Fire tips og trends at tage med på kunderejsen i år

Sommermånederne er ikke kun lig med højsæson for rejser til syden, men også for online køb. Ferie giver forbrugeren tid til at fordybe sig på nettet og det fører årligt til nye højder inden for online salg, særligt i juni og juli måned. I år skal du og din virksomhed derfor ikke kun planlægge rejsen sydpå, men også kunderejsen. Læs med her og find ud af, hvordan nye teknologier danner grundlaget for din succes – ikke kun henover sommeren, men også fremover.

Vi giver her fire tips og trends til, hvordan du kan imødegå sommerlandets kunder. 

Hvor går kunderejsen hen i år

Tip 1: Inspirer din kunde

Som turist er du udsat for et vælg af rejsemuligheder. Nogen tager flyet, andre er mere til kør-selv ferie. På samme måde skal dit website være optimeret til at tage imod kunder på alle platforme. For selvom ordsproget siger, at alle veje fører til Rom, er det din opgave at gøre rejsen derhen så behagelig som mulig for dine kunder.

Det varme vejr motiverer især forbrugeren til at tage købsbeslutningen med på farten. Dette har medført til en stigning i transaktioner på mobil og tablet. Dit website skal derfor ikke kun være responsivt, men det skal også være optimeret for at opnå den højest mulige konverteringsrate.

Selvom dette ikke nødvendigvis kommer som en nyhed, er det stadig få virksomheder, der formår at omsætte ord til handling. Vi ser, at konverteringsraten på mobil i gennemsnit er 1,4 % imod 3,5 % på desktop og ses dette i lyset af, at brugen af mobile platforme for længst har overhalet af desktop, er et responsivt webdesign derfor ikke længere bare en trend, men et must for den seriøse online tilstedeværelse.

Tip 2: Rejsen starter derhjemme

Som enhver anden god rejse starter kundeoplevelsen derhjemme.

Man vil som forbruger gerne inspireres og have noget at glæde sig til når man udforsker nye eksotiske steder. På samme måde er en godt website alfa og omega for din kundes motivation på resten af rejsen.

En af de store tendenser vi har taget med os fra 2016 er det store banner på forsiden, også kaldet top hero, der møder kunden som det første på sitet. Din top hero giver dig mulighed for at skabe nye kundeoplevelser, der øjeblikkeligt sætter en kontekst for brugen af dit produkt. Trends og tendenser har dog med at udvikle sig og nye flotte løsninger dukker op. Især er interaktivt videomateriale på forsiden en af de spirende tendenser vi kun kommer til at se endnu mere af, særligt hos de helt store spillere på markedet.

En anden tendens som vi vil se i andet halvår af 2017 er split-screen layout, der set med UX-briller er særligt interessant. Med disse løsninger giver man kunden mulighed for hurtigt selv at vælge deres rejse. Man accepterer derved, at ens trafik er genereret af forskellige intentioner og på den måde gør du kunden til guide på sin egen rejse. På denne måde vil kunderne langt hurtigere nå til deres destination og derved konvertere.

Split Screen Layout Picture CRO Tendens

Tip 3: Tag kunden i hånden igennem hele rejsen

Et stigende antal løsninger gør det muligt at hjælpe kunden igennem købsprocessen. Videoer og animationer er eksempler på, hvordan kunden aktivt kan interagere med sitet for at få hjælp til eventuelle udfordringer. Det nye skud på stammen er brugen af engagement bots, der både giver mulighed for at interagere med kunden i real time og spare din virksomhed for en masse ressourcer. Ved hjælp af nye teknologier, kan disse bots hjælpe din kunde med meget komplekse problemer og levere personaliseret content, som kun menneskelige ressourcer førhen har kunnet. Det lyder som om det er taget ud af en science fiction-film, men i fremtiden vil vi se mange flere af disse løsninger.

Chat bots

I den mindre tekniske ende af skalaen er der rig mulighed for at kigge på dit content på websitet. De seneste år er der på de fleste sites blevet fyldt godt op med call-to-actions, pop-up vinduer og diverse menupunkter, som har til formål at sikre at kunden ser alt hvad du har at tilbyde.

Det er nu blevet tid til en sommerrengøring, for tendensen er blevet vendt på hovedet. Kunderne vil have simpelt design. De online modne kunder ved nemlig godt hvad de leder efter og det er derfor i alles interesse at hjælpe dem til et køb så hurtigt som muligt. Fjern derfor alt overskydende content og præsenter kunden for det enkelte og effektive design.

Tip 4: Få dem sikkert hjem

Det største optimeringspotentiale, især på tablet og mobil, er din check out funnel. Man har estimeret, at ca. 65 procent af de kunder, der ligger en vare i kurven, forlader sitet uden at gennemføre et køb. 65 PROCENT! Det svarer rundt regnet til, at 7 ud af 10 af kunderne i Bilka med varer i kurven pludseligt stiller deres ting og går. De fleste sites har altså et kæmpe optimeringspotentiale her.

Når du nu har gjort dig så umage for at give kunden en god oplevelse, er det ærgerligt ikke at få hevet fisken i land.

Hiv Kunden i Land

Det er derfor vigtigt at have fokus på to ting:

For det første skal det være let og overskueligt at udføre købet. Mange sites benytter lange formularer hvor man som kunde skal indtaste alt fra fødselsdato til blodtype (not really, men du ved hvad jeg mener). Selvom disse oplysninger giver dig data du kan bruge i din fremtidige segmentering, er det som bruger ikke en særlig god brugeroplevelse. Udfyldelsen af disse oplysninger er langtrukken for brugeren – særligt dem, der tilgår dit website på mobil og tablet, hvor du med en finger skal tilføje hver enkelt bogstav/tal. Gør det evt. muligt for kunden at gennemføre købet som gæst, så de kun skal indtaste de mest nødvendige oplysninger, og motivér dem senere til at signe up til nyhedsbreve og lign. ved hjælp af effektiv e-mail marketing.

For det andet skal du motivere din kunde – ikke kun til at udføre købet, men også gerne til at putte mere i kurven. Dette bliver ofte refereret til som shopping cart marketing og bygger på, at 10-30% af alt online salg kommer fra mersalg og krydssalg. Det er altså langt nemmere at sælge til kunder, der allerede har engageret sig til et køb, end at fange en helt ny kunde.

Du har altså mulighed for at få et bedre tag på sommerlandets online kunder ved hjælp af følgende 4 tips:

1. Sørg for at dit site er responsivt. Det er ikke længere en trend, men et must.

2. Brug store billeder, videoer eller split screen til at motivere og inspirere kunden.

3. Gør kunde rejsen enkel, og vær tilstede når de har brug for hjælp.

4. Gør det let for kunden af gennemføre købet, og motiver dem til at lave mersalg.

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *