Sådan undgår du at miste dine data fra Universal Analytics.

I 2023 lukkede og slukkede Universal Analytics (UA), og siden da har GA4 overtaget pladsen som et vigtigt dataværktøj i mange virksomheder. Det har stadig været muligt at tilgå historiske data i UA, men netop denne funktion er snart fortid. Fra d. 1. juli 2024 kan virksomheder ikke længere se data i UA, og dermed risikerer mange at miste værdifulde indsigter.

Hvis du ønsker at udtrække historiske data fra Universal Analytics, skal det altså ske inden for den nærmeste fremtid. Det kan lade sig gøre selv hente de værdifulde tal fra værktøjet, men det kræver både tid og viden om, hvordan processen med at trække data ud foregår.

Hvornår er det relevant at trække data ud af UA?

For nogle virksomheder kan det have stor betydning ikke at kunne tilgå data i Universal Analytics. Det gælder særligt for de virksomheder, der søsætter mange kampagner, og som har brug for at sammenligne, hvordan tidligere års indsatser klarer sig i forhold til nye kampagner. Fra begyndelsen af juli mister de muligheden for at kunne anvende disse indsigter i deres strategier fremadrettet – og på den måde træffe mere velinformerede beslutninger baseret på data.  

Specifikke indsigter kræver ekspertise

Det er som sagt muligt selv at eksportere data fra Universal Analytics. Men jo mere specifik viden, du ønsker at trække ud, desto mere tid og viden skal du bruge på at få fat i dine data. Den problemstilling ser vi hos flere af vores kunder. For ofte er det ikke nok kun at udtrække standarddata. Ønsker man eksempelvis at få indblik i, om der er blevet klikket på specifikke links i en af virksomhedens kampagner, bliver man nødt til at bruge et brugerdefineret dataudtræk til at hente informationen.

Få et klart overblik over dine data med et dashboard

En anden problemstilling, vi støder på hos vores kunder, er, at de har svært ved at anvende rå data. Ofte er det nødvendigt at få bearbejdet og visualiseret indsigterne, så det er nemmere at omsætte dem til handlinger. Netop denne udfordring kan løses med et dashboard, som giver et simpelt overblik over data. Et dashboard skal bygges fra bunden, og følger altså ikke med, hvis man selv udtrækker data fra UA.

Lad os stå for at indhente dine data

Processen med at bevare og organisere data fra Universal Analytics er ikke en nem opgave, især ikke når deadlines truer. Vores service strømliner denne proces og sikrer hurtig og sikker eksekvering. 

Er I usikre på, hvilke målinger I har brug for? Vi tilbyder workshops, hvor vi sammen finder de optimale løsninger.

Foruden indhentning af data tilbyder vi at oprette dashboards og integrationstjenester og ved at fusionere friske GA4-data med historiske UA-data, får I et omfattende overblik over jeres kampagnes performance.

Brug for hjælp til Data & Insights?

ACTIVATE – optimér kunderejsen og opnå bedre resultater med AI

Optimér jeres performance med datadrevet beslutningstagning. Se, hvordan vi hjælper jer med at få mest muligt ud af jeres viden om kunderne med AI.

AI kursus

Accelerér jeres brug af AI inden for digital marketing med vores kursus i generativ AI. Vi hjælper jer med at få det fulde udbytte af AI-værktøjer som ChatGPT, så I nemmere kan løse jeres marketingopgaver.

Google Marketing Platform

Hos IIH har vi i mange år hjulpet virksomheder med brugen af Google Marketing Platform, og vi ved, hvad der skal til, for at få det maksimale ud af platformen, så I kan slå jeres konkurrenter og skabe resultater, der kan mærkes.

Vi har hjulpet nationale og internationale virksomheder.

“Kompetent kreativ og analytisk sparring”

IIH har givet os kompetent sparring i forhold til vores online forretning – kreativt såvel som analytisk. De har i flere tilfælde fået brikkerne til at falde på plads, så vi kunne komme videre med det væsentlige. IIH har helt afgjort hjertet på det rette sted og taler samtidig klart og tydeligt til fornuften.

Experian

Brian Lund

Project Manager

Experian Nordic

Vi holder dig up to date.

AI i Digital Marketing: Hvorfor menneskelig ekspertise stadig betyder noget i automatiseringens tidsalder 

Den hastige udvikling af AI-teknologi inden for digital marketing har skabt både begejstring og bekymring blandt branchefolk. … se mere

Læs vores analyse om AI´s brug i kampagneoptimering.

SEO-nyheder: December 2024

Året er afsluttet med betydelige udviklinger inden for SEO og søgemaskiner, der sætter retningen for 2025. Her … se mere

Få overblik over december måneds største SEO-nyheder

Fremtiden for Digital Marketing: De største trends i 2025

Når vi træder ind i 2025, føles digital markedsføring som at stå på tærsklen til noget stort. … se mere

Vær på forkant med næste års trends indenfor digital marketing

Hold dig opdateret med IIHs nyhedsbrev.

Modtag ny viden, vores bedste tips og tricks og invitationer til spændende events – direkte i din indbakke.