Har I styr på jeres Black Friday-annoncering?

Den største shoppingdag i Danmark er lige rundt om hjørnet. Black Friday er for alvor slået igennem og blevet en festdag for danskerne. Forventninger fra kunderne er tårnhøje, og der ses frem til at gøre en masse gode køb. Hele optakten til Black Friday bliver år for år udvidet, og begivenheden fylder mere og mere. Det betyder, at kunderne starter deres research tidligt, så de er klar til at fyre milliarder af på selve dagen. Festen er åben for alle, men som annoncør på Google er der altså nogle forberedelser, før der for alvor kan tages del i festen.

 

Få styr på forberedelserne

Sidste år var der alene i Danmark mere end 40.000.000 Google-søgninger i retail-kategorien i den uge, Black Friday blev skudt afsted. Det er 32% højere end en gennemsnitlig søgevolumen, der fører op til Black Friday. Det er altså væsentlig flere søgninger på Google, hvilken burde få de fleste annoncører til at klappe i hænderne. Mange potentielle kunder vælger måske at kigge forbi din butik, så det gælder om at have den online tilstedeværelse finjusteret. Her er fire bud på, hvad sådanne AdWords-forberedelser kunne omhandle:

 

  1.       Start i god tid

Det første og bedste råd er at få startet i god tid. Kunderne starter deres research tidligere og tidligere, så som annoncør bør man starte overvejelserne om ens Black Friday-kampagne i endnu bedre tid. Når kunderne tyvstarter deres søgninger, indikerer det, at man som virksomhed bør tænke hele kampagneforløbet igennem, også optakten til dagen. Se at få startet – den største shoppingdag i Danmark bør ikke være et sidste-øjeblik-projekt.

 

  1.       Lav relevante budskaber

Det handler derudover om at få ryddet op og pyntet op i butikken. Hvis man skal gøre sig forhåbninger om at gøre et godt indtryk, kan man med fordel få butikken til at se inspirerende ud. Sørg for at have alle de relevante extensions på plads (callouts, sitelinks, structure snippets ect.) og spot-on annoncetekster, der er skræddersyede til dagen og til brugen af specielt mobilenheden. Du kan nok godt regne med, at der er andre end dig, der har valgt at sætte fokus på Black Friday, så giv kunden en god grund til at klikke på netop din annonce.

  1.       Optimér dit mobilsite

Black Friday er for længst rykket over på mobilen. Det er forhåbentlig heller ikke gået nogens næse forbi, at mobilen i dag er en vigtig enhed. Faktisk er det hele 70% af brugerne, der anvender deres mobil forud for et køb, og Black Friday er altså ikke nogen undtagelse. Tværtimod.

Dine kunder er sikkert søde og rare, men de er bestemt også utålmodige. Faktisk er det sådan, at 53% vælger at forlade en mobilside, hvis siden tager mere end 3 sekunder at loade. Hvis du endelig har været så heldig at lokke nogle kunder forbi din biks, så giv dem for alt i verden de bedste forudsætninger for at blive.

Du kan hurtigt og nemt undersøge, hvor mobilvenligt dit mobilsite er her: https://search.google.com/test/mobile-friendly

  1.       Sikr fremtidige learnings

Black Friday er et hit, og som det ser ud lige nu, er shoppedagen også kommet for at blive. En sidste god forberedelse til dagen er derfor at sørge for, at man kan lære af sin performance – og gøre det endnu bedre næste gang. En forudsætning for at kunne gøre noget bedre er dog, at man ved, hvilken skrue, der skal skrues på. Investér tid i at få tagging på produktsider, betalingssider og konverteringssider. Data er potentiel indsigt, samt en forudsætning for at kunne lære og gøre tingene bedre. Og hvem vil ikke gerne forbedre sin fremtidige performance på den største shoppingdag i Danmark?

 

Klar, parat…

Dine kunder venter i spænding og regner bestemt også med, at du som virksomhed har gjort dig umage. Så er Black Friday-annonceringen nu også tænkt igennem? Det vil hvert fald være dumt at lade dårlig planlægning stå i vejen for, at dine kunder konverterer hos dig på Black Friday.

Ovenstående fire forberedelser er naturligvis ikke det eneste, man som virksomhed skal overveje. Samspil mellem kanaler, strategisk brug af retargeting og budjustering er blot bud på andre relevante tiltag.

Der er altså mange muligheder og dermed også mange overvejelser, der skal gøres forud for Black Friday. Har du brug for hjælp til at tjekke din konto igennem og sikre, at din online tilstedeværelse er i top, så står vi hos IIH Nordic klar til at guide dig igennem hele processen! Læs mere om, hvordan vi arbejder med AdWords her.

[/av_textblock]

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *