Fremtidens annoncering er baseret på machine learning – Learnings fra SMX Expo

Google satser stort på Smart Campaigns. Men hvordan performer de automatiserede kampagner egentlig? Og kan de rent faktisk skaffe flere besøgende, opkald, køb eller sign-ups end regulær annoncering? Det var et stort tema på Search Marketing Expo, som blev afholdt i London d. 21-22 maj. Her er de vigtigste takeaways fra konferencen.

Er Smart Campaigns en kilde til mere effektiv annoncering?

Det satte Ann Stanley, Founder & Managing Director i Anicca Digital, fokus på til SMX – og med god grund. For selvom Google Smart Campaigns kan være en god investering og en kilde til mere omkostningseffektiv annoncering, så viser flere tests, at det kan kræve et stort markedsføringsbudget at komme godt fra start, og en god portion tålmodighed, hvis man skal have succes med Googles nyeste produkter.

Smart for Google eller smart for virksomheden?

Forudsætningen for at skabe gode resultater med machine learning-baseret online annoncering er nemlig, at Google kender dine data og ved, hvad der skaber clicks og konverteringer for din forretning – men det kan godt tage flere måneder, før Google forstår netop din virksomhed og kunder. En slags karensperiode før man får udbytte af at bruge Google Smart Campaigns til online annoncering.

Det kan betyde mange spildte markedsføringskroner for virksomheder og det clasher lidt med ideen bag Google Smart Campaigns – nemlig at give en hjælpende hånd til små, lokale webshops, der hverken har en marketingafdeling eller et stort budget til online markedsføring. Googles nye værktøj til online annoncering er altså ikke helt fine-tuned endnu og implementeres det ikke korrekt, vil det kunne ses på resultaterne. Det får mange til at sætte spørgsmålstegn ved, om Smart Campaigns er smart for Google eller smart for virksomhederne.

http://Photo%20by%20PhotoMIX%20Ltd.%20from%20Pexels

Ét glimt ind i fremtiden

På sigt. Det er nøgleordet, når vi snakker Smart Campaigns. For der er fremtid i at bruge annonceringsværktøjer, der er baseret på machine learning. Det kan både øge effektiviteten af dine annoncer og frigive mere tid til andre opgaver. Her er 5 fordele ved Google Smart Campaigns, som du på sigt kan få glæde af:

  • Gør det lettere at oprette og køre annoncer

  • Sørger for, at dine annoncer performer så godt som muligt

  • Gør det let at se resultaterne af din online annoncering

  • Bruger adfærd, placering og enhed som udgangspunkt for at nå den rette målgruppe

  • Frigiver tid til andre opgaver

Hos IIH Nordic har vi også gode erfaringer med at lade machine learning være med til at bestemme, hvordan markedsføringsbudgettet skal bruges. Læs fx casen om Bonnier, der sparede 15 % på marketing med machine learning og om vores prisvindende machine learning-model, der med 96 % sikkerhed kan forudsige en brugers konverteringspotentiale.

Har du brug for hjælp til online annoncering?

Har din virksomhed brug for hjælp til annoncering? Eller overvejer I at bruge Google Smart Campaigns? Så tøv ikke med at kontakte os på 70 20 29 19 eller iih@iihnordic.com. I IIH Nordic har vi hjulpet store danske og internationale virksomheder med at skærpe deres online performance gennem mere end 14 år.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *