Case: den hurtigste vej til målet

,

Det er ingen hemmelighed, at Jensens Bøfhus har haft et par turbulente år, og at de den seneste tid har set et fald i antallet af besøgende i deres restauranter. Hvor sætter man så ind, hvis man vil have hurtige resultater og gerne (mange) flere organiske besøgende inden ugen er omme?

I denne case deler vi vores konkrete erfaringer med Jensens Bøfhus. Læs hvordan vi identificerede et stort SEO potentiale, fordoblede deres synlighed i Google og hjalp dem med at tiltrække flere kunder til deres restauranter.

Når Google skal vurdere, hvordan en hjemmeside skal placeres i deres organiske søgeresultater, så kigger de på mere end 200 forskellige elementer. Disse kaldes i fagsprog for ”Ranking Factors”. Det er groft sagt en tjekliste som Google går igennem for at vurdere, om en given hjemmeside er kvalificeret til at ligge placeret der, hvor den gør. Det betyder, at alle verdens hjemmesider konkurrerer mod hinanden om at tiltrække besøgende.

Man har mulighed for at påvirke hovedparten af elementerne på den ene eller anden måde, men der er stor forskel på, hvor en stor effekt de enkelte elementer har og hvor lang tid de hver især tager at optimere. Derfor er den strategiske tilgang rigtig vigtig – særligt, hvis der skal opnås hurtige resultater.

Til forskel for Google AdWords, så er det ikke nemt at levere ”her og nu” resultater med søgemaskineoptimering. Med betalt annoncering har man mulighed for at putte flere penge i maskinen og på den måde nå ud til sin målgruppe. Det kan man ikke på samme måde med SEO, da det er et længerevarende arbejde. Når det er sagt, så er der som regel flere lavthængende frugter man kan starte med og dermed skabe hurtigere resultater.

Du kan læse meget mere om sidetitler og CTR optimering her

Sådan hjalp vi Jensens Bøfhus

I det her eksempel skulle vi hjælpe Jensens Bøfhus med at få nogle flere kunder ud i deres restauranter. Vi startede med at lave en omfattende søgeordsanalyse, der hurtigt viste, at der er en rigtig stor efterspørgsel indenfor restaurantionsbranchen. Derudover gav det os en masse vigtige oplysninger om, hvor det største potentiale lå henne.

Helt overordnet, så bruger folk mange forskellige søgeord når de leder efter mad udefra, men ofte søger de på deres søgeord i kombination med en geografisk lokation.

Det kan f.eks. være: ”restaurant Holbæk”, ”spisested Hillerød”, ”take away Lyngby” mv.

Søgevolumen på disse termer er rigtig høj og derfor er trafik og kundepotentialet attraktivt. Konkurrencen er mindre attraktiv, da der er rigtig mange spisesteder om budet, men da Jensens er en stor restaurantkæde, der har eksisteret i mange år, så har de en høj autoritet, og det er et vigtigt element, når Google skal vurdere en hjemmeside. Det betyder, at Jensens Bøfhus har nemmere ved at ranke end Bodils grillbar nede på hjørnet.

Jensens Bøfhus har en del undersider på deres hjemmeside, men det er ikke alle sammen, der er ligeså tæt på købsbeslutningen som restaurantsiderne er, og derfor startede vi med dem.

Siderne var allerede fint optimeret af et tidligere bureau, men der var lagt vægt på de forkerte søgeord. Som tidligere nævnt, så bruger folk mange forskellige søgeord, når de leder efter mad udefra, og derfor er det uhyre vigtigt, at ordene vælges, prioriteres og bruges med omhu, hvis man skal tiltrække flest mulige potentielle kunder.

Helt konkret, så var der lagt vægt på søgeordet ”take away”.

Det er som sådan ikke et dårligt søgeord, men take away er ikke Jensens primære forretningsområde. Derudover er trafikpotentialet heller ikke nær så højt, som hvis man gik efter ”restaurant + geografi”. Google er også blevet rigtig gode til at forstå og tolke indhold, og det betyder, at de godt ved, at ord som ”take away” og ”restaurant” hører sammen, men at ”restaurant” så og sige er ”storebroren”. Det betyder simplificeret, at det er nemmere at ranke på ”take away”, hvis man i forvejen ranker godt på ”restaurant”. Derfor var vores fokus at optimere siderne mod de brede, konkurrenceprægede søgeord, der kendetegner deres forretning.

Allerede efter få dage begyndte de første resultater at vise sig!

De optimerede sider begyndte hurtigt at rykke op i Googles søgeresultater og fremgangen fortsatte i et stabilt tempo over de næste par måneder.

Alene ved at fokusere på de rigtige ord og omskrive og optimere udvalgte sider opnåede vi at tiltrække mange tusinde ekstra potentielle kunder – vel at mærke uden at bruge ressourcer på programmører. Et på papiret simpelt indgreb – men et der kræver god forståelse for SEO, ens hjemmeside og folks søgeadfærd.

Hvor forretningsorienteret er jeres søgeord? Ved I hvad I ranker på og hvad der nemt kunne gøres bedre?

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *