Har du styr på din cookiestrategi?

Hvordan måler du brugerdata på en etisk måde i en verden, hvor alle er optaget af privatlivets fred?

Har du styr på din cookiestrategi?

Hvordan måler du brugerdata på en etisk måde i en verden, hvor alle er optaget af privatlivets fred?

Hver gang du klikker ind på en hjemmeside, foretager du et – for det meste hurtigt – valg om, hvorvidt du vil acceptere cookies og dermed dele dine oplysninger med virksomheden, som du besøger.

Men hvad får os til at klikke ”accepter” til cookies?

Om vi er klar over det eller ej, foregår der en hel del bias. Netflix vil vi gerne dele vores informationer med, så vi kan få serveret indhold, der er skræddersyet til os. Det samme gælder apps på telefonen, som hjælper os med at løbe hurtigere eller få de bedste tilbud i vores nærområde.

Cookiesamtykke eller ej?

Overordnet set vil vi helst klikke ja til cookies på websites, hvor vi kender brandet, har tiltro til det og får noget retur eller slet og ret, hvor cookieknappen er placeret, så det er nemt at klikke ja.

Omvendt er vi mindre tilbøjelige til at acceptere cookies, hvis vi har lavt kendskab til brandet eller er i den tidlige fase af et produktkøb. Og så er det bare et faktum, at flere og flere folk er opmærksomme på at holde deres personlige oplysninger private.

Som billedet herunder viser, er der sammenhæng mellem cookiesamtykke og marketingudgifter. Jo flere brugere, der accepterer cookies på dit website, jo færre marketingkroner skal du bruge på at målrette dine budskaber mod de rette modtagere.

Derfor er cookies en afgørende faktor for din forretning, især fordi vores tal viser, at danske virksomheder kan miste op til 30 % data, fordi besøgende takker nej til cookies.

Så hvad sker der, hvis du ikke gør noget aktivt, men affinder dig med, at du kun kan indsamle data fra besøgende, der accepterer dine cookies?
Du skaber huller i din virksomheds online marketing og mister viden om de besøgendes færden på dit website, og hvor præcis de klikker væk fra dit site.
Her kommer indsamling af anonyme sessions ind i billedet.
Når en besøgende klikker sig ind på din hjemmeside, oprettes en anonym session – og oplysningerne herfra kan du bruge. Ikke til at få personlige data, som du kan bruge, når personen besøger din side igen, men det bidrager til at informere det større billede af dine besøgendes færden.
Hvilken værdi giver anonyme sessions?
Selvom du ikke kan identificere individuelle brugere med anonyme sessions, er der en del vigtige gevinster at hente gennem de holistiske rapporter, du kan skabe i Google Analytics:
Kampagneperformance – hvor mange klik giver dine kampagner?
Konverteringsrate – hvordan er dit flow, og hvornår klikker besøgende væk?
Generel viden om sidebesøg, besøgstid og kunderejsen på hjemmesiden
Ved at tracke data fra anonyme sessions kan du altså både opnå viden om dem, som accepterer cookies og dem, som ikke gør – og få to forskellige rapporter i Google Analytics, som du kan træffe afgørende forretningsmæssige beslutninger ud fra.
Så hvad skal din cookiestrategi være? Hvis du har en hjemmeside (og det tænker vi, at du har), er det noget, som du bør tænke over.
Vi står klar til at hjælpe dig med dine strategiske overvejelser. I mellemtiden kan du læse mere om cookies her.

Del nyheden!

Del på Linkedin
Del via email

Relaterede nyheder