Cookie-regler og GDPR har længe været genstand for opmærksomhed i danske virksomheder, og noget tyder på, at mange har svært ved at efterleve dem. Ifølge en ny undersøgelse bragt i Finans overholder over halvdelen af danske virksomheder ikke cookie-reglerne, og det går både ud over brugernes rettigheder – og kan i sidste ende resultere i store bøder hos virksomhederne, mens dem, der efterlever reglerne, mister utilsigtet værdifulde data. Dette kompromis kan muligvis være én af forklaringerne på, hvorfor så mange ikke efterlever reglerne.
Cookie-problematikken tager udspring i, at danske virksomheder placerer cookies fra Google og Meta hos brugerne, når de besøger virksomhedernes hjemmesider. Det er i strid med lovgivningen, og derfor risikerer virksomhederne at stå tilbage med store bøder. Men er det overhovedet muligt at leve op til strenge GDPR-regler, samtidig med at man kan tracke brugernes adfærd på hjemmesiden? Svaret er ja – det kræver en unik løsning, der tager højde for alle parametre uden at gå på kompromis med kvaliteten af data. Og det er netop det, vores selvudviklede løsning Recapture kan tilbyde.
Recapture lever op til de mest strikse GDPR-regler
Det er helt afgørende for virksomheder at kunne tracke, hvordan brugerne interagerer med hjemmesider. Men palauren omkring brugen af Google Analytics har gjort mange virksomheder usikre på, hvordan de kan få viden om, hvad kunderne køber, og hvilke hjemmesider de bruger længst tid på at besøge.
Med Recapture kan virksomheder anvende Google Analytics uden at skulle bekymre sig om at bryde GDPR-reglerne. Løsningen er udviklet ud fra en fortolkning af den franske myndighed CNIL og det danske Datatilsynet, som har de mest strikse regler på området. Derudover har advokatfirmet Gorrissen Federspiel gennemgået Recapture for at godkende, at løsningen overholder reglerne rent juridisk. Recapture er altså fintunet til at leve op til de mange krav, der stilles af myndighederne i både ud- og indland.
Anvend sikkert Google Analytics med Recapture
De strikse regler på området er svære at navigere i, så hvordan kan det lade sig gøre i praksis at tracke brugernes adfærd uden at bryde GDPR-reglerne? Recapture sørger for, at brugere, der takker nej til cookies, stadig giver data til virksomhederne om, hvordan der bliver interageret på hjemmesiderne. Det hele sker blot anonymt, så brugerne er fuldt beskyttede.
Gennem en proxyserver i EU bliver trafikken fra hjemmesiden bearbejdet efter GDPR-reglerne. Herefter sendes data til USA, hvor de igen bliver bearbejdet i Google Analytics. Har en bruger takket nej til cookies, bliver en anonymiseringsproces sat i gang, så der ikke anvendes cookies eller lokal opbevaring. Takker brugeren ja til cookies, bliver data pseudoanonymiseret. På den måde kan Google ikke se noget data om brugeren – kun godkendte medarbejdere hos ejeren af hjemmesiden har mulighed for at tilgå data om brugeren, gennem brug af en krypteringsnøgle.
Når data bliver både anonymiseret og pseudoanonymiseret er det altså muligt at anvende Google Analytics og tracke brugernes adfærd, samtidig med at de strikse GDPR-regler bliver overholdt. Det sikrer, at virksomheder ikke står med et stort datahul om de brugere, der takker nej til cookies.
Hvis du er interesseret i at høre mere om, hvordan din virksomhed kan få gavn af Recapture, kan du læse mere om løsningen eller kontakte en af vores vores specialister.