Reklamér på YouTube – Danmarks 2. største kommercielle tv-kanal

Læs denne guide, og om 5 minutter ved du, hvorfor YouTube-annoncering er en pænt god investering

Du har sikkert allerede set reklamerne på YouTube – både dem du kan skippe efter 5 sekunder, og dem som ligger sammen med søgeresultaterne i YouTube.

Måske tænker du – har min virksomhed berettigelse på YouTube? Er det dyrt? Har det nogen synlig effekt?

Det korte svar er: ja, nej, og ja. Det er der nogle rigtig gode grunde til:

Alle har YouTube i lommen

YouTube vækster både på verdensplan og i Danmark. Vi ser YouTube på alle devices, alle tænkelige steder fra toget til toilettet, på alle lige og skæve tidspunkter af døgnet.

YouTube underholder os med uforudsigelige grineflip, men giver os også viden om produkter og brands vi interesserer os for. Det er et medie, hvor folk opsøger og omfavner nyt og spændende indhold – og det gælder faktisk også reklamer.

For at sætte det i perspektiv, har YouTube 2 mio. seere om ugen i DK. Det tal overgås kun af TV2.

Alle andre kanaler er små babyer ved siden af dem. YouTube er også verdens næststørste søgemaskine, kun slået af Google! Du står derfor med et gigantisk potentiale som annoncør, hvis du forstår at udnytte mediet på den rigtige måde.

YouTube-reklamer er billige, men kan være hamrende effektive

Levende billeder og lyd gør indtryk på folk. De bedste tv-reklamer huskes i årevis og elskes af hele generationer. TV-annoncering er ikke længere kun for de største virksomheder med store marketingbudgetter.

Den tid er slut, for med YouTube kan alle lave videoannoncering. I modsætning til traditionelle TV-reklamer, behøver dit video-content heller ikke koste en bondegård – tværtimod kan simple reklamer med en god idé have voldsomt stor effekt.

Bedre endnu – du betaler kun, når nogen rent faktisk ser din reklame

Google har udviklet et reklamekoncept på YouTube, som de kalder for TrueView. Det dækker over to forskellige annonceformater – henholdsvis TrueView In-Stream og TrueView In-Display. Fælles for begge TrueView-formater er, at man som annoncør kun betaler for de brugere, der rent faktisk engagerer sig i dit content.
Jep, du læste rigtigt. Alle dem, som alligevel skipper din reklame eller ikke klikker på din annonce, skal du ikke betale for, selvom du allerede har fået kortvarig eksponering. En bedre aftale skal man lede længe efter. På TV betaler du også for alle dem, der skipper din reklame og bare går ud og laver kaffe. Det slipper du for på YouTube.

Her et typisk eksempel på en video: Kun 3-4 % ser reklamen til ende, men der skal kun betales for dem der har set minimum 30 sekunder. Desuden har videoen også en høj organisk reach. Det er alle dem der selv opsøgte filmen – og organisk reach er jo gratis.

Vælg din målgruppe ud fra søgeord, interesser, geografisk placering og meget andet

Udover demografisk og geografisk segmentering, kan du bl.a. målrette dine videoannoncer efter søgeord, interesser, emner og specifikke placeringer. Med udgangspunkt i kundernes online-adfærd, kan du også ramme brugere, der befinder sig specifikke steder i købsprocessen – lige fra dem, der befinder sig i researchfasen til dem, der er i konverteringsfasen, klar til et køb.

Alt efter strategi og mål, så kan du gå efter at nå bredt ud til et kæmpe publikum, eller du kan vælge kun at eksponere en specifik målgruppe for din reklame. Sidstnævnte er specielt godt, hvis du går efter nye kundesegmenter eller udruller en kampagne til dine kernekunder.

Har kunderne besøgt dit website, så vis dine reklamer til dem på YouTube

Via remarketing, kan du målrette dine reklamer til brugere, der allerede har vist interesse i dit brand eller produkt. 

Det kan være alt lige fra brugere, der har besøgt din hjemmeside, forladt indkøbskurven uden at købe eller set, liket og/eller delt dine videoer. Dem kan du vise dine reklamer til for at give dem det sidste puf til det endelige køb.

Du kan tracke og måle effekten af dine reklamekroner fra dag til dag

TrueView er integreret med (og administreres i) Google AdWords. Det er smart ift. annoncering, remarketing og ikke mindst tracking og effektmåling.

Du kan straks måle om reklamen har effekt. Skuffer den, kan du hurtigt ændre strategi eller prøve noget nyt. Det er til gengæld ikke muligt med store tv-reklamer, der koster bondegårde, rammer for bredt, og som stadig har problemer med at dokumentere deres endelige effekt.


Det smarte ved TrueView In-Stream:

  • reklamer bliver vist som pre-rolls inden en YouTube video
  • mulige at skippe efter 5 sekunder
  • du betaler først, når brugeren har set min. 30 sekunder eller hele reklamen, hvis den er under 30 sekunder
  • du har bl.a. mulighed for at promovere apps direkte i reklamen og med mulighed for, at brugeren kan installere den direkte

Det smarte ved TrueView In-Display:

  • Annoncer vises øverst i søgeresultaterne i YouTube
  • Du kan promovere videoer på forsiden af YouTube
  • Annoncer vises ved siden af en video, der afspilles i YouTube
  • Du kan få vist dine TrueView In-Display-annoncer i Google’s Displaynetværk
  • Du betaler først, når brugeren klikker på din annonce


Ram brugerne når de er fokuserede

TrueView In-Stream er som sagt de reklamer, der kommer som pre-rolls, imens brugeren sidder og venter på det ønskede video-content. Det vil sige, at du som annoncør har mulighed for at ramme meget fokuserede brugere.

De kan skippe efter 5 sekunder, hvorfor det er enormt vigtigt, at du i reklamen får identificeret, hvem afsenderen er og også gerne de vigtigste budskaber. Derudover er kunsten også at fange brugernes opmærksom, så de får lyst til at se reklamen til ende.

TrueView In-Stream kan minde lidt om traditionelle TV-reklamer, men husk at YouTube er et socialt medie, hvorfor indholdet også gerne skal afspejle præmisserne på de sociale medier. Dollarshaveclub.com er et godt eksempel på en TrueView In-Stream reklame, som rammer plet:


Sig det med indhold

I modsætning til TrueView In-Stream, hvor du pusher budskabet ud til brugerne, så skal TrueView In-Display i højere grad kunne give brugerne svar på deres spørgsmål. Tænk i at skabe værdi for din specifikke målgruppe.

På verdens næststørste søgemaskine er der selvsagt rigtig mange, der bruger kanalen til at søge informationer. Så når dine TrueView In-Display annoncer dukker op i søgeresultatet, skulle de gerne matche det, brugerne er på jagt efter.

Et godt eksempel er nicehair.dk, som har været i top 5 blandt YouTube-reklamer i Danmark. Udover at indholdet rammer plet, er det også et godt eksempel på, at en reklamefilm ikke behøver at koste 6 eller 7 cifre for at virke.


Gå ikke glip af potentialet

Vi siger ikke, at TV ikke har sin berettigelse. Men de nye digitale generationer fravælger ofte TV til fordel for diverse streamingtjenester – og YouTube er den klart største. Her rammer du brugerne alle steder, alle tider på døgnet og på alle devices. Og med integrationen i AdWords åbner sig nu et hav af målrettede markedsføringsmuligheder, hvis effekt kan måles og optimeres fra dag til dag!

YouTube giver dig dedikeret publikum, hvor du kun betaler for de brugere, som rent faktisk engagerer sig i dit brand eller dit produkt. Målrettede kampagner giver brand-awareness og mange dedikerede kunder på sigt – uden brug af kæmpebudgetter.


Flow tv er døende. Tag godt imod fremtidens video-annoncering.

IIH Nordic hjælper dig gerne i gang med en Google- eller YouTube-kampagne. Vi har 10 års erfaring og er eksperter i alle former for digital markedsføring. Måske vi skulle tage en snak på 70 20 29 19, eller læs mere på iihnordic.com/youtube-annoncering

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *