Hovedpine over cookie-regler? Sådan overholder du dem uden at miste værdifulde data om brugerne.

Cookie-regler og GDPR har længe været genstand for opmærksomhed i danske virksomheder, og noget tyder på, at mange har svært ved at efterleve dem. Ifølge en ny undersøgelse bragt i Finans overholder over halvdelen af danske virksomheder ikke cookie-reglerne, og det går både ud over brugernes rettigheder – og kan i sidste ende resultere i store bøder hos virksomhederne, mens dem, der efterlever reglerne, mister utilsigtet værdifulde data. Dette kompromis kan muligvis være én af forklaringerne på, hvorfor så mange ikke efterlever reglerne.  

Cookie-problematikken tager udspring i, at danske virksomheder placerer cookies fra Google og Meta hos brugerne, når de besøger virksomhedernes hjemmesider. Det er i strid med lovgivningen, og derfor risikerer virksomhederne at stå tilbage med store bøder. Men er det overhovedet muligt at leve op til strenge GDPR-regler, samtidig med at man kan tracke brugernes adfærd på hjemmesiden? Svaret er ja – det kræver en unik løsning, der tager højde for alle parametre uden at gå på kompromis med kvaliteten af data. Og det er netop det, vores selvudviklede løsning Recapture kan tilbyde.

Recapture lever op til de mest strikse GDPR-regler

Det er helt afgørende for virksomheder at kunne tracke, hvordan brugerne interagerer med hjemmesider. Men palauren omkring brugen af Google Analytics har gjort mange virksomheder usikre på, hvordan de kan få viden om, hvad kunderne køber, og hvilke hjemmesider de bruger længst tid på at besøge. 

Med Recapture kan virksomheder anvende Google Analytics uden at skulle bekymre sig om at bryde GDPR-reglerne. Løsningen er udviklet ud fra en fortolkning af den franske myndighed CNIL og det danske Datatilsynet, som har de mest strikse regler på området. Derudover har advokatfirmet Gorrissen Federspiel gennemgået Recapture for at godkende, at løsningen overholder reglerne rent juridisk. Recapture er altså fintunet til at leve op til de mange krav, der stilles af myndighederne i både ud- og indland.

Anvend sikkert Google Analytics med Recapture

De strikse regler på området er svære at navigere i, så hvordan kan det lade sig gøre i praksis at tracke brugernes adfærd uden at bryde GDPR-reglerne? Recapture sørger for, at brugere, der takker nej til cookies, stadig giver data til virksomhederne om, hvordan der bliver interageret på hjemmesiderne. Det hele sker blot anonymt, så brugerne er fuldt beskyttede.     

Gennem en proxyserver i EU bliver trafikken fra hjemmesiden bearbejdet efter GDPR-reglerne. Herefter sendes data til USA, hvor de igen bliver bearbejdet i Google Analytics. Har en bruger takket nej til cookies, bliver en anonymiseringsproces sat i gang, så der ikke anvendes cookies eller lokal opbevaring. Takker brugeren ja til cookies, bliver data pseudoanonymiseret. På den måde kan Google ikke se noget data om brugeren – kun godkendte medarbejdere hos ejeren af hjemmesiden har mulighed for at tilgå data om brugeren, gennem brug af en krypteringsnøgle. 

Når data bliver både anonymiseret og pseudoanonymiseret er det altså muligt at anvende Google Analytics og tracke brugernes adfærd, samtidig med at de strikse GDPR-regler bliver overholdt. Det sikrer, at virksomheder ikke står med et stort datahul om de brugere, der takker nej til cookies. 
Hvis du er interesseret i at høre mere om, hvordan din virksomhed kan få gavn af Recapture, kan du læse mere om løsningen eller kontakte en af vores vores specialister.

Brug for hjælp til Data & Insights?

ACTIVATE – optimér kunderejsen og opnå bedre resultater med AI

Optimér jeres performance med datadrevet beslutningstagning. Se, hvordan vi hjælper jer med at få mest muligt ud af jeres viden om kunderne med AI.

AI kursus

Accelerér jeres brug af AI inden for digital marketing med vores kursus i generativ AI. Vi hjælper jer med at få det fulde udbytte af AI-værktøjer som ChatGPT, så I nemmere kan løse jeres marketingopgaver.

Google Marketing Platform

Hos IIH har vi i mange år hjulpet virksomheder med brugen af Google Marketing Platform, og vi ved, hvad der skal til, for at få det maksimale ud af platformen, så I kan slå jeres konkurrenter og skabe resultater, der kan mærkes.

Vi har hjulpet nationale og internationale virksomheder.

“Imponerende resultater på tværs af services”

IIH Nordic har været vores samarbejdspartner inden for SEO, SEM, CRO, Content og Analytics siden 2016. I samarbejdet er der fokus på Express Banks forretning og på at skabe online synlighed og generere kvalitetstrafik, der skaber konverteringer og positiv bundlinje. Fagligheden er i top, og IIH har siden samarbejdets begyndelse vækstet den organiske trafik fra Google med 125% og antallet af konverteringer fra Google Ads med 25% samtidigt med, at prisen pr. konvertering er reduceret med 12%. IIH Nordic er en helt fantastisk samarbejdspartner med et højt serviceniveau og altid kompetent, faglig sparring. De værner om Express Banks forretning, som var det deres egen baby.

Express Bank

Jenny Gaffner

Head of Marketing

Express Bank

Vi holder dig up to date.

IIH Nordic anerkendt med 11 nomineringer til European Search Awards 2025!

Med hele 11 nomineringer til årets European Search Awards cementerer IIH Nordic sin position blandt de førende … se mere

Blogpost graphics (10)

AI og data: Vores vinderformular

SEO – Nyheder: Marts 2025

Fra algoritmiske rystelser til AI-drevne gennembrud – marts har været præget af ny teknologi og markante ændringer … se mere

seo-news-mar25

Vores SEO-eksperter giver dig overblik over marts' vigtigste nyheder og opdateringer

Landing Page Experience: Hvad betyder Googles seneste opdatering for dine Google Ads kampagner?

Google har netop annonceret en ny opdatering, der sætter endnu større fokus på brugeroplevelsen på landingssider. Hvis … se mere

Blogpost graphics (11)

Optimer dine Google Ads: AI-drevne landingssider der konverterer!

Hold dig opdateret med IIHs nyhedsbrev.

Modtag ny viden, vores bedste tips og tricks og invitationer til spændende events – direkte i din indbakke.