anerkendt socialpsykologisk fænomen, der appellerer direkte til vores begær.

 

5: Gør det nemt for brugerne at navigere rundt på jeres site

Hvis du gør det svært for brugeren at finde ting på dit site, ja, så finder de dem ikke. Så simpelt er det. Du får derfor her to gode råde til bedre navigation, der hjælper din konverteringsrate:

Søgefeltet: Overraskende mange webshops gemmer søgefeltet væk i menuen på mobil. Det er en kæmpe fejltagelse. Hvis du gør søgefeltet tydeligt og let tilgængeligt på mobil og tablet, får du med stor sandsynlighed flere sessioner, som kan ende i konverteringer.

 

Footeren: Brug din footer til andet end at skrive dit firmas adresse. Den er de fleste fuldstændig ligeglad med. Udnyt i stedet footerens oversete potentiale, nemlig at rigtig mange scroller helt ned i bunden på mobil. Det er her du igen skal fremvise dine USP’er, besvare ofte stillede spørgsmål, linke til populære undersider eller vise tryghedsskabende elementer om garanti eller fri fragt. I stedet for at forlade dit site, bruger man elementerne til at klikke sige videre til dine undersider.

Bonustip: I checkoutflowet skal din navigation være fuldstændig clean. Du skal fjerne alt, der afleder brugeren fra den endelige konvertering – betalingen. Brug derfor en anden type menu og footer, eller fjern dem helt. Derfor: Navigationen på dit site skal være nem, undtagen på betalingssiden, her skal den være svær.

 

6: Fjern støj og prioritér det vigtigste indhold

Rodet design giver forvirrede brugere. Hvis design og layout ikke understøtter brugernes mest populære ønsker, hopper de af på vejen. Prioritér derfor det indhold, som er allervigtigst for brugerne, og skab fokus på det gennem designet. Hvis du fx ved, at 9/10 besøgende på dit site er private, nytter det ikke noget at give virksomhedskunder 50% af opmærksomheden. Brug fx Google Analytics til at finde dine vigtigste sider og fremhæv dem i mobilmenuen, samtidig med du fjerner alle elementer, som kun få personer klikker på.

7: Spænd ikke ben for brugeren i input fields

Hvorfor falder brugerne fra i checkoutflowet? Det spørgsmål stiller mange webshopejere sig selv hver eneste dag. I undersøgelse fra 2017 svarer hele 28 % af respondenterne, at de opgav deres køb online, fordi checkoutprocessen tog for lang tid eller var for besværlig. Det er næsten ironisk, men desværre også sandt.

Men hvordan hjælpe brugeren til færre klik på mobil? Her er tre quick fixes, der sænker frafaldet:

  1. Fjern autocorrect fra inputfelterne. Det er en tilbagevendende hovedpine at skulle rette navn og adresse, fordi de ikke står i mobils ordbog.
  2. Konfigurér store bogstaver – også selvom e-mail ikke er case sensitiv. Mange kan til stor frustration ikke ramme mellemrummet mellem første og andet bogstav i ens navne. Gør dem derfor automatiske store for brugeren.
  3. Aktivér numerisk keyboard ved indtastning af dankortoplysninger. Kortnummer, cvc-kode og udløbsdato må anses for det vigtigste trin inden ”betal”-knappen. Hvis du giver brugeren tallene med det samme, fjerner du et klik fra denne vigtige fase og øger sandsynligvis din konverteringsrate.

 

Få professionel hjælp til konverteringsoptimering

Driver du en webshop, bliver du nødt til at have fokus på at optimere din conversion rate på mobil. For der er ingen tvivl om, at mobilsurfing kun fortsætter sin himmelflugt i de kommende år.

Vi har her givet dig et lille indblik i nogle af de mange områder, som du kan justere på for at øge dit salg på mobilen. Hos IIH Nordic har vi arbejdet med conversion rate optimization på desktop, tablet og mobil i over 15 år for nogle af landets største virksomheder. Vi gør brug professionelle værktøjer, der kan måle, tracke og analysere mobilbrugernes adfærd på dit site. Hvis du vil vide mere om os og vores arbejde med konverteringsoptimering, så tøv ikke med at kontakte en af vores eksperter i dag.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *