AI er for mange blevet en fast makker i det daglige, der står klar til at hjælpe døgnet rundt, når der enten skal oversættes tekst til et fremmedsprog eller gives inspiration til den næste rejse. I mange arbejdssammenhænge har AI også vist sit værd, og det gælder ikke mindst inden for content-produktion. Men hvordan kan man anvende AI-teknologi som ChatGPT, når man udarbejder content? Læs med her og få fem tips til, hvordan du kan udnytte fordelene ved kunstig intelligens i din content-produktion.
Tip #1: Få en ny yndlingskollega at sparre med
En opgave er landet på dit skrivebord, og der skal laves indhold til et emne, du ikke kender særligt meget til. I sådanne tilfælde går der typisk et større researcharbejde i gang, men med AI ved din side, er det hurtigt og effektivt at kickstarte processen. ChatGPT er nemlig et oplagt værktøj til at sparre og brainstorme med.
Når man bruger ChatGPT til brainstorming, kan man stille åbne spørgsmål til emnet, man arbejder med. Svarene fra ChatGPT kan give nye perspektiver, ideer og inspiration til content-udviklingen. Man kan også bruge ChatGPT til at udforske forskellige vinkler og tilføje variation til brainstorming-processen. Ved at stille forskellige spørgsmål og udfordre ChatGPT med specifikke scenarier eller krav kan man få unikke og kreative input til content-udviklingen.
Tip #2: Aldrig mere skriveblokade
Når man skriver tekster, rammer man indimellem en mur, der er svær at komme over. Den famøse skriveblokade kender de fleste til, og den er en kæp i hjulet på effektiviteten. Heldigvis er der hjælp at hente, når man anvender AI i sin skriveproces. ChatGPT kan nemlig bruges som en interaktiv skrivepartner.
Rammer man en skriveblokade, kan man bruge ChatGPT til at komme med forslag til emner, vinkler, idéer eller specifikke tekststykker. Man kan også bruge AI til at have en samtale om emnet, man skriver om, for at få nye perspektiver på opgaven. ChatGPT og andre AI-værktøjer er særligt anvendelige, når det gælder om at komme med forslag til, hvordan en tekst kan struktureres, og hvilke afsnit der kan indgå. Det kan være en stor hjælp til at overkomme skriveblokaden og få effektiviteten skruet op.
Tip #3: Brug AI til at lave fængende rubrikker
Hele teksten er klar til at blive publiceret, men rubrikken sidder ikke lige i skabet, og du er ved at stirre dig blind på cursoren, der står og blinker. Når de sidste justeringer ikke vil makke ret, er det nyttigt at få input til, hvordan en rubrik kunne se ud. Her kan AI gøre en stor forskel.
ChatGPT kan være løsningen på dit problem, når du bruger den til at generere forslag til nye rubrikker. Fodrer man AI med teksten, der er skrevet, kan du med det samme modtage et utal af nye forslag til en skarp rubrik. For at få det bedste output gælder det om at være specifik i sine instruktioner. Det kan eksempelvis være, at du har et vigtigt keyword, der skal stå forrest i rubrikken. Eller det kan være, rubrikken ikke må overskride en vis længde. Et godt tip er at få ChatGPT til at udarbejde flere forskellige muligheder, som du kan vælge og vrage fra og sammensætte på kryds og tværs.
Tip #4: Tilpas tonen til din målgruppe
Det er helt afgørende at kende sin målgruppe, når man udvikler content. Det hjælper med at skabe indhold, der er relevant, værdifuldt og engagerende for dem. Har man en dyb forståelse af sin målgruppe, kan man tilpasse indholdet til deres behov, interesser, sprogbrug og præferencer. En del af processen med at kende sin målgruppe handler om at kommunikere til dem i den rette tone. Og det kan AI assistere med, så du er sikker på, at budskabet bliver leveret, som det skal.
En nem måde at sikre den rette tone er ved at give ChatGPT eksempler på content, som tidligere er anvendt i kommunikationen til målgruppen. På den måde kan din AI-assistent identificere, hvilken tone der er den rette at bruge. Det kan også være, du ønsker at gøre tonen mere formel, frisk eller noget helt tredje. I så fald kan ChatGPT hurtigt omskrive det nuværende content, så det fremstår i en anden tone.
Tip #5: Lad AI forklare det komplekse stof
Indimellem arbejder man med emner og stofområder, der kræver, at man har tungen lige i munden, for at finde hoved og hale i meningen. Når den type content skal videreformidles til målgruppen, er det ofte en svær, og til tider, tidskrævende opgave. Her kan AI gøre opgaven markant nemmere at gå til, så du både kan spare værdifuld tid og ressourcer på hjernegymnastik.
En simpel tilgang er at bede ChatGPT om at forklare emnet til et barn. Forestiller vi os, at du eksempelvis skal udarbejde content om blockchain, kan du bede ChatGPT forklare emnet til en 8-årig. Det vil give dig en simpel fremstilling af emnet, der gør det lettere at forstå essensen af blockchain. På den måde kan du nemmere videreformidle komplekst stof til målgruppen og tilpasse ordvalget og tonen, så det rammer på den helt rette måde.
Bonustip: Husk, at AI er en assistent
Der er ingen tvivl om, at AI kan frigøre værdifuld tid og ressourcer, som kan bruges til andre opgaver i arbejdet med content. Det er dog vigtigt at huske, at ChatGPT er et værktøj og ikke en erstatning for menneskelig kreativitet, analyse og vurdering. Derfor skal AI ses som en nyttig assistent, der kan komme med input og inspirere, men i sidste ende kræver det altid en menneskelig hånd at få det til at leve i virkeligheden.