Det handler om at spille sine brikker rigtigt

For et års tid siden overtog vi en kunde. De har eksisteret i mange år og er derfor et stort og anerkendt brand i deres branche. Tidligere havde de en ganske høj organisk synlighed på Google, hvor de rankede godt på mange af deres vigtigste søgeord.

De seneste år havde Google dog været hårde ved dem, og de var inde i en tydelig negativ spiral, hvor det gik nedad måned efter måned, hvilket kostede dem mange penge!

En stor del af deres forretning er onlinebaseret, og da konkurrencen på markedet samtidigt er rigtig hård, så betød det, at en del af deres konkurrenter havde overhalet dem.

360 graders SEO-analyse

Da vi overtog dem, lavede vi en 360 graders analyse af deres organiske tilstedeværelse. Hvad var der gået galt? Og hvad skulle der til for at få dem tilbage på sporet?

Når vi laver sådan en analyse, kommer vi hele vejen rundt om en hjemmeside og dens tilstedeværelse på nettet, og det betyder, at vi altid kan spotte ting, vi kan optimere. I det her tilfælde var det helt tydeligt, at deres tilstedeværelse havde nogle betydelige mangler.

Tekst, teknik og links

Når vi arbejder med søgemaskineoptimering, kigger vi altid på følgende tre overordnede punkter

Det er de tre ben, der tilsammen giver gode placeringer i søgemaskinerne.

I ”gamle dage” kunne man nøjes med at være stærk på et enkelt af disse ben, men efterhånden som Google er blevet klogere, er det helt essentielt, at man performer godt på alle tre områder. Forsimplet, så kan man ikke ligge godt placeret på Google, hvis man ikke bruger de søgeord, som folk søger efter. Man bliver ikke fundet særligt ofte, hvis ens hjemmeside loader langsomt, og man får heller ikke de gode placeringer på søgemaskinerne uden links.

Første udfordring: Skadelig linkbuilding

I det her tilfælde var der blevet fokuseret meget på offsite-delen, hvor der blandt andet var arbejdet aggressivt med linkbuilding. Det virkede godt dengang, de toppede på Google, men her i 2017 er den taktik direkte skadelig. Da vi lavede analysen, kunne vi tydeligt se, at hver gang deres leverandør trykkede på linkbuilding-knappen, så kostede det dem synlighed. Så et af de første skridt var at identificere de skadelige links.

Anden store udfordring: Onsite

Vi arbejder ud fra en femtrins-proces, der sikrer at vi kommer hele vejen rundt.

Dårlige links var ikke deres eneste udfordring for som nævnt, så var der blevet fokuseret meget på linkbuilding og ikke på alle de ting, man kan tilrette direkte på en hjemmeside. Det betød, at der var et stort arbejde i at optimere deres titler og beskrivelser, al deres indhold, sikre at deres sideskabelon var formateret korrekt og så videre.

Alle de ting, der kan rettes på en hjemmeside, er grobunden for gode placeringer på Google, så det er altid her, vi starter. Når fundamentet er på plads, er det også meget nemmere at rykke en hjemmeside op i søgeresultaterne ved hjælp af links.

Samlet set så identificerede vi over 100 punkter, der skulle arbejdes med.

Listen indeholdt blandt andet:

  • Udarbejdelse af nyt indhold
  • Forbedring af de eksisterende tekster
  • Optimering af overskrifter og underoverskrifter
  • Bedre intern linkstruktur
  • Opsætning af canonical
  • Analyse af deres linkprofil

Status: Udviklingen er vendt

Vi overtog kunden i starten af 2016

Det tager selvsagt lang tid at komme igennem en liste på mere end 100 punkter, men ved at prioritere vores indsats omkring de opgaver, der ville have den største effekt, så er vi kommet langt. Listen er stadig lang (og bliver løbende opdateret), men vi har opnået det væsentligste:

  1. Vi har fået stoppet ”blødningen”
  2. Stabiliseret deres organiske synlighed
  3. Og nu kan vi begynde at se, at de kravler fremad på Google samtidigt med, at besøgstallet og konverteringerne følger med, hvilket er et meget væsentligt element

Konklusion

SEO er en disciplin med mange facetter, og det kræver mange ”hatte” at mestre den. Hvis man kigger helt overordnet på, hvad søgemaskineoptimering består af, så er det de samme elementer som for fem år siden, men de skal moduleres helt anderledes i dag. Det nytter ikke at fokusere udelukkende på linkbuilding (eller tekster og teknik for den sags skyld), hvis de andre elementer på hjemmesiden halter – eller decideret fungerer dårligt. Google læser din hjemmeside som en bog, og der må ikke være ”huller” rundt omkring, da det trækker det samlede indtryk ned.

I dag har vi en glad kunde, hvor det går fremad med forretningen. Vi er også glade, fordi vi har leveret stor værdi, og fordi vi nu kan fokusere på at vækste dem yderligere.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *