3 nyttige take aways fra BrightonSEO
I fredags deltog IIH Nordic i BrightonSEO – en af verdens største rendyrkede SEO-konferencer. Her delte anerkendte eksperter ud af deres erfaringer og gav deres bud på, hvilke nye muligheder virksomheder bør kende til og benytte sig af. Her er konferencens 3 vigtigste take aways:
1) Nye typer af strukturerede data
Rich Snippets er ikke længere forbeholdt bestemte brancher, emner og produktkategorier, såsom opskrifter og film.
I maj 2019 blev det nemlig muligt at få vist FAQs og how to-guides i de udvidede søgeresultater – indhold som mange virksomheder allerede har liggende, men som kun de færreste har markeret op.
At opmarkere FAQs og guides kan give dit indhold mere plads i søgeresultaterne, ligesom det giver Google en bedre ide om, hvad brugerne gerne vil vide om din virksomhed og den type produkter eller ydelser, I tilbyder. Det giver med andre ord en mulighed for at komme foran konkurrenterne.
2) Udnyt mulighederne i Google My Business
Selv hvis din forretning kun findes online, så er der store fordele ved at udnytte mulighederne i Google My Business. Det var hovedbudskabet i VP of Search i Wikimotive, Greg Giffords, præsentation til BrightonSEO.
Ved at bruge Google My Business kan du nemlig fodre informationer om din virksomhed direkte ind til Google. Fx kan du bruge en Google-konto til selv at stille og besvare spørgsmål om din virksomhed.
Det er indhold, som med stor sandsynlighed anvendes af Googles søgemaskine. Spørgsmål med mindst 3 stemmer bliver nemlig vist direkte i søgeresultaterne. På den måde kan du være med til at influere omtalen af virksomheden, og hvad der bliver vist på Google.
Derudover gemmer der sig ofte leads i spørgsmålene, og det er et oplagt sted at hjælpe kunder, hvor det bliver bemærket af Google.
Vil du vide mere om, hvordan du udnytter din Google My Business bedre? Så kan du bladre igennem Greg Giffords slides, der foruden gode tips, byder på sjove referencer til gyserfilm.
3) Links til sponsoreret og brugergenereret indhold
Google har indført nye muligheder for at linke til sponsoreret indhold, som betalte blogindlæg, reklamer og brugergeneret indhold som eksempelvis det, man kender fra fora.
Hvor man før kunne markere sponsoreret og/eller brugergenereret indhold med den traditionelle nofollow-attribut, kan man nu også bruge rel=”sponsored” og rel=”ugc” (forkortelse for user generated content) eller en kombination af flere.
Det er ikke noget, der forbedrer virksomhedens SEO-performance her og nu, men det er praj om, at Google gerne vil have os til at deklarere, når der er tale om f.eks. kommercielt indhold.
Der bliver også spekuleret i, om Google snart begynder at straffe websites, der ikke lever op til retningslinjerne for sponsorerede links. Derfor er det vigtigt, at sponsoreret og brugergeneret indhold bliver angivet korrekt, så det ikke kan forveksles med naturlige links.
Vil du vide mere?
I mere end 15 år har IIH Nordic arbejdet for at indfri det digitale potentiale hos store danske og internationale virksomheder, heriblandt Danfoss, FL Schmidt og Falck. Det arbejde er SEO en stor del af – og vi holder os hele tiden opdateret på nye trends og tendenser inden for søgemaskineoptimering. Læs fx vores artikel om Big Data SEO.