Foruroligende udmelding fra Facebook

, , , ,

Vi er dårligt kommet ind i 2018, før Facebook skaber panik… Ved du, hvad den nye Facebook-ændring kommer til at betyde for dig?

Facebook er officielt kommet med en udmelding omkring en ny større update til nyhedsfeedet, som kan betyde store forandringer for virksomheder og nyhedsmedier.

Ganske kort så vil Mark Zuckerberg og resten af Facebook-truppen fremadrettet have et større fokus på indhold fra venner og familie. Det betyder, at content fra virksomheder, nyhedsmedier og brands fremover vil blive nedprioriteret.

Læs hele Zuckerbergs udmelding her. 

Mark Zuckerberg fastlår, at Facebook vil ”prioritere posts, der opfordrer til samtaler og meningsfulde interaktioner mellem folk” …  [og] ”indlæg fra venner og familie vil blive prioriteret over virksomhedssider, medier og brands”.

Det betyder også, at den nye algoritme vil have en negativ indflydelse på brands og virksomheders organiske synlighed – med mindre du fokuserer på samtaler og personlige relationer…

Det betyder den nye update for dig

Hvis du ejer en virksomhedsside, vil du muligvis se et dyk i visninger, kliks og interaktioner på dine posts.

Vi ved dog endnu ikke hvilken indflydelse det helt præcist vil have, og alt afhængigt af indhold vil ændringen formentlig ramme brands og virksomheder forskelligt. Hvad vi dog med sikkerhed ved er, at kvalitetsindhold og fokus på de personlige relationer kommer til at vægte endnu mere i 2018.

I løbet af 2018 vil vi derfor også se et større krav til at lave (virkelig) godt indhold, som appellerer til brugeren – i det format, der nu engang egner sig bedst til dit budskab.

Det handler derfor om at finde ud af, hvordan du bedst muligt kan hjælpe, uddanne eller underholde din målgruppe. Det er på mange punkter meget lettere sagt end gjort, men det er om ikke andet end nødvendighed – uanset hvilken branche vi befinder os i. De virksomheder, der allerede har skærpet fokus på dette, vil næppe se store forandringer.

Mark Zuckerberg nævner også at indlæg, som opfordrer til meningsfulde samtaler vil blive vægtet højt. Det bliver ikke nemt for alle brands, men det bliver nødvendigt at have et klart formål med det, du deler.

Inden du poster, bør du derfor spørge dig selv:

Opfordrer denne post til en samtale eller blot et klik/like?

I sidste ende vil indlæg, der fører til lange gennemtænkte kommentarer, få størst succes på Facebook.

Og det giver egentlig rigtig god mening. Er et indlæg, der får masser af likes, men ingen kommentarer meningsfuldt? Ikke rigtigt.

Hvordan skal du reagere?

Eftersom vi endnu ikke kan konkludere, hvad den nye update kommer til at have af betydning, er det vigtigt at vi starter med at iagttage og justere vores aktiviteter på Facebook løbende. Gå tilbage i tidslinjen og find ud af, hvilke indlæg, der fik den største opmærksomhed.

Dernæst er det en god idé allerede nu at brainstorme idéer til en potentiel plan B.

Hvis din synlighed falder, hvordan når du så ud til din målgruppe?

Hvis du ikke allerede benytter dig af Facebook-annoncering, bør du se at få annoncehatten på! Det kommer nemlig uden tvivl til at være hrr, du skal bruge meget af din tid fremover. Sørg for at tracke dine annoncers performance og hold øje med relevance score for hver enkel annonce.

Større fokus på Messenger

Sidste år var Facebooks fokus at fremme live video. I år bliver der muligvis større fokus på Messenger. Messenger har allerede en enorm succes, men der er stadig et stort vækstpotentiale for både Facebook, men også for os marketingfolk.

Som virksomhed bør man ikke ignorere en mulighed som Messenger – især ikke med den nye update. Mark Zuckerberg vil have meningsfulde samtaler og fokus på relationer – og det er netop det, Messenger tilbyder.

Ifølge Facebooks egen undersøgelse, tog over 330 millioner mennesker kontakt til en virksomhed via Messenger for første gang i 2017. Læs mere om undersøgelsen her.

Hvis man som virksomhed bliver ramt af den nye update, må man reagere hurtigt og tage andre midler og metoder i brug for at nå sin målgruppe. Med Messengers bot-funktion er det muligt at konversere direkte med brugere på Facebook. Vi har tidligere skrevet et blogindlæg om Messengers potentiale. Læs meget mere om Facebook Messenger lige her.

Opsummering 

En kort opsummering på den nye update, og hvad vi ved so far:

  1. Sociale relationer bliver fremover prioriteret. Facebook ønsker, at du skal se flere posts fra venner og familie. Som et resultat deraf vil vi fremover se færre posts fra virksomheder, brands og nyhedsmedier.
  2. Engagement bait posts bliver nedprioriteret. Vi vil se færre opslag som ”Like dette billede, hvis…”.
  3. Organisk synlighed vil for mange virksomheder tage et dyk i den negative retning.
  4. Vi vil komme til at se flere virksomheder, der konkurrerer om annoncepladser.
  5. Vi vil se virksomheder finde på nye måder at skabe relationer med deres brugere (muligvis via Messenger og grupper).
0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *